Jag gör en reklamplanch för Go! Förslag på bra bilder?

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
Carmelo
Posts: 33
Joined: 17 Dec 2009, 00:00

Jag gör en reklamplanch för Go! Förslag på bra bilder?

Post by Carmelo »

Hej allihopa :)
Jag Jobbar på en reklamplanch för Go i sverige. Hitils har jag dock bara fokuserat på texten, samt letat rätt på några bilder från hikaru no go. Det jag kommit fram till hitils som kan komma att stå på planchen står längst ner. Och jag uppskattar naturligtvis kritik och synpunkter på det.

Men jag behöver hjälp med att få tag på bra bilder att ha på planchen och hoppas att det finns folk med bilder att dela med sig av här :)
Det får vara vilka bilder som helst som har med go att göra men gärna bilder från klubbar och turneringar i sverige.
Jag är bara tacksam om ni har bilder och synpunkter att dela med er av.

Planchen kommer först att användas på Japan konventet Rencon i leksand, där jag kommer att bland annat lära ut go till de som vill. Men den får naturligtvis användas av vem som hellst när den är färdig.
Det är en viss konstnärligt lagd vän till mig som kommer att färdigställa den när det är klart vilka bilder och vilken text som ska vara med.


MVH
/Carmelo Jorda


Eventuel text till Go-planchen:


Spela GO

Vad är Go?
• Det är ett brädspel från asien som tros vara över 4000 år gammalt, men man vet säkert att det är över 2000 år gammalt.
• Det är det äldsta brädspelet i världen som fortfarande spelas med i princip oförändrade regler.
• Idag spelas Go aktivt av över 80 miljoner människor världen över.


Vad är det som har gjort att go varit så poppulärt i flera tusen år?
• Go tar bara 5 minuter att lära sig, men en hel livsstid att bemästra. Du kan inte veta allt om go, ingen gör det. Men det är verkligen ett spel som är roligt att spela på alla nivåer, varje skicklighetsnivå har sin egen charm med strategier och drag som funkar mot motståndaren och inte. Och det har inte med reglerna att göra utan det beror på det otroliga djup som finns i spelet, alltså alla nya saker man upptäcker och lär sig när man blir bättre. Faktum är att de flesta Go-spelare tycker att spelet blir roligare ju mer man lär sig just därför, och ju mer man spelar spelet desto mer lär man sig.


Lär dig spela Go på: http://www.gokgs.com där du dessutom kan spela mot personer från hela världen helt gratis!
• Det är den största servern som folk spelar go på i europa. Där kan du spela mot människor på alla nivåer. Och gå där gärna in i det svenska rumet för att spela och chatta med andra go-spelare i sverige. Du kan också lära dig gå på svenska här: http://playgo.to/iwtg/swedish/ eller på någon utav de go-klubbar som finns i sverige(se nedan)

En grymt bra Anime serie är: Hikaru no go
• En enormt kritikerosad anime, älskad av både Go-fans såväl som personer som alldrig spelat spelet över hela världen. Rekomenderas varmt 

Svenska Goförbundets hemsida:
http://www.goforbundet.se/

Go klubbar i sverige
• Stockholms Go-klubb.
• Kontakt info:

• Göteborgs Go-klubb.
• Kontakt info:

• Västerås Go-klubb.
• Kontakt info:

• Norrköpings Go-klubb.
• Kontakt info:

• Uppsalas Go-klubb.
• Kontakt info:

• Linköpings Go-klubb.
• Kontakt info:

• Lunds Go-klubb.
• Kontakt info:

Om strategi i Go:
• Att spela go är som att föra ett helt krig, du spelar på många ställen samtidigt på brädet men tar hela tiden hänsyn till hur de mindre slagen och nya landvinningarna kommer att påverka varandra. Det gäller att väga styrka och territorium mot varandra, ibland är det ena bättre ibland det andra, men i slutändan så är det den med mest territorium som vinner.
• Men naturligtvis så är det omöjligt att förklara all strategi i Go, bara att få en bra förståelse för de vanligaste strategierna är en rejäl utmaning beroende på hur djup förståelse av dom man vill nå. Go tar bara 5 minuter att lära sig men en hel livstid att bemästra.


