Info om hur det gå med SGFs "nya" hemsida.

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

WoBo
Posts: 8
Joined: 26 Sep 2004, 18:00
Location: Tibro
Contact:

Post by WoBo »

Okai.. försöka ta en sak i taget.
Åskrädd ja till viss del.. förmodligen eftersom brors server blev attackerad bakom ett sånt där åskskydd så att en hårddisk gick sönder (Turligen nog hade han raid så att det vara bara att sätta in en ny så fungerade allt igen.). Så ett mindre skydd finns men som sagt inte tillräckligt jämt. Så stormar med mycket blixtar gör så att man hellre är säker på att det håller än att det kan gå sönder. + att dom driftstörningarna inte kommer att bli långa så dom borde inte spela någon större roll.

"Annars håller jag på att lära mig lite mer om programmering av PHP och MySQL för att kunna få en smidigare sida. "

Läs lite nogrannare.. säger att jag behöver lära mig lite mer.

"(Inte så konstigt eftersom annars hade det inte varit någon idée att lära sig det ). "

Pekar på att man ska lära sig det över huvud taget inte om min nuvarande kunskap.

Kan mycket grunder men det jag ville lära mig var mycket inför den större sidan. Med tanke på att det är många funktioner jag inte själv behövt använda många gånger så tänkte jag passa på att sätta mig in i det lite mer. Eftersom jag har många egna tankar om vad som borde finnas så ville jag undersöka det och lära mig. Vad man borde göra för att få riktigt dynamsik och användarvänliga sidor. Med t.ex. fungerande loginsystem med kryptering av lösenord och restriktioner till olika sidor och uppdaterings- skapande- radering- sätt av sidor direkt på internet på smidigt och säker sätt.

Eftersom väldigt lite av information stämmer fortfarande så måste ett smidigt uppdaterings sätt komma igång snabbt. Därav min studier för att göra ett försök att få gång iaf ett enklare uppdaterings sätt som fungerar i början.

Sen självklart kommer jag fråga om teknisk rådgivning om det är något som jag absolut inte kan knäcka själv med mina resurser inom rimlig tid.

Mvh WoBo
chili
Posts: 27
Joined: 12 May 2004, 12:54
Location: Linköping

Post by chili »

henric wrote: Diskussionen på Linköpingsmötet var kort.
Det enda som beslutades var att Mattias mfl i Tibro skulle
pröva på att sätta upp en ny sida, samla in de gamla data
och ordna omröstning om domännamn. Tidsperspektivet var
några veckor. Några andra synpunkter nämndes, t.ex. att
sidan inte bör bli beroende av någon enskild persons engagemang.
Med risk för att låta gnällig (jag tycker tyvärr alltid jag låter gnällig :) ) men förklara gärna för mig EXAKT vad som gäller. "Det beslutades att NN skulle pröva på att sätta upp en sida" låter lite vagt. Kommer denna sida att användas som svenska goförbundets officiella sida, eller ska beslut om sådant tas på nästa stämma?

Jag har tittat igenom protokollet från de två senaste åren och jag ser inget klart utskrivet om huruvida styrelsen kan fatta ett sådant beslut själv. I protokollet från mötet 2003 står det:
Det föreslogs att förbundet bör reservera domännamnet go.se till en initial engångskostnad av cirka 500 kronor och därefter årligen cirka 100 kr. Stämman biföll detta förslag.
Hade det stått "go.se eller motsvarande" hade väl saken varit klar, styrelsen hade själv kunnat fatta beslutet. Min personliga åsikt är att styrelsen borde kunna fatta beslut eller delegera beslut till lämpliga personer, även om inte namnet blir just "go.se". Att sådana här frågor ska tas upp på års- och/eller extramöten är väl bra, men det blir så långdragen process.

