EGF:s årsmöte

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

lagom
Posts: 55
Joined: 20 Apr 2006, 07:50

Re: EGF:s årsmöte

Post by lagom »

Varför inte att separera EGC (European Go Congress) och EC (European Championship) helt och hållet?

Rör inte nuvarande systemet för EGC som Jana säger:

'keep Go Congress as an Annual Festival for as many go players from the whole world as possible, as an opportunity to meet people of various cultural background, as an opportunity to meet strong professional players from the far East'.

Skapa ett helt nytt separat EC-system bara för de starkaste europeska spelare enligt deras önskan.

/Martin
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Re: EGF:s årsmöte

Post by weiland »

De starkaste europeerna behöver de stora massornas anmälningsavgifter för att kunna få de prispengar de kräver...
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Re: EGF:s årsmöte

Post by boywing »

henric wrote:Ok, men vad säger du om de två återstående nackdelarna då:

1) Starka utomeuropeiska deltagare får aldrig chansen att möta starka europeiska spelare, förrän möjligen i de sista ronderrna. Och vice versa förstås - om de europeiska toppspelarna ska kunna förbättra sig ytterligare måste de kanske få möta dessa starka koreaner? Är det inte värdefullt med ett öppet EM ? Samma problematik i mindre skala har vi ju med vårt SM.

2) Toppspelarna tycker inte det är så kul att spela de första ronderna mot spelare på 200:e plats i listan.
Obs att det inte alltid är så många deltagare totalt, i EGC 2006 var det tex mindre än 300 deltagare totalt och många av dem var utomeuropeer. Europeisk 6d mot europeisk 10k i första ronden med andra ord. Detta är såklart exakt den nackdel som MM-systemet försöker undvika.
Tidigare har min åsikt varit att de europeiska toppspelarna ska sluta gnälla på att de får möta starka koreaner. Det är en suverän möjlighet att få spela mot dem och om de vill vinna EM så kanske de ska vinna mot en eller två av koreanerna. Men det verkar vara för stor klasskillnad.

1. En fråga är dock hur mycket de starka utomeuropeiska deltagarna bryr sig om det motstånd de får under EGC. De kan möta mycket starkare motstånd hemma. Varför är de med under EGC? Tjäna pengar? Få en go-semester i Europa? Gör det så mycket om de får möta svagt motstånd den första veckan? Är det fler européer som uppskattar det starka motståndet från koreaner än de är som inte gör det? (Under SM så var det ett visst problem men det kunde nog ha undvikits genom att göra toppgruppen mindre.)

2. Ja det är en nackdel med ojämna matcher i början. Men jag skulle nog tycka det var kul att få stryk mot en dan-spelare och kanske lära mig något. Dan-spelaren kanske skulle tycka matchen var tråkig, eller så skulle han vara tacksam för en "gratis" vinst. Efter första ronden så borde bara 2k och starkare vara kvar. Efter andra ronden kanske 1-2D och starkare är kvar. Så ganska snart blir det intressanta matcher för de som är kvar. För de som är utslagna så borde det bli intressanta matcher direkt.

3. En annan nackdel som jag kom att tänka på var att om det är för få deltagare så blir det svårt att få ihop tillräckligt många ronder. Så kanske är det bäst att starta utslagningen den sista veckan med 32 européer. Då dyker frågan med särskiljare upp. Det problemet förstår jag inte riktigt. Om man ligger på 33'e plats så har man nog mycket liten chans att klara sig hela vägen till final ändå. (Om man inte har haft oturen att man egentligen är bäst i Europa men har fått spela mot två koreaner och därför ligger långt ner i listan. Kan det hända?)

Hur som helst så verkar det vara mycket svårt att få alla nöjda. Man bör ta sig en funderare vad man egentligen vill uppnå och vad är syften med EGC? Sedan agerar man efter det. Då kan inte önskelistan vara lång som den är idag. Man måste räkna med vissa negativa effekter vilken väg man än väljer. Huvudsaken är att man gör majoriteten nöjd och att man uppfyller syftet på bästa sätt.
Boywing [4k?]
Go for Life
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Re: EGF:s årsmöte

Post by boywing »

weiland wrote:De starkaste europeerna behöver de stora massornas anmälningsavgifter för att kunna få de prispengar de kräver...
Kanske kan man öronmärka en del pengar från EGC till att utbetalas som vinster i EC?
Boywing [4k?]
Go for Life
Boerje
Posts: 123
Joined: 07 May 2004, 15:49
Location: Halmstad

Re: EGF:s årsmöte

Post by Boerje »

Jag vill gärna klargöra att mitt inlägg var mest menat som ett extremt förslag där i princip alla européer som kan tänkas vilja vara med och slåss om titeln som europeisk mästare skulle kunna få göra det. Det är inget jag hade tänkt predika för vemhelst som vill lyssna även om man kan argumentera eventuella fördelar och nackdelar tills vi får gråa hår allihopa. Det finns onekligen många möjliga vägar att gå för att få fram en europeisk mästare och det kommer bli intressant att se hur det blir :mrgreen:
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: EGF:s årsmöte

Post by henric »

lagom wrote:Varför inte att separera EGC (European Go Congress) och EC (European Championship) helt och hållet?

