utvecklingsteorier

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Kawe wrote:Något som överraskade mig är att det inte finns någon "Social teori" bland alla teorier. Något som liknar mest är väl teori IV med en ganska skrattretande rubrik. Tycker dock att det är helt fel synvinkel på hela problemet faktiskt. Alla klubbrörelser handlar i grund och botten om att binda upp folk rent socialt. Det gäller att ha något gemensamt med folk som spelar eller skapa något som man kan ha gemensamt. Behöver ju inte vara gemensamt med alla men tillräckligt många och tillräckligt starkt.

(...)

Där har ni också det stora felet med den här diskussionen. Det är ingen idé att ni sitter här i någon låtsasbyråkrati och försöker komma fram till något. En god liknelse är ju hur dagens samhälle fungerar. Man påstår att ungdomarna blir dummare och dummare då mattekunskaperna har sjunkit. Snarare är det väl så att samhället om något har blivit dummare? Eller hur man slänger in folk på psykhem som om det vore en jättebra lösning istället för att göra något åt källan till problemet.
Tack Kawe, det var ett intressant inlägg, liksom svaren.

Jag tror att I är en ansats till en social teori: en klubb behöver en pålitlig kärna, en eller flera personer som fixar saker och lyckas skapa en samlande atmosfär.

Jag tror också att det är främst i klubbarna som det sociala kittet skapas eller fallerar. Det är förbundet som har en byråkratisk roll ( att administrera mästerskap, uttagningsregler, rankingsystem och så vidare). Om det är något sådant organisationsmässigt som kan förbättras så är det väl bra att diskutera sådana saker också.

Som kanske framgått av vad jag tidigare skrivit har jag lite svårt att se några stora missgrepp eller missförhållanden i den byråkratiska sfären, alltså i vad goförbundet gör, jag tycker att förbundet gör ungefär vad det kan göra - men om det kan visas att jag har fel så är jag förstås beredd att acceptera det. En svaghet i förbundets verksamhet han ha varit att vi varit dåliga på PR-verksamhet utåt. I den enkät jag gjorde för några år sedan var det många som tyckte att förbundet borde göra mer av det slaget, men vi har tyvärr inte kommit mycket längre ändå. Man kan tycka att förberedelserna inför EM borde kunna ge lite skjuts åt sån verksamhet under det kommande året.

Kvar står alltså: har gosverige misslyckats med något de senaste åren? Är det iså fall klubbarna som har misslyckats? Det egendomliga iså fall är ett det har varit en nergång i nästan alla klubbar samtidigt. Hur kan det komma sig, vi borde väl inte alla ha gjort samma misstag samtidigt?

Jag känner förstås bäst till Stockholmsklubben. Som redan nämnts är ett problem att flera av våra gamla stöttepelare har fallit bort mer eller mindre ( Dagge, Staffan, Erik Ekholm, Stefan Rosengren, Gustav, Eddie med flera). För Stockholmsklubben var Dagge under många många år den samlande punkten, han var alltid med och han tog sig alltid an alla nybörjare med samma varma själ. Man kan gott säga att han lärde upp flera generationer av spelare. Men flera andra som försvunnit på senare år bidrog också mycket, både socialt och pedagogiskt, inte minst med kontinuitet. Marcus W var en stor tillgång för klubben förra året, men har ju varit i Japan under hösten. Givetvis har vi kvar en del pålitliga klubbspelare som gör ett utmärkt "jobb".

Var man spelar nånstans kan vara en viktig faktor. Stockholmsklubben hade väldigt fina förutsättningar under de år vi hade mer seriöst spel med klubbmästerskap och höstturnering på klubben på onsdagar, medan vi på söndagarna träffades under mer avspända former på söndagar på Eddies restaurang, med god och billig mat och billigt öl. När Eddies restaurang stängde hade vi också en bra period på söndagarna på Sofija Skafferi vid Mariatorget, en kombination av trevligt umgänge och go, som många trivdes bättre med än de vanliga klubbkvällarna. Sedan även Sofija Skafferi stängt har vi haft svårt att återskapa den situationen, fast Ajanta var lite åt rätt håll åtminstone. Att hitta något trevligt söndagsställe igen skulle kunna hjälpa upp en hel del, misstänker jag.