Låt mig nu därför skissera lite på skillnaden mellan hur styrelsen valt att lösa det och hur jag skulle gjort.
  • Tidsperspektiv:
Jag klagade på detta redan under sommaren med polopolys bortovaro. Det går månader innan någonting händer. Jag ser ingen anledning till att det inte skulle gå att sätta upp en fungerande, om en enkel, sajt över en helg.
  • Teknisk lösning:
Som det ser ut nu så är det en privatserver som gäller, och då är vi tillbaka i polopolysituationen igen (mer eller mindre). Jag skulle välja att använda ett webhotell, jag skulle utse en person till webbansvarig, jag skulle se till att ett antal personer hade tillgång till administratörspassword, även om bara en webbansvarig går in och ändrar på sidorna i normalfallet, och jag skulle se till att backup fungerade, genom att webhotellet tillhandahåller det och/eller/kombinerat med att webbansvarig gör backup rimligt ofta och kanske att någon mer backar upp.
  • Namnfrågan:
Jag ser inget fel med goforbundet.se, det uppfyller alla krav som kan ställas, det är logiskt, det är lätt att komma ihåg, det är svenskt, det ligger under .se-domänen som indikerar igen att det är ett svenskt förbund. Jag ser ingen som helst anledning att välja .com eller något annat heller för den delen. Att det eventuellt kostar en hundralapp mer i registrering - det är inga stora pengar.
  • Uppdraget:
Det verkar så vagt vad som gäller, som jag skrev ovan. Jag tycker styrelsen borde ge en person ett klart och väldefinierat uppdrag vad det gäller vad som ska åstadkommas och vilka bivillkor som gäller.
henric wrote: Jag skulle tro att sådana här tekniska frågor bäst diskuteras
i en mindre grupp av sakkunniga personer. Dock ville inte det
senaste årsmötet ha någon internetkommitté.
Hemsidesfrågan har knappast alls diskuterats i styrelsen.
Själv är jag inte kunnig på området.
Vad jag minns så diskuterades det väl i termer av "styrelsen kan själv tillsätta lämpliga kommittéer", så det borde väl inte finnas något hinder för att ordna en kommitté om så skulle önskas?

Summa summarum: den lösning som har framkommit stämmer inte alls med hur jag skulle hantera detta. Synd, tycker jag. Men det går säkert att lösa det i de former som nu används.

/ Mattias (chili)
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Post by Carl Johan »

Jag håller helt med dig Mattias om bristen på tydliga direktiv. Men en svårighet i detta fall är att ingen har uttryckt önskemål om att vara med i en sådan kommitté.

Själv är jag rädd att jag inte skulle ha tid att sätta mig in i arbetet, samtidigt som jag tycker att det bakomliggande systemet helst ska utvecklas av en liten grupp, även om en större grupp gärna kan diskutera (som larske började att göra här) vad som bör ingå på sidorna.

Men jag anser annars att domännamnet är av ganska liten vikt, och att styrelsen bör kunna bestämma sig för ett annat domännamn själv. I efterhand kan en diskussion tas, både här och i efterhand på nästa årsmöte, om vad som har gjorts, och vad som vidare bör göras.

Vidare håller jag med om att goforbundet.se eller dylikt är det bästa alternativet, trots avsaknaden på prickar. Kostnadsskillnaden är så marginell att det inte ska vara avgörande, och det var olyckligt att vissa inblandade utan stöd från majoriteten bestämde sig för en .com-domän.

Likväl är detta ganska likgiltigt om bara en sida kommer upp snabbt, folk kommer att kunna ändra sig om den senare flyttas till en bättre adress.
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Post by weiland »

Det var ju bara WoBo som kunde tänka sig att göra en sida och ta itu med alltihop så direktiven var väl typ "sätt ihop något ni eftersom ingen annan gör det och eftersom vi verkligen behöver en sida". Det fanns inga alternativ och ett mycket stort behov.
chili
Posts: 27
Joined: 12 May 2004, 12:54
Location: Linköping

Post by chili »

Det är säkert möjligt att den allmänna känslan var så som du beskriver den, weiland, men jag betvivlar att just den formuleringen du använde var den som fördes till protokollet.

