goforbundet.se???

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

memark
Posts: 102
Joined: 12 May 2004, 07:43
Location: Göteborgs goklubb
Contact:

Post by memark »

Enligt Gästs länk kan kostnaden (för domänen!) variera första året, sen övertar nic.se faktureringen, och det kostar alltid 160 kr/år.
/Magnus Erik Markling, 5k
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

mohsart wrote:Jag tror det bästa är att ta det med webbhotellet man ska ligga på, det blir enklare även om det kanske kostar en aning mer.
Det är en dålig idé.
Man vill äga domännamnet själv.

Huvudanledningen till detta är att man med ganska stor sannolikhet någon gång av någon anledning vill byta webhotell så kommer det att gå så mycket enklare. Speciellt om man hamnar i bråk om drift och fakturering. Det kan vara en bra sak att bara kunna flytta innehållet till ett annat webhotel och peka om DNS så att man slipper vara onödigt diplomatisk.
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Post by mohsart »

pel wrote:
mohsart wrote:Jag tror det bästa är att ta det med webbhotellet man ska ligga på, det blir enklare även om det kanske kostar en aning mer.
Det är en dålig idé.
Man vill äga domännamnet själv.
Givetvis ska SGF äga domännamnet.
Vad jag menade var att det blir smidigare om man får en faktura från ett företag.

Jag har en kompis som hade sin domän omdirigerad till en porrsajt ett par veckor pga strul med domännamnsfakturan.
Just detta är kanske inget man riskerar med en .se-domän och den extra smidigheten är kanske inte så betydande, vad vet jag...
Boerje
Posts: 123
Joined: 07 May 2004, 15:49
Location: Halmstad

Post by Boerje »

pel wrote: Man vill äga domännamnet själv.
Man "äger" inte domännamnet själv om man registerar genom ett ombud?
Det kan vara en bra sak att bara kunna flytta innehållet till ett annat webhotel och peka om DNS så att man slipper vara onödigt diplomatisk.
Och det kan man inte om...?
mohsart wrote: Vad jag menade var att det blir smidigare om man får en faktura från ett företag.
Är det betoning på en eller ett i den meningen? Eller båda? Så väldigt mycket osmidigt tycker jag inte det är att få en räkning från mitt webhotell (som även sköter dns) och en från Svea Ekonomi (för nic.se:s räkning).
memark
Posts: 102
Joined: 12 May 2004, 07:43
Location: Göteborgs goklubb
Contact:

Post by memark »

Boerje wrote:
Det kan vara en bra sak att bara kunna flytta innehållet till ett annat webhotel och peka om DNS så att man slipper vara onödigt diplomatisk.
Och det kan man inte om...?
...webbhotellet äger domännamnet. (Vet dock inte om det är vanligt.)
/Magnus Erik Markling, 5k
Guest

Post by Guest »

memark wrote:
Boerje wrote:
Det kan vara en bra sak att bara kunna flytta innehållet till ett annat webhotel och peka om DNS så att man slipper vara onödigt diplomatisk.
Och det kan man inte om...?
...webbhotellet äger domännamnet. (Vet dock inte om det är vanligt.)
Meningen är i alla fall att SGF ska vara ägare, eller "innehavare"
av namnet. Enligt instruktionerna på nic-sidan är det då också
lätt och kostnadsfritt att ändra vart namnet pekar. Att betala fakturorna
för webhotell och domännamn verkar logiskt tycker jag: sa vi
inte att dessa saker skulle vara oberoende? Och som någon sa,
i fall av konflikt med operatören av webhotellet är det väl onödigt
att rätten till domännamnet ska bli indragen i det? Jag tycker att
det verkar klarare om bara en kontaktperson hos oss samt nic är
inblandade även i det fallet att vårt domännamn plötsligt skulle
komma att peka på någon porrsite, vad är det för fördel med att
dra in en tredje eventuellt ansvarig part i det fallet?

Både vad ni skriver här och vad som står på nic:s site respektive
på "ombudens" hemsidor tycker jag verkar motsägelsefullt också.
Varför gäller inte bara årsavgiften som står på nic:s site till exempel?

Som vanligt i datavärlden står vi alltså här inför ett rörigt bludder av illa definierade termer, motsägelser och brist på logik. Må således ni som kan och gillar sånt reda ut vad som bör göras. Jag tror att Erik kollar vad ni tycker här några dagar till och sedan beställer något. Jag tycker att de som närmat sig det här problemet i ordalag i stilen: "Det är ju bara att...
varför har ni inte ordnat det?" verkar vara lite ute på hal is här, och
i all synnerhet bör vara moraliskt förpliktigade att redovisa en acceptabel lösning i konkreta termer. framför allt skulle det vara irriterande om det blir så att det väljs något webhotell nu och det sedan blir några tekniska klagomål - "Det HÄR usla webhotellet "stöder" ju inte XYZ!!!" , där
XYZ är någon av knorrarens favoritttrebokstavskombinationer.
Säg till nu alltså, tack, om det är några parametrar i sammanhanget
som riskerar att glömmas bort!