Det kanske går att hitta på saker som skapar mer sammanhållning i klubben, gemensamma mål. En lagturnering mellan klubbar kanske kan vara bra ur det perspektivet, alla skulle kunna känna glädje i att träna upp klubblagen på alla nivåer. Överhuvud taget att hitta på några nya grejer som man kan samlas kring. Mats har just föreslagit josekiseminarier till exempel. Det kan vara en bra idé som gör att det känns mer lockande att komma till klubben. En förutsättning för sociala mekanismer är ju att man träffas överhuvudtaget.

Bortsett från att vissa personer försvunnit, har det i största allmänhet varit stor omsättning på klubbspelare i Stockholm de senaste åren. Det kommer visserligen nya, men rätt sporadiskt, man vet aldrig vilka eller hur många som kan tänkas dyka upp, vilket gör det tungrott att komma igång med några arrangemang - höstturneringen och klubbmästerskapet har frusit inne flera år nu. Att ordna kurser eller seminarier är knepigt eftersom det är svårt att ha koll på vilken nivå spelarna är på. Det brister i kontinuitet på flera sätt, tror jag.

En modell som vi försökt med tidigare år var att någon erfaren spelare skulle agera klubbvärd varje kväll, för att se till att de nya som kommer, liksom sporadiska besökare känner sig välkomna och dras in i verksamhet.

Vad kan man annars göra åt sociala aspekter? Fixa fester? Om de unga trivs bäst med varandra kanske det är bra att hitta former för dem att träffas för sig? Inte bara förstås, men som ett komplement? Är det bra att ordna tävlingar och annat åldersvis? I stockholmsklubben har vi diskuterat att t.ex. ge ett ekonomiskt bidrag till yngre spelare som skulle vilja åka nånstans, typ på junior-EM, eventuellt också en uttagninsturnering för unga, inom klubben. Är det en bra idé?

För några år sedan tror jag att Svenska Rummet på KGS var mer aktivt än nu, det ordnades regelbundna träffar som fungerade bra både pedagogiskt och socialt. Är det sämre nu? Varför då i så fall?

Ok, klubbarna har kanske misslyckats, men vad ska vi göra då? Dels behövs väl bra idéer, men framförallt personer som gör något. Diskussioner är alltid bra, men till syvende og sidst är det ju mer värdefullt att faktiskt göra något själv än att tala om för andra vad de borde göra, för att inte tala om att banka in att det som faktisk görs är dåligt, det är inte särskilt upplyftande för någon.

mvh
h.
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

tenooky

Post by sestir »

Tenuki-klubben diskuteras även här: viewtopic.php?t=126

Det var minismurf som ordnade schema för Tenukis möten tills han flyttade.
Därefter har endast sporadiska möten ägt rum, vilka ändå varit uppskattade.

Det som behövs för att en ny, väl fungerande tenuki-klubb ska kunna starta är att någon tar på sig uppgiften att ringa/maila/msga runt till folk som kan hålla i lektionerna, samt se till att de utannonseras i god tid.

Jag tror också att Tenuki-klubben låg bakom en stor del av de framgångar vi hade kring 2003, 2004. Det vore roligt om vi kan starta igen från nyår.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Martin wrote:Det finns väldigt distinkta sociala strukturer i sveriges go-samhälle, något som är tämligen uppenbart när man betraktar det från ett klubblöst perspektiv. Tyvärr verkar det finnas någon slags osynlig mur mellan erfarna och nybörjare (naturligtvis finns det undantag, särskillt bland spelare från samma klubb). Detta är också starkt relaterat till det jag skrev om brist på motivation för nya spelare. Vad har egentligen gjorts, under det senaste året, för att skapa en miljö där nybörjare kan känna att de har möjligheten att utvecklas och att denna utveckling inte heller går omärkt förbi?

(...)

När en kyuspelare vinner alla sina partier i en turnering ge honom (eller henne) en upprankning på plats, inför allas ögon. Istället för att ge honom/henne en femtiolapp ackompanjerat av ett Grattis, namn-jag-kommer-glömma-om-fem-minuter! så vore tex en noga utvald bok (eller böcker*) tillsammans med förhoppningar om fortsatt goda resultat betydligt mer motiverande.
Kyuspelare som vinner (mycket?) mer än 50% i MM-turneringarna bör förstås ranka upp sig, de har all rätt att se det som ett kvitto på att de gjort framsteg och kan ställa upp på högre rank i nästa turnering.

