Årsmöte i Svenska Goförbundet 2015

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Årsmöte i Svenska Goförbundet 2015

Post by Eskil »

Hej alla,
I samband med SM 2015 så hålls enligt stadgarna ordinarie årsmöte för Svenska Goförbundet. Mötet börjar kl 18 lördagen den 16:e maj och hålls alltså på Vegagatan 20, 41309 Göteborg. Dagordningen skall innehålla åtminstone följande punkter:
  • Fastställande av röstlängd
  • Val av mötets ordförande, sekreterare, samt två justeringsmän.
  • Fastställande av dagordning
  • Fråga om mötets behöriga utlysande.
  • Styrelsens verksamhetsberättelse och kassarapport.
  • Revisionsberättelse
  • Fråga om ansvarsfrihet för avgående styrelse
  • Val av ny styrelse
  • Val av två revisorer
  • Fråga om förbundets finansiering
  • Övriga frågor
Under övriga frågor så finns möjlighet att diskutera vad som helst som ni medlemmar önskar. Om du har en punkt som du vill diskutera på årsmötet, skicka ett mail till styrelsen@goforbundet.se senast fredagen den 8:e maj.

Alla är välkomna att söka till styrelsen, även posten som ordförande.

Denna kallelse ska enligt stadgarna skickas ut till klubbarnas kontaktpersoner senast tre veckor innan årsmötet. Om texten ovan behöver kompletteras, t.ex. ytterligare punkter på dagordningen, så sker det här på forumet.

Mvh
Eskil, ordförande SGF 2014
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Årsmöte i Svenska Goförbundet 2015

Post by Eskil »

Hej alla,
Nu är det en månad kvar till SM 2015 i Göteborg och därmed årsmöte för Svenska Goförbundet. Jag har tidigare meddelat att jag ställer upp som ordförande även nästa år. Tyvärr måste jag härmed meddela att jag ändrat mig och inte längre ställer upp. Anledningen är att jag inte längre känner samma engagemang för att organisera go som tidigare. Jag har också många andra engagemang och projekt som kräver min tid, och jag känner att jag hellre vill lägga mer tid på dessa framöver.

Under 2014 så har styrelsen bestått av
Ordförande: Eskil Varenius
Sekreterare: Magnus Sandén
Kassör: Jakob Bing
Ledamot: Robin Nilsson
Ledamot: Henric Bergsåker
Ledamot: Kim Johansson

Jag hoppas att någon annan vill ta på sig uppdraget som ordförande så att Svenska Goförbundet kan fortsätta att arbeta för att sprida go i Sverige även under 2015. Om du vill engagera dig i styrelsen kommande år, meddela gärna detta här i tråden eller till nuvarande styrelse. Om du har frågor om vad det innebär att vara med i styrelsen så kan du kontakta oss på styrelsen@goforbundet.se.

Mvh
Eskil, avgående ordförande
Magnus Sandén
Posts: 2
Joined: 14 May 2009, 10:10

Re: Årsmöte i Svenska Goförbundet 2015

Post by Magnus Sandén »

Hej,

Jag planerar inte heller att ställa upp till omval. Jag lägger hellre den energin på att engagera mig lokalt i Göteborg.

Mvh,
Magnus
Daje10
Posts: 9
Joined: 24 Apr 2015, 22:59

Re: Årsmöte i Svenska Goförbundet 2015

Post by Daje10 »

Hej!

Jag planerar att söka till styrelsen nästa år.

Lite kort om mig själv, jag har spelat go sedan slutet av 2003 / början av 2004. Mina kvalifikationer är att jag suttit flera år i styrelsen för Dragons Den, bland annat som ordförande (Dragons Den är en spelförening som arrangerar Lincon ett av Sveriges största sällskapsspels konvent). Jag har också varit med i grundandet och uppbyggandet av Sverok Östergötland, ett distrikt inom Sverok. Där har jag varigt styrelsemedlem på olika poster sedan starten 2010 fram tills i år. Jag har också jobbat ett år på Sveroks kansli. Så jag har en väldigt god bild och förståelse för svenskt föreningsliv.

Hoppas styrelsen 2015 blir riktigt bra. =)

MVH
/Daniel Jensen
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Årsmöte i Svenska Goförbundet 2015

Post by Eskil »

Hej,
Jag vill bara meddela att jag pratat med Robin Nilsson och Kim Johansson som varit ledamöter i SGF styrelse under 2014. Båda fortsätter gärna som ledamöter under 2015. Det är bra att ha ledamöter från olika delar av Sverige, det gör att förbundet enklare kan ha kontakt med olika klubbar. Under 2014 så har Kim varit representant för SGF på EGFs årsmötet under EGC, och Robin har varit ett stöd i frågor som rör företag och försäljning då han har erfarenhet från sitt företag GoButiken.

