Ang. nytt SM-format

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Re: Ang. nytt SM-format

Post by weiland »

Nej. Spelarna som mött varandra i utlsagsturneringen spelar också inom MM-turneringen, det är bara lottningen som är styrd. Någon borde kika på om SM-systemet går att genomföra i något befintligt lottningsprogram. Det som krävs är att man kan styra lottningen och eventuellt också att man kan editera MMS för en spelare under turneringens gång (för att fixa korrekt MMS för finalisterna).
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Ang. nytt SM-format

Post by pel »

lagom wrote:Spännande att se hur det nya systemet fungerar.
En fråga: betänketid?
Historiskt har det varit som VM, dvs, 1,5 tim per person per parti. Men under senaste åren har det blivit förkortas. Men någonstans skrivs fortfarande ändå att krav på SM är minst 75 min, tror jag.
Bör inte att ha detta med också?

/Martin
Det känns lite som att Martins fråga tappades bort - jag har inget emot att lägga till det där men jag är inte alls säker på vad som gäller historiskt.
lagom
Posts: 55
Joined: 20 Apr 2006, 07:50

Re: Ang. nytt SM-format

Post by lagom »

Ingen bryr sig om :?:, trots att betänketid oftast anses som en av de viktigaste parametrarna för att bedöma en go-turnerings status.

Jag har ett förslag:

90 min för final
75 min för övriga som vanligt.

/Martin
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Ang. nytt SM-format

Post by henric »

Martin:
Ingen bryr sig om , trots att betänketid oftast anses som en av de viktigaste parametrarna för att bedöma en go-turnerings status.

Jag har ett förslag:

90 min för final
75 min för övriga som vanligt.
***

Det är riktigt att betänketiden i SM så länge jag kan minnas (iaf mer än 10 år)
har varit minst 75 minuter. Jag tycker det är bra att hålla sig till det, men jag vet inte
hur det fastställdes. Att ha olika tider för olika spelare riskerar väl att skapa problem,
det kan vara svårt att klara schemat då.

mvh
Henric
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Ang. nytt SM-format

Post by pel »

Finalpartiet borde ju kunna vara längre utan några större problem (annat än prisutdelningen förstås).
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Re: Ang. nytt SM-format

Post by weiland »

Betänketiden är ju inte definierad men man får väl säga att det finns en slags praxis. Jag tycker själv 75 minuter vore rimligt. Om finalpartierna kan ha ännu längre betänketid är ju något arrangörerna måste se om det är möjligt. Spontant tycker jag det låter lite svårt att arrangera. Då måste ju hela rondens tid dimensioneras utifrån finalpartiernas längd.

Kort sagt: Detta är något arrangörerna av SM beslutar om, men många förväntar sig nog i alla fall 75 minuter.
lagom
Posts: 55
Joined: 20 Apr 2006, 07:50

Re: Ang. nytt SM-format

Post by lagom »

Betänketiden är en del av turneringssystemet och bör definieras tydligt, tycker jag. Det skulle vara lite besvärligt att köra med olika betänketider, t. ex. 60 min ett år och 80 min ett annat år.

Jag tycker att det finns gott om tid att spela 2 partier per dag, med 90 min betänketid. Amatör VM i Japan har alltid kört med 90 min utan problem. De stora europeiska turneringarna körs också oftast med 90 min, t.ex. Paris Open, London Open, Amsterdam, mm. NM körs med 80 min, också inga problem.

Egentligen tycker jag att det är bäst att köra med 90 min i hela SM, men alla kanske inte tycker så. Därför föreslår jag att endast finalpartierna spelas med 90 min. Isånafall blir inverkan på schemat minimalt och kan ha en bättre match i finalen.

/Martin
Mcgreag
Posts: 101
Joined: 12 May 2004, 08:02
Location: Falun

Re: Ang. nytt SM-format

Post by Mcgreag »

lagom wrote:Amatör VM i Japan har alltid kört med 90 min utan problem.
I år ska de bara ha 60min.
Jag är för längre betänketider.
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Re: Ang. nytt SM-format

Post by mohsart »

Jag håller med om att tex 90 min är bättre, även om jag själv är så rastlös att 30 min skulle räcka.

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Ang. nytt SM-format

Post by henric »

Jag håller med Martin om att 90 minuter skulle vara att föredra. Med två ronder per dag är det ok. Det blir bättre partier och är mer seriöst.

EM har ju oftast längre tid för de starkare spelarna (2.5 h för toppen, 2h när minst en av spelarna är danspelare och 1.5h för kyuspelare har varit vanligt). Det skulle ju gå att göra något sånt i SM också, t.ex. 1.5h för dem som är kvar i utslagsturneringen, 75 minuter för danspelare och 1h för kyuspelare. Då blir det mer vila mellan ronderna för kyuspelarna, ifall de inte har tålamod att spela så långa partier.

Bara 60 minuter i SM verkar onödigt kort och inte så bra, anser jag personligen. Onödigt eftersom det finns gott om tid med två partier per dag, folk åker ju dit för att spela go. Det är också ett brott mot traditionen. Är det verkligen för sent för arrangörerna att gå tillbaks till 75 minuter åtminstone?

mvh
H.
Post Reply