I Finland har de ett slags system i den vägen som du föreslår, jag minns inte exakt vem som ska besluta om upprankningar (mitt intryck har varit att det är en självutnämnd grupp Pythagoreer, men det kan vara en missuppfattning från min sida). I alla fall läser någon upp i samband med prisutdelningen vilka som blivit upprankade, på alla nivåer. Många som blir upprankade på det sättet blir glada har jag sett, riktigt rörande glädjescener faktiskt. Så det kan ha positiva effekter på det sättet du menar. Det finns väl en del nackdelar också. [ Antingen blir det lite godtyckligt, eller om man följer krångliga regler svårt att utföra på ort och ställe. Det är också snabbare och smidigare om spelarna och "de starkare spelarna i klubben" drar sina slutsatser själva, det kan ju finnas goda skäl för upprankningar även vid sidan om turneringsresultaten]

Vad tycker du om Svenska Pokalen? Är inte den ett bidrag till vad du efterlyser? De som vinner mer än 50% i turneringarna kommer med på listan och de som vinner mycket kan få pris, mest äran som det är nu, men en sponsor som gör det mer lockande även i riksbankspapper skulle sitta fint. Vi kan också engagera oss lite i klubbpokalen, så får vi in lite sammanhållande krafter i klubbarna - Michaels sorti från Sverige är en stor olycka på många sätt, men den kan åtminstone göra pokalstriden mer spännande.

I Stockholms goklubb fanns för många år sedan ett system för kontinuerliga upprankningar, parti för parti på klubben, man pusslade med små lappar på en stor tavla. Men spelarna verkade tröttna på det, det blev för krångligt. Berlins ledande gopedagog (jag har glömt hans namn för ögonblicket tyvärr) har ett system med lappar och färgkoder som låter redan små barn avancera i rankinglistorna utifrån sina partiresultat med varandra. Många gillar det tror jag. Andra kanske stöts bort, gissningsvis.

Från min grundskoletid minns jag att det fanns en apparat med övningsuppgifter i fysik, man löste en uppgift och om det blev rätt fick man gå vidare till en ny nivå. Försiktigsvis var nivåerna på svenskt manér lite maskerade, så att det inte skulle märkas så lätt vilka som var högre än andra (det var nåt med färger och frukter tror jag). Jag tyckte att det där var rätt kul och stimulerande, men majoriteten tyckte inte det, vill jag minnas.

Klubbarna kanske skulle kunna göra mer för att uppmärksamma de kyuspelare som det går bra för i turneringar? Hedersutmärkelser? Resestipendier? Böcker?

På senare år har vi infört begreppet svensk juniormästare. På Marcus Weilands förslag beslutades på senaste årsmötet att den svenske juniormästaren ska få spela gratis i alla svenska (pokal- och VM-poängturneringar). Alltid något, som uppmuntran, eller?

De som inte bor i närheten av klubbar är det förstås svårt att nå på många sätt. Vi har bara turneringarna och internet, i stort sett. Vi hoppas förstås att det kommer igång fler klubbar. Det kan aldrig bli så mycket av det sociala om man inte har tillfälle att träffas.

Med sociala grejer är det ju så att de funkar mellan individer. Det är inte helt lätt att skriva ut några recept för att få dem att klaffa. Men visst, vi bör tänka på att fixa lite lovande "infrastruktur" åtminstone.

mvh
H.
Kawe
Posts: 151
Joined: 07 May 2004, 12:50
Location: Stockholm
Contact:

Post by Kawe »

Åh, det är inget fel på byråkrati som sådan men som sagt är lösningen på problemet något som ni antagligen får lättast om ni pratar med nya spelare och ser vad de är intresserad av. Förstås kan man skriva metervis med text fint och prydligt men ärligt talat tror jag inte att det hjälper speciellt mycket i det här fallet. Oftast slutar sånt här med att man bara pratar och inte gör något.

Pel, jag tror du har missförstått en del. Jag säger inte at man kan kräva att starkare spelare ska hjälpa till. Men om man vill bygga upp gemenskapen så får man också göra mer än att prata. Till exempel att hjälpa svagare spelare.

Vad gäller att kommentera pariter och banka med stenar så vet jag inte riktigt. Men poängen var inte att försvara det utan att påpeka att många problem beror på att folk är svaga och osäkra. Jag skulle aldrig behöva kommentera att din grupp är död för att försäkra mig om det ifall jag var stark nog för att vara helt säker på det. Så istället för att fixa symptomen så kan man ju gå till källan. Sen om någon bankar extra hårt med sina stenar är väl inte mer än att man säger till den man spelar med. Det ÄR löjligt att göra det till en stor grej om det inte är så att alla bankar med sina stenar och vägrar att sluta upp när du har sagt till. Det kan ju lika gärna vara du som inbillar dig att motståndaren har bankat extra hårt med sin sten just vid det ögonblicket. Snarare så är jag ganska säker på att man själv förstärker såna intryck i en trängd situation.