Jag vill minnas att jag erbjöd mig att ha polopolysidorna "hos mig" om bara data gjordes tillgängligt. Det finns andra som också uttryckt intresse. Jag hade vissa funderingar om att lägga upp en webbplats på eget bevåg, men jag tycker inte det skulle vara riktigt snyggt agerat. Speciellt inte (beroende på vad som beslutades) att göra det i dagsläget och ta ansvaret från WoBo, den typen av konflikter klarar sig förbundet undan. Jag har aldrig fått något som liknar en officiell förfrågan från styrelsen, trots att jag uttalat mig rätt mycket i frågan. Dessutom har det gått lite troll i frågan, så jag avböjde explicit att få något ansvar på Linköpingsmötet. Jag var lite belastad med arbete i samband med nytt jobb just då.

Jag tycker det är synd att frågan inte diskuterats i styrelsen. Jag tycker det är synd att inte frågan löses på (vad jag tror) ett mer effektivt sätt. Jag tycker det är synd att det uppkommer diskussioner om vad som egentligen sades på mötet (t ex: rätt/fel av WoBo att registrera den domän han gjorde). Jag tycker det är synd att det inte utgick klara direktiv.

/ Mattias (chili)

(För att förtydliga: Inget här bör eller får tolkas som kritik mot WoBo.)
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

chili wrote:Det är säkert möjligt att den allmänna känslan var så som du beskriver den, weiland, men jag betvivlar att just den formuleringen du använde var den som fördes till protokollet.

Jag vill minnas att jag erbjöd mig att ha polopolysidorna "hos mig" om bara data gjordes tillgängligt. Det finns andra som också uttryckt intresse.

(...)

Jag tycker det är synd att frågan inte diskuterats i styrelsen. Jag tycker det är synd att inte frågan löses på (vad jag tror) ett mer effektivt sätt. Jag tycker det är synd att det uppkommer diskussioner om vad som egentligen sades på mötet (t ex: rätt/fel av WoBo att registrera den domän han gjorde). Jag tycker det är synd att det inte utgick klara direktiv.

/ Mattias (chili)

(För att förtydliga: Inget här bör eller får tolkas som kritik mot WoBo.)

Det är inte något oklart vad gäller vad som sas på mötet
i Linköping tror jag. Jag har sammanfattat det ovan, protokollet
är ännu mer kortfattat. Det mest signifikanta under mötet tycker
jag var långa tystnader. Michael föreslog att Tibrogruppen skulle
ta hand om websidan. Mattias sa sig villig att göra det, fast med
reservationer att han inte visste något om innehållet osv. Carl Johan
frågade om det gick att få ut det gamla innehållet och jag sa att
jag trott mig förstå av Hampe att det skulle vara möjligt. Det fanns
inga andra förslag fastän tystnaden gick. Någon undrade om Carl Johan
ville göra något, men han svarade "helst inte". Någon nämnde
Chili, men det konstaterades att han inte var där och någon trodde
sig veta att han inte varit så aktiv på sistone. Någon nämnde att
det är viktigt att sidan inte blir beroende av nån enskild person för
sin överlevnad, och någon pratade om wiki igen. Jag sammanfattade det
enda förslaget ungefär som jag beskrivit det tidigare här:
Tibrogruppen fick uppdraget att få igång något, samla in de gamla data och ordna omröstning om domännamn, med tidsskala några veckor.

