1d-7d Vad skulle få dig att delta i fler turneringar

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

1d-7d Vad skulle få dig att delta i fler turneringar

Post by pel »

Under årsömötet i Linköping så diskuterades turneringsdeltagandet. Sverige har en hel del gospelare men bara ca 40 som deltar i våra turneringar.
Det här är ett problem bl.a. för att
  • Vi som åker på turneringar tycker det är roligt när fler deltar
  • Turneringsdeltagandet är en viktig inkomstkälla för förbundet. Utan inkomster begränsas förbundets möjlighter att göra saker
  • De som arrangerar turneringar behöver deltagare för att turneringen ska gå runt
  • Ett större deltagande gör det lättare för turneringsarrangörer att göra reklam för gospelandet som hoby
Därför skulle jag vilja fråga er som INTE åker på turneringar vad som skulle få er att åka på fler turneringar. Jag är alltså inte så intresserad av svar som förklarar varför ni inte deltar utan vad som skulle göra det mer attraktivt för er att delta.

//Peter
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Re: 1d-7d Vad skulle få dig att delta i fler turneringar

Post by sestir »

Bra försök pel!
Tyvärr verkar det troligt att gruppen "vi-som-inte-åker-på-turneringar" har ganska mycket overlap med "vi-som-inte-läser-forumet". :)

Jag åker "bara" på sisådär två turneringar om året, så kanske kvalificerar.

Låt oss kalla en turnerings värde för mig som deltagare V [valuta].
T definieras som det värdebidrag alla trevliga människor ger tillsammans, där en genomsnittlig trevlig människa ger bidraget 1 [valuta/tid].
O definieras likadant för alla otrevliga människor som besöker turneringen, med genomsnittet -1.
d är turneringens varaktighet i dagar [tid].
L är min nettolön för 6 timmars arbete [valuta/tid].
S är en variabel som i mitt fall oftast motsvarar ett tusendels prisbasbelopp, dvs 44 kr (2012) [valuta].
x är det värdebidrag partierna och kringarrangemangen ger, samt om min resa kan kombineras med något annat ärende [valuta]. I mitt fall brukar x landa runt 150 kr.
p är prispengar*sannolikheten att jag vinner dem [valuta].

Då gäller att:

V = d*{S*(T+O)-L}+x+p

S beror bland annat på om andra vänner vill ha ens tid, och brukar förändras kraftigt när någon skaffar familj. Formeln utgår från att det finns spelare i turneringen som är någorlunda nära min rank. Om den näst svagaste spelaren är minst en sten starkare än mig, eller om den näst starkaste är minst två stenar svagare än mig skulle termer för det tillkomma i x. Det har aldrig hänt mig.

Förresten, jag tänker inte så när jag ska åka på en turnering. Jag tänker och känner ungefär som ni andra, men matematik är ett bra sätt att beskriva det mesta i vår värld.
Daniel
Posts: 39
Joined: 27 Jan 2006, 13:05

Re: 1d-7d Vad skulle få dig att delta i fler turneringar

Post by Daniel »

För att ta ett exempel, inte menat som en pik mot stockholmsklubben, detta problem är rätt vanligt.
Jag funderar på om jag ska boka Stockholm open, nu när tåget fortfarande är billigt. Just nu ligger det bara några rader om turneringen på forumet och ingen anmälning sida, så man börjar fundera på om det blir av och om några andra spelare kommer. Generellt sett tror jag att det är bättre att ha anmälning-sidan uppe tidigare då anmälda spelare lockar fler...
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: 1d-7d Vad skulle få dig att delta i fler turneringar

Post by pel »

Nu vet jag inte om turneringen är den 4-5 eller endast den 4e augusti men jag tänker lägga upp en anmälningssida åt dem ikväll.
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: 1d-7d Vad skulle få dig att delta i fler turneringar

Post by Fredda »

Självklart finns det en social aspekt som jag lägger stor vikt vid. Jag har träffat ett flertal personer som jag anser vara några av mina närmaste vänner, och om de deltar i en turnering så är det kanske den mest motiverande faktor för att jag också ska delta. Med detta sagt, så vill jag endast lista faktorer om vad som är viktigt för själva turneringen för att jag ska delta.

