VM-poäng

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

VM-poäng

Post by Fredda »

Jag skulle vilja uppmana till en diskussion angående VM-poäng, så det finns lite underlag till nästa årsmöte.

Vill börja med att konstatera att vi för i år har en ny styrelse och jag vet att de har utgått från de regler som finns när de har fattat årets beslut. Den tidigare styrelsen verkar inte konsekvent följt reglerna, alternativt inte riktigt haft kännedom om reglernas utformning gällande VM-poäng. Detta är en anledning till att jag tycker en diskussion är lämplig nu, inför den nya styrelsens första årsmöte!med den nya styrelsen)

1) Två mästerskap

Det nuvarande systemet utvecklades (om jag har förstått rätt - var inte aktiv på den tiden) när endast WAGC spelades. Sedan skapade Korea deras egna mästerskap KPMC och det Sverige valde att göra var att använda det nuvarande systemet även för resan till KPMC.

I nuläget så erbjuder KPMC en gratis flygbiljett till sin turnering medans för WAGC så måste man betala resan själv. Förbundet har tidigare sponsrat Sveriges deltagare med 5000:-, dessa pengar har finansierats av privata donatorer (stor elogé till dem!), men i nuläget så har inte förbundet råd att erbjuda sådana stora summor (detta sas under årsmötet 2013, situationen kanske har förändrats nu?), men de letar efter sponsorer.

Detta skapar en obalans mellan turneringsalternativen i min mening. Se t.ex. årets uttagning till VM. Charlie Åkerblom 4d blev utvald till Sveriges deltagare efter ett svalt intresse av de personer med mer VM-poäng. Charlie behövde endast använda 26 poäng för att åka till VM medans Erik O, som hade mest VM-poäng (75) valde att åka till Korea. Om jag minns rätt så sponsrades Charlie med 3500 av förbundet för årets WAGC men eftersom Charlie bor i Kina för tillfället så blev resan också något billigare.


2) Antalet turneringar i Sverige

I år så arrangerades inte Linköping Open för första gången på många år och ingen förklaring har givits varför på forumet, vilket tyder på förmodligen utbrända arrangörer, och det är inget som i nuläget tyder på att turneringen kommer att bli av nästa år. Likaså har jag hört att även Jusandan inte kommer arrangeras heller.

Leksand Open har för första gången (2013) slutat att ge VM-poäng. Detta har skett på grund av att den nuvarande styrelsen följer VM-poängens regler, och Leksand Open inte är villig att betala 35:- per deltagare till SGF. Detta beror nog förmodligen på att Leksand Open snarare är en internationell turnering än en svensk.

I nuläget finns det alltså följande turneringar som ger VM-poäng och arrangeras:

SM
Västerås Open
Stockholm Open
Göteborg Open

Eventuellt: NM?

Det är bara att kolla på åren (http://vmpoang.goforbundet.se/index.php?year=2012) och se hur arket krymper och krymper från år till år.

3) Systemets regler

Jag var inne på detta förut, men jag tror att reglerna för hur VM-poängen utdelas inte är alldeles klart för många.

Som jag har förstått det så måste turneringen betala in 35:- per deltagare till SGF för att få lov till att dela ut VM-poäng. Gäller detta A B och C turneringar? Det finns även en regel som säger att en turnering måste ha minst 0 svenska deltagare för att turneringen ska få ge VM-poäng inkl 1 dan spelare. Men jag ser att i år så har både Oslo och NM gett VM-poäng, har dessa turneringar betalat in VM-avgiften till SGF? Oslo hade 9 svenska deltagare om jag har räknat rätt, och Leksand Open likaså. Varför gav Oslo Open VM-poäng?

Leksand Open 2012 hade t.ex. 7 svenska deltagare och gav VM-poäng.

Andra regler som inte har följts:

§8. "En spelare får bara räkna VM-poäng från fyra olika tävlingar per år förutom SM." Se Charlie Åkerblom 2010, 7 turneringar inkl SM. Martin Li, 2011, 6 turneringar inkl SM. Erik Ouchterlony, 2009, 6 turneringar inkl SM, Michael Yao 7 turneringar inkl SM 2004. Detta är bara några exempel, där jag bara snabbt kikat över åren, finns säkerligen många fler exempel.