Det finns inget Goprogam som har en chans mot en proffisionell spelare!
• Go är det kanske mest komplexa brädspelet som finns och spelas idag. Det är till exempel mycket svårare att göra ett bra Go Ai, än vad det är att göra ett bra schack Ai. Och det är inte bara för att det inte finns ett enda Goprogram som har en chans mot en proffisionell spelare, utan det är för att man inte kan göra ett bra Go Ai med ren råstyrka som i exempelvis schack i dagsläget. Detta eftersom att det helt enkelt finns för många möjliga drag i Go gämfört med dom flesta andra spel.



Hur är det att tävla i go i sverige?:
• En gotävling hålls vanligtvis under en helg(lördag och söndag). Sedan så spelar man 3 matcher med 60min betänketid var på lördag och 2 på söndag. Efter ett parti tackar man för matchen och går ofta igenom partiet med sin motståndare efteråt, inte för att det är nått man måste göra men många spelare vill det så länge det finns tid för det. Och just det gör att man får bättre social kontakt med sina motståndare än i andra sporter, och det är vanligt att man till exempel äter lunch med de man spelat mot. Och enligt min egen erfarenhet så har det alltid varit fullt med trevliga människor på turneringar. Go är en mer social sport än vad man kanske tror.


Tävlingar i sverige
• De tävlingar som brukar hållas varje år är:
• Stockholm open
• Göteborg open
• Luciablixten
• Västerås open
• Linköping open
• Leksand open
• Svenska mästerskapen i Go
Kanin
Posts: 272
Joined: 04 Jun 2004, 16:39
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jag gör en reklamplanch för Go! Förslag på bra bilder?

Post by Kanin »

Den här bilden som Daiin har gjort tycker jag är rätt fin och den har hen sagt att man får använda: viewtopic.php?f=11&t=1478

Nedan har jag tagit mig friheten att göra lite korrigeringar i planschtexten.
Carmelo wrote: Eventuel text till Go-planchen:


Spela GO

Vad är Go?
• Det är ett brädspel från asien som tros vara över 4000 år gammalt, men man vet säkert att det är över 2000 år gammalt.
• Det är det äldsta brädspelet i världen som fortfarande spelas med i princip oförändrade regler.
• Idag spelas Go aktivt av över 80 miljoner människor världen över.


Vad är det som har gjort att go varit så poppulärt i flera tusen år?
• Go tar bara 5 minuter att lära sig, men en hel livsstid att bemästra. Du kan inte veta allt om go, ingen gör det. Men det är verkligen ett spel som är roligt att spela på alla nivåer, varje skicklighetsnivå har sin egen charm med strategier och drag som funkar mot motståndaren och inte. Och det har inte med reglerna att göra utan det beror på det otroliga djup som finns i spelet, alltså alla nya saker man upptäcker och lär sig när man blir bättre. Faktum är att de flesta Go-spelare tycker att spelet blir roligare ju mer man lär sig just därför, och ju mer man spelar spelet desto mer lär man sig.


Lär dig spela Go på: http://www.gokgs.com där du dessutom kan spela mot personer från hela världen helt gratis!
• Det är den största servern som folk spelar go på i europa. Där kan du spela mot människor på alla nivåer. Och gå där gärna in i det svenska rumet för att spela och chatta med andra go-spelare i sverige. Du kan också lära dig på svenska här: http://playgo.to/iwtg/swedish/ eller på någon utav de go-klubbar som finns i sverige ett mellanrum här tack (se nedan) ...och en punkt här.