Än så länge så har jag inte fått något besked från Henric Bergsåker om han vill vara kvar i styrelsen under 2015.

Tre personer kandiderar alltså hittils till styrelsen 2015: Daniel Jensen, Robin Nilsson, Kim Johansson. Robin och Kim vill vara ledamöter och har uttryckt att de tyvärr inte har möjlighet att vara ordförande, sekreterare eller kassör. Dessa tre poster är viktiga och jag tror säker att Daniel med sin föreningserfarenhet kan ta en av dessa. Det vore dock bra med två personer till för att dela posterna. Nedan följer en liten beskrivning av vad jag uppskattar krävs för dessa poster, och ungefär hur mycket jobb det är.

Kassör: Betalar förbundets utgifter och har koll på så att intäkter (t.ex. turneringsskatt) kommer in som tänkt på kontot. Gör bokslut vid årets slut, d.v.s. en sammanställning av vad som hänt ekonomiskt under året. Erfarenhet av föreningsliv/ekonomi/redovisning är bra, men inga förkunskaper krävs. Förbundet har väldigt få transaktioner (ca 20) under året, så rent praktiskt så innebär detta jobb kanske en någon timmes arbete per månad, inklusive bokslut.

Ordförande: Leder styrelsens arbete och är kontaktperson. Kommunicerar med EGF/IGF och ser till att SGF styrelse sköter sitt arbete, t.ex. kontrollerar så att kassören vet vilka turneringar som kan väntas inbetalningar för, och ser till att förbundets uppdrag (ordna SM, hålla koll på VM-poäng etc) utförs. Med en aktiv styrelse så behöver ordföranden inte göra så mycket själv utan är mest ansvarig för att arbetet hos ledamöterna flyter på bra. Hur mycket tid denna post tar beror på ambitionsnivå, men fyra timmar per månad behövs nog för att ha koll på styrelsen och kommunikation med andra. Mer kan göras om viljan finns. För denna post är tidigare föreningserfarenhet ett stort plus.

Sekreterare: Ansvarig för förbundets hemsida, d.v.s skriva nyheter (ett par gånger i månaden), uppdatera listan över VM-poäng, hålla koll på förbundets facebook etc. Uppskattad tidsåtgång ca 1 timmer per månad. Inga förkunskaper krävs, det är lätt att lära sig att använda hemsidan för dessa syften.

Värt att notera är att allt arbete är ideellt, alltså får man ingen lön för att vara med i styrelsen. Men, det är roligt se till att det händer saker i Go-sverige!

Om någon är intresserad av att vara mer i styrelsen, på någon av posterna ovan eller som ledamot, tveka inte att höra av dig till nuvarande styrelse eller i denna forumtråd!

Mvh
Eskil
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Årsmöte i Svenska Goförbundet 2015

Post by Eskil »

Hej igen alla,
Då har Svenska Goförbundet haft årsmöte som planerat under SM 2015. Ett fullständigt protokoll kommer upp på förbundets hemsida inom kort, men jag vill bara helt kort meddela att vi har en ny styrelse, nämligen följande fem personer:

Ordförande: Daniel Jensen (Linköping)
Kassör: Filip Pettersson (Karlskrona)
Sekreterare: Charlie Åkerblom (Norrköping)
Ledamot: Robin Nilsson (Göteborg)
Ledamot: Kim Johansson (Falun)

Härligt med nya engagerade i SGF! Jag kommer att gör mitt bästa för att den nya styrelsen ska komma igång med arbetet så smidigt som möjligt.

Till medlemmar i Rankingkommittén, som ansvarar för rankingsystemet, valdes Jakob Bing (Norrköping), Robin Nilsson och Kim Johansson.

Imorgon spelas de sista två ronderna i SM 2015 - vi här i Göteborg ser fram emot en spännande morgondag!

Mvh
Eskil
gustav
Posts: 187
Joined: 18 May 2004, 10:16
Location: Lidköping/Manilla

Re: Årsmöte i Svenska Goförbundet 2015

Post by gustav »

Eskil: Tack för all rapportering du gjort här på forumet. Det har varit uppskattat!
Post Reply