När övergår "regler" till praxis? När de som utdelar VM-poäng inte verkar haft koll på systemet på många år, hur hårt ska vi då följa reglerna? Detta är också en fråga som bör diskuteras. Hur väl utarbetade är reglerna? Jag tycker det är väldigt konstigt att Charlie Åkerblom 2010 INTE skulle ha fått poäng från samtliga turneringar han deltog i, varför ha en regel som potentiellt kan stoppa en av Sveriges starkaste spelare från att delta i turneringar?

Jag vill absolut inte hänga ut någon person utan jag vill bara illustrera att systemet inte följs och reglerna ter sig åtminstone till mig ologiska. Jag tycker vi ska uppmuntra de personer som väljer att åka på alla turneringar under ett år. Skulle det komma en person som Charlie under 2014 som åker på allt, skulle det vara roligare om denna person fick bonus-poäng till VM-poängen, som en eloge "fan vad bra jobbat, du åkte på allt" istället för "näe, du åkte på för mycket, sorry!"


Slutsats & förslag: VM-poäng ska uppmuntra till deltagande av starka deltagare i svenska turneringar. Men i nuläget fungerar inte systemet bra, vilket beror till stor del på grund av det minskande antalet turneringar. Utöver det så vet man inte om turneringar kommer ge eller inte ge VM-poäng, t.ex. i Leksand-fallet. För den svenska mästaren/svenska juniormästaren blir detta extra viktigt, eftersom de inte behöver betala anmälningsavgift till turneringar som ger VM-poäng.

Jag tycker att Sverige, precis som majoriteten av de andra länderna i Europa, bör arrangera en turnering där vinnaren får representera Sverige i KPMC. Antingen så skapas en ny turnering eller så blir det ett vandringspris för att locka högre deltagande till en "etablerad" turnering. ie. vinnaren av Västerås Open får åka till Korea 2014 och vinnaren av Göteborg Open 2015 etc. VM-poängen fortsätts att användas men endast till WAGC.

Ytterligare bör reglerna för utdelning av VM-poäng förändras, framförallt på ett sätt som motiverar till deltagande i turneringar. Det bör också vara givet i förväg huruvida en turnering kommer ge VM-poäng eller inte, så spelare kan planera sitt deltagande.


Detta är såklart endast mina åsikter och jag hör gärna styrelsen och andra persons åsikter och synpunkter gällande VM-poäng och dess system. Kanske någon sitter på ett kreativt förslag?
Last edited by Fredda on 01 Dec 2013, 00:00, edited 1 time in total.
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
User avatar
Shakti
Posts: 20
Joined: 14 Jan 2013, 11:33

Re: VM-poäng

Post by Shakti »

Jag tycker att Sverige, precis som majoriteten av de andra länderna i Europa, bör arrangera en turnering där vinnaren får representera Sverige i KPMC. Antingen så skapas en ny turnering eller så blir det ett vandringspris för att locka högre deltagande till en "etablerad" turnering. ie. vinnaren av Västerås Open får åka till Korea 2014 och vinnaren av Göteborg Open 2015 etc. VM-poängen fortsätts att användas men endast till WAGC.
En enkel och bra lösning.
How hard can it be?
Kanin
Posts: 272
Joined: 04 Jun 2004, 16:39
Location: Stockholm
Contact:

Re: VM-poäng

Post by Kanin »

Tack Fredrik för din analys och uppmaning till diskussion!
Fredda wrote: I nuläget finns det alltså följande turneringar som ger VM-poäng och arrangeras:

SM
Västerås Open
Stockholm Open
Göteborg Open

Eventuellt: NM?

