forum-hantering

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

forum-hantering

Post by pel »

Hej,

Jag har några småsaker att nämna:
  • Någon har börjat uppdatera versionen av phpbb vilket är bra. Vi låg en release efter och även om de säkerhetsdefekter som listades i den inte ska påverka oss är det en bra sak. Däremot har vederbörande lämnat inloggningssidan utan rättigheter vilket gör att man inte kan logga in eftersom webbservern inte kan läsa den. Det känns lite kymigt att ge den läsrättigheter också eftersom man inte vet om det finns en anledning till att det är så.
  • Eftersom vi är fler som donar och har oss så är det kanske bra att vi börjar meddela oss om vad vi gör. Ett underforum här kanske?
  • Vi har under lång tid haft problem med väldigt mkt spam-konton som registrerar sig (de tar sig förbi captchan) vilket lett till att vi inte automatsikt släpper in folk i forumet utan moderatorer måste godkänna dem. Det gick bra i början, men nu får vi sedan ett år tillbaka en 20-40 spam-konton om dagen. Det har fått oss som kämpat på att krokna lite.
    För att råda bot på problemet har jag knåpat ihop ett litet adminstöd som jag testat och nu börjat använda för att snabbare kunna hantera nya användare. Det är inte helt integrerat i phpbb ännu, men jag tittar på det. Tyvärr har nya saker ibland buggar (jag tror inte det). Därför skulle jag vilja be om eventuella konstigheter med forumets rapporteras här eller till pel på kgs. Worst case finns backuper att tillgå.
  • Forum-administratörer som vill slå ett öga på applikationen får gärna säga till.
Post Reply