Som jag ser det är den här frågan helt beroende av initiativ från dem som kan något om websidor. Det är möjligt att styrelsen t.ex. skulle ha kunnat skriva en konkret specifikation för hur websidan ska fungera och formellt fråga vilka som skulle vilja göra jobbet. Men vi har ju inga möjligheter att t.ex. betala marknadsmässigt för arbetet, det hänger alltid helt på att någon ska ha lust, tid och förmåga att göra det. Dessutom svischar det omkring en massa tekniska bokstavskombinationer som åtminstone jag inte har någon möjlighet att tycka något om. Diskussionen här på forumet borde väl kunna vara underlag för vad folk vill ha, så att den som kan och vill kan plocka fram ett konkret förslag eller göra något åt saken?

Chili:
>Jag har tittat igenom protokollet från de två senaste åren och jag ser
>inget klart utskrivet om huruvida styrelsen kan fatta ett sådant beslut
>själv.

Jag tycker det verkar självklart att styrelsen kan besluta om sådana
saker som officiellt domännamn eller vilken hemsida som
ska räknas som förbundets officiella, utan att fråga stämman om
lov, såvida inte stämman har bestämt motsatsen förstås.

Chili:
>Jag klagade på detta redan under sommaren med polopolys bortovaro.
>Det går månader innan någonting händer.

Visst, jag klagade också en del. Kruxet är att i början av sommaren
gällde det ju fortfarande att Hampe och Marcus lovat få igång polopolysidan igen. Sedan kom en diskussion här på forumet, med en uppsjö av bokstavskombinationer och tekniska detaljer, men någon konsensus om exakt vad som borde göras verkade inte finnas och ingen gjorde de facto något.

>Jag skulle välja att använda ett webhotell, jag skulle utse en person till
>webbansvarig, jag skulle se till att ett antal personer hade tillgång till
>administratörspassword, även om bara en webbansvarig går in och
>ändrar på sidorna i normalfallet, och jag skulle se till att backup
>fungerade, genom att webhotellet tillhandahåller det
>och/eller/kombinerat med att webbansvarig gör backup rimligt ofta och
>kanske att någon mer backar upp.

Det låter väl bra, men antingen måste den webansvarige vara tillgänglig och reagera någorlunda snabbt, eller också måste fler personer kunna gå in och ändra saker när det behövs. Polopolysidan fungerade utmärkt på det senare sättet.

Chili
>Jag ser inget fel med goforbundet.se, det uppfyller alla krav som kan
>ställas, det är logiskt, det är lätt att komma ihåg, det är svenskt, det
>ligger under .se-domänen som indikerar igen att det är ett svenskt
>förbund. Jag ser ingen som helst anledning att välja .com eller något
>annat heller för den delen. Att det eventuellt kostar en hundralapp mer i
>registrering - det är inga stora pengar.

Håller helt med.

Chili:
>Det verkar så vagt vad som gäller, som jag skrev ovan. Jag tycker >styrelsen borde ge en person ett klart och väldefinierat uppdrag vad det >gäller vad som ska åstadkommas och vilka bivillkor som gäller.

Det låter sig sägas, men som sagt, eftersom det i alla fall hänger på vad någon har lust att göra så är det vanskligt att dra upp specifikationerna om man inte kan göra jobbet själv. Och jag är åtminstone inte kvalificerad att välja ut någon person som skulle vara bäst lämpad att göra det här jobbet, särskilt inte om ingen har stigit fram med ett konkret förslag. Om styrelsens övriga medlemmar är bättre rustade i detta avseende må de tala för sig själva.

>Vad jag minns så diskuterades det väl i termer av "styrelsen kan själv
>tillsätta lämpliga kommittéer", så det borde väl inte finnas något hinder
>för att ordna en kommitté om så skulle önskas?

Ja, det sas att styrelsen kunde bestämma sånt som domännamn själv
samt tillsätta kommittéer när det behövs, men på direkt fråga
ville inte mötet att det skulle tillsättas någon internetkommitté.
Själv tycker jag att det bästa är om sådana här tekniska
frågor sköts, eller åtminstone bereds för beslut av en grupp personer
som är kunniga på området, intresserade och villiga att jobba med
frågorna och har medlemmarnas förtroende. Det gäller även
rankingkommittén. Men vi har också några medlemmar som tycker det är viktigt att stämman har ett ord med i laget när det gäller kommittéerna.