Det är bara att kolla på åren (http://vmpoang.goforbundet.se/index.php?year=2012) och se hur arket krymper och krymper från år till år.
Om Linköping Open återkommer nästa år, kommer de kunna räknas som B-turnering igen då?
Fredda wrote: §8. "En spelare får bara räkna VM-poäng från fyra olika tävlingar per år förutom SM." Se Charlie Åkerblom 2010, 7 turneringar inkl SM. Martin Li, 2011, 6 turneringar inkl SM. Erik Ouchterlony, 2009, 6 turneringar inkl SM, Michael Yao 7 turneringar inkl SM 2004. Detta är bara några exempel, där jag bara snabbt kikat över åren, finns säkerligen många fler exempel.
Oj! Hade ingen aning om denna regel. Vilken konstig regel. Vad är poängen? Kan tänka mig något argument om att det blir orättvist för den som inte har råd eller bor geografiskt olämpligt till om man får räkna alla turneringar. Men...
Fredda wrote: Jag tycker att Sverige, precis som majoriteten av de andra länderna i Europa, bör arrangera en turnering där vinnaren får representera Sverige i KPMC. Antingen så skapas en ny turnering eller så blir det ett vandringspris för att locka högre deltagande till en "etablerad" turnering. ie. vinnaren av Västerås Open får åka till Korea 2014 och vinnaren av Göteborg Open 2015 etc. VM-poängen fortsätts att användas men endast till WAGC.
Spännande med turnernering där mycket står på spel! Att låta ansvaret gå runt är en lösning som kan funka, men roligast vore nog om det blev en separat turnering. Kanske skulle fråga Norrköpingsgänget om de skulle vara intresserade av att anordna den varje år? ;) Annars vore det ju inte konstigt om SM blev kvalificerande turnering.
Fredda wrote: Ytterligare bör reglerna för utdelning av VM-poäng förändras, framförallt på ett sätt som motiverar till deltagande i turneringar. Det bör också vara givet i förväg huruvida en turnering kommer ge VM-poäng eller inte, så spelare kan planera sitt deltagande.
Håller med om detta. VM-poängsystemet är i mångt och mycket bra och har, tror jag, sporrat till turneringsdeltagande. Låt oss tweaka systemet så det sporrar ännu mer om det går!
(\ /)
(^_^)
((¨)(¨) Charlie Åkerblom, 5d
charlie.akerblom@gmail.com
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: VM-poäng

Post by Eskil »

Hej!
Jag instämmer med Charlie, tack för analysen och uppmaning till diskussion. Jag delar uppfattningen om obalans mellan KPMC och WAGC. Jag håller också med om att systemet för att dela ut VM-poäng har tillämpats inkonsekvent. Jag kan inte ge klara svar på alla bra funderingar, men jag försöker nedan ge min bild kring de punkter du tar upp.
Om jag minns rätt så sponsrades Charlie med 3500 av förbundet för årets WAGC men eftersom Charlie bor i Kina för tillfället så blev resan också något billigare.
Charlie sponsrades med 3000 SEK för WAGC 2013. Jag har goda förhoppningar om att kunna höja detta belopp 2014 men kan inte lova något innan jag diskuterat en budget för 2014 med resten av styrelsen. Det sker efter slutet av 2013 då alla betalningar är klara.
[...]reglerna för hur VM-poängen utdelas inte är alldeles klart för många.