1. Motstånd. När jag kollar på en registreringslista så kollar jag främst på anmälda spelare. Tidigare (när jag var 4-5d) så ville jag spela mot så många 6d som möjligt eftersom målet var att vinna mot 6danare eftersom det var det som krävdes för att jag själv skulle kunna ranka upp mig. Nuförtiden är det motivationen av att utmana mig själv till att vinna mot spelare som jag anser vara starkare än mig som lockar.

2. Om en turnering inte har några starka spelare anmälda så är prioritet nummer två

Potentialla intäkter - Resekostnader+Anmälningsavgift.

Om en turnering innebär att jag i slutändan har gått minus utan att fått spela mot starka spelare så är jag besviken. Det får mig att tappa motivation.

Något jag skulle uppskatta var:

1: Priser skrivs ut på hemsidan innan turneringen. Turneringsarrangörerna får försöka skapa en budget och sedan se hur mycket prispengar de kan dela ut. Det finns en problematik i att det är svårt att förutspå antal deltagare, så en möjlig lösning är att man skriver:

Vid 20 deltagare utlovas en prissumma på minst 500:-
Vid 30 700:- etc.

Vill man inte göra det grötigt på anmälningssidan så är tråden i forumet en lämplig plats att presentera budgeten!

3. Erbjuda mig att hålla seminarium/simultanpartier under kvällar i utbyte mot betalning.

Om arrangörerna vet om att de inte kan erbjuda prispengar som lockar kan de försöka erbjuda mig att hålla lektioner emot betalning. Detta kan lösas ekonomiskt genom att deltagarna skriver in vid anmälan hur mycket de är villiga att betala extra för undervisning och sedan planera utifrån det.

Jag är också villig att endast lära ut och inte delta i turneringen emot betalning+resa om turneringsarrangörerna föredrar det, men det kanske är kontraproduktivt?

4. Lärare.

Om det skulle finnas en väldigt stark lärare på plats så skulle jag lockas av att delta i turneringen. Dock så är denna effekt mycket större om jag har starkt motstånd (för jag vill inte ha en review på ett parti där jag spelar mot en 1d eller 2d).

5. Resemöjligheter

När jag senast deltog i Göteborg Open så delade Jag, Klas, Charlie, Weiying och Mattias på resekostnader genom att hyra en bil och det blev billigare än tåg. När Michael Yao spelade aktivt så körde han alltid folk från Stockholm till turneringar, vilket är mycket bekvämare och billigare än tåg.
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
Jakob
Posts: 16
Joined: 23 May 2012, 10:25
Location: Karlstad

Re: 1d-7d Vad skulle få dig att delta i fler turneringar

Post by Jakob »

Om jag väljer att avstå från en turnering, och om det har med turneringen att göra, beror det oftast på en av följande orsaker:

1. Dyrt/krångligt att resa dit
2. Det saknas gratis/billigt boende

Det första problemet kan kanske delvis åtgärdas genom att anmälningsida kommer upp så tidigt som möjligt. Det senare har bara varit ett problem i Stockholm vad jag kan komma på, och det har hänt att jag valt att avstå från turneringar där av den anledningen.

En annan sak som möjligen skulle kunna påverka mitt beslut att delta i en turnering är om det kommer starkare spelare. Jag har aldrig varit på en turnering där det inte funnits några spelare som är mycket starkare än jag, så brist på motstånd har aldrig varit ett problem. Men om det är många starkare spelare anmälda till en turnering skulle det också ge mig större anledning att vara med, om jag tvekar av andra skäl.
a22
Posts: 13
Joined: 08 Jan 2010, 19:41

Re: 1d-7d Vad skulle få dig att delta i fler turneringar

Post by a22 »

1) Att man kan åka med någon som kör bil dit.

2) Gratis/billigt boende

3) Bra startfält, vill gärna möta jämnstarka eller starkare i minst 3 av 5 partier.
IGS 5d
Post Reply