En grymt bra Anime-serie är: Hikaru no go
• En enormt kritikerosad anime, älskad av både Go-fans såväl som personer som alldrig spelat spelet över hela världen. Rekomenderas varmt 

Svenska Goförbundets hemsida:
http://www.goforbundet.se/

Go klubbar i sverige
• Stockholms Go-klubb.
• Kontakt info:

• Göteborgs Go-klubb.
• Kontakt info:

• Västerås Go-klubb.
• Kontakt info:

• Norrköpings Go-klubb.
• Kontakt info:

• Uppsalas Go-klubb.
• Kontakt info:

• Linköpings Go-klubb.
• Kontakt info:

• Lunds Go-klubb.
• Kontakt info:

Om strategi i Go:
• Att spela go är som att föra ett helt krig, du spelar på många ställen samtidigt på brädet men tar hela tiden hänsyn till hur de mindre slagen och nya landvinningarna kommer att påverka varandra. Det gäller att väga styrka och territorium mot varandra, ibland är det ena bättre ibland det andra, men i slutändan så är det den med mest territorium som vinner.
• Men naturligtvis så är det omöjligt att förklara all strategi i Go, bara att få en bra förståelse för de vanligaste strategierna är en rejäl utmaning beroende på hur djup förståelse av dom man vill nå. Go tar bara 5 minuter att lära sig men en hel livstid att bemästra.


Det finns inget Goprogam som har en chans mot en proffisionell spelare!
• Go är det kanske mest komplexa brädspelet som finns och spelas idag. Det är till exempel mycket svårare att göra ett bra Go Ai, än vad det är att göra ett bra schack Ai. Och det är inte bara för att det inte finns ett enda Goprogram som har en chans mot en proffisionell spelare, utan det är för att man inte kan göra ett bra Go Ai med ren råstyrka som i exempelvis schack i dagsläget. Detta eftersom att det helt enkelt finns för många möjliga drag i Go gämfört med dom flesta andra spel.



Hur är det att tävla i go i sverige?:
• En gotävling hålls vanligtvis under en helg(lördag och söndag). Sedan spelar man 3 matcher med 60min betänketid var på lördag och 2 på söndag. Efter ett parti tackar man för matchen och går ofta igenom partiet med sin motståndare efteråt, inte för att det är nått man måste göra men många spelare vill det så länge det finns tid för det. Och just det gör att man får bättre social kontakt med sina motståndare än i andra sporter, och det är vanligt att man till exempel äter lunch med de man spelat mot. Och enligt min egen erfarenhet så har det alltid varit fullt med trevliga människor på turneringar. Go är en mer social sport än vad man kanske tror.


Tävlingar i sverige
• De tävlingar som brukar hållas varje år är:
• Stockholm open
• Göteborg open
• Luciablixten
• Västerås open
• Linköping open
• Leksand open
• Svenska mästerskapen i Go
Rött betyder rena stavfel, eller att du glömt stor bokstav eller bindestreck. Grönt betyder att du använder ord som kanske är överflödiga och/eller att du börjar meningar med "och" vilket oftast inte är att rekommendera. Texten är dessutom inkonsekvent med användandet av stor bokstav på t.ex. orden "go" och "anime". Det bör göras konsekvent, personligen föredrar jag liten bokstav i båda fallen. Lycka till!
(\ /)
(^_^)
((¨)(¨) Charlie Åkerblom, 5d
charlie.akerblom@gmail.com
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Re: Jag gör en reklamplanch för Go! Förslag på bra bilder?

Post by A-lan »

Kanin wrote:Nedan har jag tagit mig friheten att göra lite korrigeringar i planschtexten.
För att korrigera: Nej det har du inte.
Du har markerat vart det finns fel. Du har inte gjort korrigeringar. Det skulle innebära att du ändrat felen, till vad som är korrekt.

...och själv anser jag att man bör ha stort G i Go, för att det annars är otydligt (inte lika illa som i engelska, förvisso, men ändå). För anime, så finns dock ingen som helst anledning att ha stor bokstav.
Post Reply