Det är Erik som bör fixa det hela praktiskt, eftersom han som kassör är förbundets firmatecknare.

mvh
henric
misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

Webbhotell som blir ägare av domännamnet bara för att ni använder dom som ombud??? Detta har jag aldrig hört talas om. Vad är det för ett knasigt webbhotell?

90% av dom webbhotell jag kollat på så är det enda dom tar betalt för (förutom 160kr som NIC.se tar) så är det för att hantera DNS:en/administrationsavgift. När det gäller registrering av domännamn dvs.

Jag använder glidecom.se för min misterb.se domän och dom tog inget extra alls! (förutom sedvanliga momsen för oss privatpersoner)

Jag har som sagt aldrig hörttalas om att ett webbhotell blir ansvariga för domännamnet. När ni beställer så kommer ni att få användar-id för NIC.se och därmed möjlighet att peka om domänets DNS-hanterare rätt enkelt.

Anledningen till att jag personligen valde Glidecom.se var för att dom inte tog något extra (förutom momsen) för administrationen utav beställningen för domännamnet. Dessutom är det ett lokalt företag här i borlänge.

Jag tror inte deras tjänster är något att föredra för SGF då dom är relativt dyra (deras minsta utbud + mysql databas) blir runt en tusenlapp / år.

Men dom har verkligen högkvalitativ service och hastigheter/servrar. (Detta känner jag då till då pga min egenskap som motor-fritid.com's webmaster, som använder sig utav glidecom.se)

Personligen skulle jag nog backa från alla webhotell som vill ta åt sig ägarrätten av domännamn. Låter lurt.
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
larske
Posts: 152
Joined: 08 May 2004, 20:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by larske »

Som vanligt i datavärlden står vi alltså här inför ett rörigt bludder av illa definierade termer, motsägelser och brist på logik.
Ursäkta Henric, men jag kan bara inte låta bli att kommentera din generalisering här. "Datavärlden" som du använder som term är väl inte heller särskilt väl definierad. Men om det är något som man inte kan anklaga datorer för så är det väl brist på logik. Och datorer borde väl ingå i "datavärlden". Bludder, motsägelser och brist på logik kan vi nog hitta i många andra sammanhang som inte alls går att förknippa med någon "datavärld", eller hur?

Nåja, för övrigt var det som oftast kloka ord från dig och jag håller med om vad du skriver. Jag försökte ju, i tråden "Innehåll på en SGF-sajt" som jag startade för snart två veckor sedan, uppmuntra till två kompletterande trådar "Teknik på en SGF-sajt" och "Administration av en SGF-sajt" men det var då ingen som nappade på det förslaget vilket inte hindrar mig från att återigen föreslå en ren tekniktråd för att hålla de tekniska kraven respektive önskemålen samlade.

En sådan "tekniktråd" skulle i sitt första inlägg kunna tydligt ange en tidsgräns för alla som kan och vill ge tekniska rekommendationer inför valet av webbhotell. Är sista november en lämplig "deadline"?
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

:)

Post by sestir »

Jag föreslår ytterligare en tråd som innehåller diskussionerna om vad som är teknik och vad som inte är det.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

larske wrote:
Som vanligt i datavärlden står vi alltså här inför ett rörigt bludder av illa definierade termer, motsägelser och brist på logik.
Ursäkta Henric, men jag kan bara inte låta bli att kommentera din generalisering här. "Datavärlden" som du använder som term är väl inte heller särskilt väl definierad. Men om det är något som man inte kan anklaga datorer för så är det väl brist på logik. Och datorer borde väl ingå i "datavärlden". Bludder, motsägelser och brist på logik kan vi nog hitta i många andra sammanhang som inte alls går att förknippa med någon "datavärld", eller hur?
Javisst, uttalandet var ett helt subjektivt uttryck för avsmak ( för alla problem man har som amatörmässig datoranvändare, för manualer i datasammanhang och för windows, för unix och alla nya kryptiska bokstavskombinationer) och inte avsett att tas på något större allvar.

Men jag tror nog att det är rimligt att hävda att terminologi och gängse beskrivningar i datavärlden, liksom inom andra tämligen färska kunskapsområden, som ännu utvecklas snabbt också, ofta är illa strukturerade och oklara jämfört med äldre och mognare områden där struktur, terminologi och framställning blivit finslipade med tiden. Typ gammal hederlig matematik och fysik. Frågan är bara var go hamnar i det schemat...

:-)

mvh
Kapten Stofil
Post Reply