Om man inte gillar att prata i ett parti så får det väl stå för dig. Personligen tycker jag det är roligare att prata samtidigt som man spelar, ivarjefall i vanliga partier som endast är på skoj. Det är nog något som är vanligt bland unga kan jag tänka mig. Man är van från alla datorspel att chatta samtidigt som man spelar.

Nå, exakt vad man ska göra är som sagt inte upp till någon här inne tycker jag. Det beror som sagt på vad alla nya (unga) spelare tycker och tänker. Problemet är ju dock att om man frågar dem direkt så kommer de ju inte veta heller. Vilket leder till det jag redan har nämnt. Umgås med de svagare spelarna. Hjälp dem och var trevliga. Kanske anordna några speciella nybörjarlektioner på klubben eller KGS. Låt dem komma igång snabbt med spelandet :)

Vett och etikett kan man lära sig senare. Gäller att ha överseende med sånt faktiskt. Det är ingen som föds med samhällhets alla normer i huvudet precis.

Helt enkelt förespråkar jag tolerans och gemenskap. Det kanske inte verkar som det eftersom att jag är smått agressiv här. Men det brukar inte bli någonting av saker om man inte lägger ner lite kraft på det. För övrigt så får jag skylla på mina värktabletter som gör mig konstig i huvudet :p
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Kawe wrote:Om man inte gillar att prata i ett parti så får det väl stå för dig. Personligen tycker jag det är roligare att prata samtidigt som man spelar, ivarjefall i vanliga partier som endast är på skoj. Det är nog något som är vanligt bland unga kan jag tänka mig. Man är van från alla datorspel att chatta samtidigt som man spelar.
Det är nog ganska standard i informella partier, t.ex. på klubben att prata en del under partiets gång, även om vad som händer i partiet. Om man tar mer allvarligt på partiet föredrar man kanske att det inte pratas. Det där bör väl spelarna komma överens om själva. Men under turneringar anser nog de flesta att det inte ska pratas i partierna, det bör betraktas som default att man inte pladdrar under ett turneringsparti skulle jag säga. Om sedan spelarna själva båda föredrar att prata med varandra och inte stör någon annan så är det ju upp till dem. Nyckeln i såna här spörsmål är att vara lite känslig för hur den andre vill ha det, så länge man är överens är allting gott och väl och den som inte vill ha prat under turneringspartier har självklart rätt att slippa.

mvh
H.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Kawe wrote:Vad gäller att kommentera pariter och banka med stenar så vet jag inte riktigt. Men poängen var inte att försvara det utan att påpeka att många problem beror på att folk är svaga och osäkra. Jag skulle aldrig behöva kommentera att din grupp är död för att försäkra mig om det ifall jag var stark nog för att vara helt säker på det. Så istället för att fixa symptomen så kan man ju gå till källan. Sen om någon bankar extra hårt med sina stenar är väl inte mer än att man säger till den man spelar med. Det ÄR löjligt att göra det till en stor grej om det inte är så att alla bankar med sina stenar och vägrar att sluta upp när du har sagt till.
[...]
Om man inte gillar att prata i ett parti så får det väl stå för dig. Personligen tycker jag det är roligare att prata samtidigt som man spelar, ivarjefall i vanliga partier som endast är på skoj. Det är nog något som är vanligt bland unga kan jag tänka mig. Man är van från alla datorspel att chatta samtidigt som man spelar.
Jag antog att den diskussionen, likväl den om stenarna rör tävlingspartier. Klubbpartier är annorlunda - där pratar jag också mer än gärna (även om jag oftast undviker att kommentera motståndarens drag om det inte är undervisning).
Martin
Posts: 36
Joined: 10 Dec 2006, 14:22

Post by Martin »

henric wrote: Kyuspelare som vinner (mycket?) mer än 50% i MM-turneringarna bör förstås ranka upp sig, de har all rätt att se det som ett kvitto på att de gjort framsteg och kan ställa upp på högre rank i nästa turnering.

