PHP7

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

PHP7

Post by Eskil »

Hej alla,
Idag har jag ändrat så att servern kör PHP7 istället för 5.6 som det var tidigare. Drupal, det CMS som kör alla klubbsidor, goforbundet.se, samt gbgopen-sidan, klarar redan PHP7. Däremot behövde jag uppdatera mysql->mysqli i sidorna för vmpoäng och par-vmpoäng. Jag har testat det och hittar inga fel, men risken finns så klart att jag glömt uppdatera någon liten sak. Säg därför gärna till om ni märker något konstigt, så tittar jag på det.

Mvh
Eskil
maxlar
Posts: 8
Joined: 06 Oct 2016, 17:34

Re: PHP7

Post by maxlar »

Hej! kan inte posta trådar i bokhyllan eller allmänt.

såhär står det:
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/message_parser.php on line 86: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: PHP7

Post by Eskil »

Hej,
Ah, ursäkta - och tack för att du hittade buggen. Det verkar som att forumet vi använder (phpBB) har en liten bugg i PHP7 när man använder "BBcode" i sina inlägg. Jag har nu bytt tillbaka igen till PHP5.6 så allt bör nu fungera igen. Jag ska hålla ögonen på phpBB och när de uppgraderar så att PHP7 fungerar så byter jag till 7 igen.

Eskil
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: PHP7

Post by Eskil »

Hej igen,
Nu har phpBB äntligen släppt version 3.2 som stödjer PHP7 :D . Jag har nu uppdaterat forumet till 3.2. Såvitt jag kan se så funkar allt som det ska, förutom att SGF-loggan uppe till vänster har försvunnit. EDIT: Nu är den tillbaka igen. Om ni märker något annat konstigt med forumet, säg till så undersöker jag.

Mvh
Eskil
strykfritt
Posts: 3
Joined: 30 Mar 2018, 09:41

Re: PHP7

Post by strykfritt »

Nu har vi php8 och symfony. Ska vi byta till den här uppdateringen?
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: PHP7

Post by Eskil »

strykfritt- Eftersom PHP8 inte finns ännu, och du skickat flera meddelanden med annonstext, så antar jag att du inte vet vad du pratar om utan istället försöker göra spam-reklam på detta forum. Jag har därför tagit bort din reklamtext i dina inlägg. Om jag bedömer att du gör fler inlägg med orelaterad reklam så kommer jag att avaktivera ditt konto.
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: PHP7

Post by Eskil »

Forum uppgraderat från 3.2.1 till senaste 3.2.2.
Post Reply