Rör inte nuvarande systemet för EGC som Jana säger:

'keep Go Congress as an Annual Festival for as many go players from the whole world as possible, as an opportunity to meet people of various cultural background, as an opportunity to meet strong professional players from the far East'.

Skapa ett helt nytt separat EC-system bara för de starkaste europeska spelare enligt deras önskan.

/Martin
Personligen håller jag med dig Martin.
Jag tycker att det stora evenemanget för alla funkar väldigt bra och att det är mycket
viktigare än hur den europeiske mästaren utses, men visst vore det rimligt med en
riktig europeisk elitturnering också, kanske med uttagning delvis från öppna EM.

En nackdel kan vara att PR-värdet och fokus på gokongressen skulle minska om
det inte blev nån europamästare under EGC.
Eller som Marcus påpekade, det kanske är en fråga om pengar för toppspelarna.
Ing cup var ju en högnivåturnering ett tag.
Ibland har man hört att toppspelarna inte skulle ha råd/lust att vara med både i EGC
och i ett EM någon annan tid på året. Det låter ju rätt krystat får jag säga,
toppspelare som inte vill spela åtminstone två gånger om året verkar inte mycket till
toppspelare.

Vad gäller toppturnering under helgen på EGC:
Catalin skrev nån gång att han skulle ha uppskattat European Masters mer ifall det
hade varit mer pengar och mer uppmärksamhet för turneringen.
I Leksand blev ju European Masters improviserat, vi visste inte ens när EGC
startade att det skulle bli nån Masters, Matti sa ja men Martin Stiassny sa nej och
Tony Atkins sa inte så mycket alls. Om det hade varit bättre framförhållning hade
vi väl kunnat göra mer för European Masters - gjort mer PR, sökt separata sponsorer,
planerat för en del av EGC-pengarna till Masters, men för oss som arrangörer
måste det ju finnas några fördelar också, till exempel om vi kunnat få ännu
fler toppspelare till Leksand.

mvh
H.
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Re: EGF:s årsmöte

Post by boywing »

Men förslaget om att köra den öppna turneringen tidigare på dagen och den stängda europamästerskapen på kvällen?
Tror ni inte den skulle funka bra?

Eller är det då för stor risk att de starka européerna inte ställer upp i den öppna turneringen och bara spelar på kvällen?
Boywing [4k?]
Go for Life
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: EGF:s årsmöte

Post by henric »

Dagordningen och de olika motionerna finns nu på:
http://www.eurogofed.org/egf/

Jag har också fått bokslut och budget i pdf-format, om någon SGF-medlem är intresserad
skickar jag dem med e-mail.

mvh
h.
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Re: EGF:s årsmöte

Post by sestir »

Från avdelningen för institutionell stenläggning, intrigmakeri och molotovtesuji
A proposal coming from Ion Florescu is the organizing of a new tournament : The European Champions League. The idea is to make all national champions play together in a super league, but so far we have not developed a project on it.
Det där låter som ett EM. Det är bäst att inte hitta på för många nya turneringar på en gång, så om denna blir verklighet är det rimligt att den också blir EM.

De skulle kunna köra samma lösning som vi har i SM med utslagning till MacMahon. Högst placerade europe i EGC skulle kunna vara direktkvalificerad till finalpartierna. Sen skulle EGC kunna fortsätta som vanligt, eller kortas ned till 1 vecka.

Fast go är så litet i Europa, så kanske är det bättre att dra ned ambitionerna sålänge. Man ska ju ha lite kul också. 8)
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: EGF:s årsmöte

Post by henric »

sestir wrote:Från avdelningen för institutionell stenläggning, intrigmakeri och molotovtesuji
A proposal coming from Ion Florescu is the organizing of a new tournament : The European Champions League. The idea is to make all national champions play together in a super league, but so far we have not developed a project on it.
Det där låter som ett EM. Det är bäst att inte hitta på för många nya turneringar på en gång, så om denna blir verklighet är det rimligt att den också blir EM.

De skulle kunna köra samma lösning som vi har i SM med utslagning till MacMahon. Högst placerade europe i EGC skulle kunna vara direktkvalificerad till finalpartierna. Sen skulle EGC kunna fortsätta som vanligt, eller kortas ned till 1 vecka.

Fast go är så litet i Europa, så kanske är det bättre att dra ned ambitionerna sålänge. Man ska ju ha lite kul också. 8)
Jag tycker det vore en bra idé att göra detta Champions League till ett nytt slutet EM och behålla det öppna EM vid EGC ungefär som det är.

Är det någon som har några< invändningar mot att SGF i första hand skulle föreslå en sådan lösning?

Är det någon som har några invändningar mot att i andra hand rösta på Martin Stiassnys förslag?

Problemet jag kan se med lagom-sestir-förslaget är att förra årets årsmöte tydligen röstade
om att EM skulle vara kvar i EGC (Martin Stiassny fick till ett par omröstningar, som dock inte hade aviserats i kallelsen till årsmötet). Frågan är bara hur väl deltagarna hade tänkt igenom röstningen då.

mvh
H.
Post Reply