Jag håller med, och delar är uppenbart dåliga - se nedan.
Som jag har förstått det så måste turneringen betala in 35:- per deltagare till SGF för att få lov till att dela ut VM-poäng. Gäller detta A B och C turneringar? Det finns även en regel som säger att en turnering måste ha minst 10 svenska deltagare för att turneringen ska få ge VM-poäng inkl 1 dan spelare.Men jag ser att i år så har både Oslo och NM gett VM-poäng, har dessa turneringar betalat in VM-avgiften till SGF? Oslo hade 9 svenska deltagare om jag har räknat rätt, och Leksand Open likaså. Varför gav Oslo Open VM-poäng?
För referens så finns reglerna här. Utöver dessa regler så gäller att:
  • "Mötet fastslog turneringsavgiften avgiften 35 kr per deltagare i turneringar med VM-poäng" [Årsmötet 2007, §11]
  • "Efter votering beslutades enhälligt att höja turneringsskatten till 40 kr"[Årsmötet 2010, §14], samt att
  • "Mötet ville också att styrelsen ska ha möjlighet att ge dispenser från reglerna om det finns goda skäl för det" [Årsmötet 2008, §11].
Styrelsen år 2013 har valt att p.g.a. den tuffa ekonomiska situationen kräva turneringsskatt från alla svenska turneringar som vill dela ut VM-poäng. Samtidigt vill vi stimulera turneringsdeltagande och VM-poäng har varit eftersträvansvärda. Därför har vi valt att utnyttja vår rätt för undantag enligt reglerna och ge VM-poäng till Oslo Open och Norska Mästerskapen, men utan att kräva in någon avgift då det kändes både fel och innebar mer administration än t.ex. Leksand open skulle ha gjort.
När övergår "regler" till praxis? När de som utdelar VM-poäng inte verkar haft koll på systemet på många år, hur hårt ska vi då följa reglerna? Detta är också en fråga som bör diskuteras. Hur väl utarbetade är reglerna? Jag tycker det är väldigt konstigt att Charlie Åkerblom 2010 INTE skulle ha fått poäng från samtliga turneringar han deltog i, varför ha en regel som potentiellt kan stoppa en av Sveriges starkaste spelare från att delta i turneringar?
Jag delar din kritik, och kan bara säga att vi i nuvarande styrelse gjort vårt bästa för att räta upp kursen under den tid vi haft så långt. Regeln om att man bara får räkna poäng från fyra turneringar är så uppenbart kontraproduktiv eftersom hela syftet är att locka till ökat turneringsdeltagande. Så har vi tänkt 2013, och jag misstänker att man tänkt liknande tidigare år. Men: Om man nu har en regel som är fel så ska vi ju ändra den, inte bara strunta i den. Därför hoppades jag på en diskussion kring VM-reglerna i stort för att resultera i en motion till stämman 2014, d.v.s, precis det som Fredrik nu initierat. Om inte reglerna är vettiga så ska de ändras.
Slutsats & förslag: VM-poäng ska uppmuntra till deltagande av starka deltagare i svenska turneringar. Men i nuläget fungerar inte systemet bra, vilket beror till stor del på grund av det minskande antalet turneringar. Utöver det så vet man inte om turneringar kommer ge eller inte ge VM-poäng, t.ex. i Leksand-fallet. För den svenska mästaren/svenska juniormästaren blir detta extra viktigt, eftersom de inte behöver betala anmälningsavgift till turneringar som ger VM-poäng.
Jag håller med.
Jag tycker att Sverige, precis som majoriteten av de andra länderna i Europa, bör arrangera en turnering där vinnaren får representera Sverige i KPMC. Antingen så skapas en ny turnering eller så blir det ett vandringspris för att locka högre deltagande till en "etablerad" turnering. ie. vinnaren av Västerås Open får åka till Korea 2014 och vinnaren av Göteborg Open 2015 etc. VM-poängen fortsätts att användas men endast till WAGC.
Intressant förslag. Som mångårig turneringsarrangör så vet jag att det krävs mycket jobb för en lyckad turnering. Jag tror därför att det bäst att isåfall ge "priset" under en redan befintlig turnering, som kan växla år efter år som du föreslår. Det kan också locka flera starka spelare till en "vanlig" turnering, medan en ren KPMC-turnering kanske skulle locka endast de 10-starkaste. Låt oss diskutera detta vidare.
Ytterligare bör reglerna för utdelning av VM-poäng förändras, framförallt på ett sätt som motiverar till deltagande i turneringar. Det bör också vara givet i förväg huruvida en turnering kommer ge VM-poäng eller inte, så spelare kan planera sitt deltagande.
Jag håller med till fullo. Jag tror personligen att reglerna är såpass föråldrade att vi snarare borde skissa på ett helt nytt förslag och använda de delar av de nuvarande reglerna som är bra, jämfört med att lappa ihop de gamla.