Nu kan väl hursomhelst wobo få lite tid på sig för att få igång något, så blir det lättare att diskutera en optimerad lösning när vi har något att utgå ifrån. Domännamn och webhotell kan väl fixas till allas belåtenhet efter hand, i värsta fall med flera domännamn.

mvh
h.
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Post by mohsart »

Det viktigaste arbetet anser jag hade vart att registrera en domän (www.weiqi.jp hade dugt om inget försök att få domännamnet kvasidemokratiskt förankrat gjorts, även om jag tror att de flesta hade valt ett mer lämpligt namn), göra en enkel "upphandling" av webbhotell, samt producera en sida där det stod (minst) "här kommer sgfs sida att hamna, titta in på gongames, kgs osv så länge".

Att välja utvecklingsmiljö mm (php, polopoly, rak html, wiki, unix/windows mfl tekniska val) var inte det viktiga, utan att få upp en sida där någonting överhuvudtaget fanns. Övriga tekniska och organisatoriska frågor kunde tas i lugn och ro med ev förankringar av olika slag.
Även byte av webbhotell skulle lätt kunna göras om det första valet visade sig mindre lämpligt.

Vad jag minns är detta ungefär vad jag sade till Henric i somras och att han kontrade med att han ville ha en kostnadsuppskattning som kunde tas upp i styrelsen och jag svarade att det lätt kunde göras av mig eller chili och antagligen av flera andra, tex misterb, pem mfl (minns inte vilka namn jag nämnde) men att antagligen ingen skulle göra något utan ett uttalat mandan från styrelsen.

Nå, detta lät kanske som att jag vill klaga på Henric, vilket inte var meningen. Det är mer ett sätt att uttrycka min frustration över hur saker (inte) har hanterats, att jag tar upp min konversation med Henric beror på att jag minns just den, jag (likväl som många andra) har diskuterat frågan i åtskilliga andra sammanhang...

/Mats
ps Visar den köpta domänen något om go ännu? En index-sida kan jag göra om ingen annan orkar och även om den blir simpel och osnygg är det 100 gånger bättre än en sida som inte handlar om go...
WoBo
Posts: 8
Joined: 26 Sep 2004, 18:00
Location: Tibro
Contact:

Post by WoBo »

Hrm... aja.. nu behöver ingen klaga än på ett tag iaf..
Hoppas jag iaf!!..
Fortfarande problem med att ställa in proxyn iof men gör som vi brukar göra så länge..

Nu får alla gärna kolla på www.gosverige.com som nu för tillfället är under utvekling..

Kommer som ni ser ett forum med sen.. hade tänkt använda det för att enkelt få saker till att uppdatera sidan till att börja med.. så får ni använda det här forumet till allt annat ett tag till iaf.. =)..

Mvh WoBo
Kanin
Posts: 272
Joined: 04 Jun 2004, 16:39
Location: Stockholm
Contact:

Post by Kanin »

WoBo är GUD, jag är så glad över den där sidan, så vacker, så bra. Den är säkert tekniskt funktionell också. Jag lovar, om NÅN klagar, så hamnar den på Kanins ökända lista. Jag tror det bästa nu är att alla lugnt och sansat låter det sjunka in. Alla eventuella förslag om domän-förändring kan skjutas in om sisådär ett halvår eller så. Man kanske borde starta om den här tråden, alltså göra en tråd som konkret behandlar innehållet. Men även där är tålamod nyckeln. Man måste vara nöjd med långsam förändring i en sånhär fråga.

Tack WoBo!

/Kanin
arndt
Posts: 91
Joined: 07 May 2004, 12:59
Location: Stockholm

Post by arndt »

Kanins ökända lista, det låter farligt.
Post Reply