För att summera: Svenska Goförbundet bildades, såvitt jag förstått, med huvudsyftet att välja representanter till internationella tävlingar - något som rimligen väljs på nationell nivå snarare än t.ex. klubbnivå. Svenska goförbundet skall främja Go i Sverige, och bör underlätta för spelglädje på alla sätt som går. Idag känns VM-reglerna såpass föråldrade att de snarare motverkar spelglädje genom förvirring och irritation. Det är därför hög tid att vi tillsammans funderar över vad vi vill att Svenska Goförbundet ska göra för Sverige, och mer specifikt hur uttagning till internationella tävlingar ska ske. Jag välkomnar ett förslag på ny uttagningsprocess snarast, så att vi kan diskutera tillsammans och enas om ett (eller flera) förslag inför årsmötet 2014.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: VM-poäng

Post by pel »

Kanin wrote:
Fredda wrote: §8. "En spelare får bara räkna VM-poäng från fyra olika tävlingar per år förutom SM." Se Charlie Åkerblom 2010, 7 turneringar inkl SM. Martin Li, 2011, 6 turneringar inkl SM. Erik Ouchterlony, 2009, 6 turneringar inkl SM, Michael Yao 7 turneringar inkl SM 2004. Detta är bara några exempel, där jag bara snabbt kikat över åren, finns säkerligen många fler exempel.
Oj! Hade ingen aning om denna regel. Vilken konstig regel. Vad är poängen? Kan tänka mig något argument om att det blir orättvist för den som inte har råd eller bor geografiskt olämpligt till om man får räkna alla turneringar. Men...
Kanin gissar, vad jag minns från tidigare diskussioner om samma fråga, rätt.
Fast jag håller definitivt med. Vi har provat att öka incitament till turneringsspel på det här viset; nu är det dags att prova att öka intresset med turneringar med högre status.
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: VM-poäng

Post by Fredda »

Bra respons, men fler synpunkter välkommnas alltid!

Hittils så är vi överrens om följande:

*KPMC borde utses via turnering. Det bästa teoretiskt är i min mening att en ny turnering skapas för detta ändamål, men precis som Eskil så tror jag att vi för tillfället i Gosverige inte har ett överflöd av arrangörer, och det var därför jag föreslog att det blev ett vandringspris hos existerande turneringar tillsvidare.

*VM-poäng reglerna är "uråldrade" men systemets tanke i sig är god. Vi bör därför försöka skissa på förslag till förändring av reglerna.

För tillfället sitter jag inte på något direkt förslag på hur poängen ska utdelas. Det jag dock vill, men vet inte hur det ska göras, är att belöna de spelare som kontinuerligt placerar sig bra i turneringar (topp 5) och deltar aktivt. Eftersom KPMC skulle utses via direkt "styrka" vid en given turnering, så bör VM-poäng motivera/ge chans till de spelare som inte alltid vinner turneringar. Bara ett exempel vore att en spelare som deltog i 80%-100% (beorende på vad som är rimligt) får multiplicera sina intjänade poäng under året med 10-20%. Förhoppningsvis skulle detta innebära en morot till våra spelare runt 1-3d som fortfarande jagar högre rank och har blivit mer aktiva på sistone som t.ex. Jakob, Micael, Johan B, Kim.

Förslag och åsikter är alltså mycket välkommna!

(P.S. Mitt förslag med extra poäng om man deltar i ett visst antal % av turneringar bör dock ha någon form av restriktion. Dvs, om en person har tjänat in en hög summa poäng under året så bör inte multiplikation ske. Detta för att restriktiera att en person som skulle vara stark nog att vinna samtliga turneringar, annars skulle denna person kanske tjäna in så mycket poäng under varje år att inga andra skulle få en chans.. Min tanke är att hjälpa de som placerar sig på 3-5 plats främst, för att motivera de spelarna till att kämpa. De personer som vinner turneringarna kommer tjäna in poäng snabbt ändå och kunna åka relativt ofta..)
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
Post Reply