I Finland har de ett slags system i den vägen som du föreslår, jag minns inte exakt vem som ska besluta om upprankningar (mitt intryck har varit att det är en självutnämnd grupp Pythagoreer, men det kan vara en missuppfattning från min sida). I alla fall läser någon upp i samband med prisutdelningen vilka som blivit upprankade, på alla nivåer. Många som blir upprankade på det sättet blir glada har jag sett, riktigt rörande glädjescener faktiskt. Så det kan ha positiva effekter på det sättet du menar. Det finns väl en del nackdelar också. [ Antingen blir det lite godtyckligt, eller om man följer krångliga regler svårt att utföra på ort och ställe. Det är också snabbare och smidigare om spelarna och "de starkare spelarna i klubben" drar sina slutsatser själva, det kan ju finnas goda skäl för upprankningar även vid sidan om turneringsresultaten]

Vad tycker du om Svenska Pokalen? Är inte den ett bidrag till vad du efterlyser? De som vinner mer än 50% i turneringarna kommer med på listan och de som vinner mycket kan få pris, mest äran som det är nu, men en sponsor som gör det mer lockande även i riksbankspapper skulle sitta fint. Vi kan också engagera oss lite i klubbpokalen, så får vi in lite sammanhållande krafter i klubbarna - Michaels sorti från Sverige är en stor olycka på många sätt, men den kan åtminstone göra pokalstriden mer spännande.

/.../

Klubbarna kanske skulle kunna göra mer för att uppmärksamma de kyuspelare som det går bra för i turneringar? Hedersutmärkelser? Resestipendier? Böcker?

På senare år har vi infört begreppet svensk juniormästare. På Marcus Weilands förslag beslutades på senaste årsmötet att den svenske juniormästaren ska få spela gratis i alla svenska (pokal- och VM-poängturneringar). Alltid något, som uppmuntran, eller?

De som inte bor i närheten av klubbar är det förstås svårt att nå på många sätt. Vi har bara turneringarna och internet, i stort sett. Vi hoppas förstås att det kommer igång fler klubbar. Det kan aldrig bli så mycket av det sociala om man inte har tillfälle att träffas.

Med sociala grejer är det ju så att de funkar mellan individer. Det är inte helt lätt att skriva ut några recept för att få dem att klaffa. Men visst, vi bör tänka på att fixa lite lovande "infrastruktur" åtminstone.

mvh
H.
Jag delar henrics åsikter näsan fullt ut.

Vad gäller upprankning på plats blir det nog inte för komplicerat innan antalet gospelare vuxit så kraftigt att det inte längre behövs. I princip skulle väl inga större regelförändringar göras, möjligtvis att en/några spelare kan fylla klubbmästerns roll (om han/hon inte är med på turneringen) och ta "beslutet".

Angående Svenska Pokalen så anser jag det var ett bra koncept. Dock så behöves massor av PR. Själv hade jag ingen aning om vad det var för något (och det var därmed ingen motiverande faktor) innan jag av en händelse såg mitt eget namn på en lista i forumet för något år sedan. Än idag är jag nog inte helt insatt i detaljerna.

Angående vad Sestir skrev om tenuki:

Jag har själv mycket goda minnen från tenuki, och det är min tro att återväckandet av densamma skulle ha enormt stor betydelse i att få nybörjare att framförallt börja delta i turneringar. När man idag uppmanar en nybörjare på KGS att delta i en turnering får man svaret "När jag blivt starkare".

Då inget har hänt har jag själv lekt med tanken att göra ett försök. Dock har tvivel om min kompetens att lära ut (och om jag har något Att lära ut) agerat avskräckande. Å andra sidan kanske vetskapen att jag spelat i tre-fyra år, och ändå inte kan något, få nybörjare med prestationsångest att våga spela i turneringar ;)
-fel +rätt
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Post by mohsart »

Kawe wrote:Åh, det är inget fel på byråkrati som sådan men som sagt är lösningen på problemet något som ni antagligen får lättast om ni pratar med nya spelare och ser vad de är intresserad av.
[...]
Jag tror att jag frågat tidigare, men iallafall...

Vad skulle få dig att komma till klubben? Vad gör vi fel?

/Mats
PS Andra som slutat/inte börjat spela i Sthlms goklubb får också gärna svara.
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
Kawe
Posts: 151
Joined: 07 May 2004, 12:50
Location: Stockholm
Contact:

Post by Kawe »

mohsart wrote:
Kawe wrote:Åh, det är inget fel på byråkrati som sådan men som sagt är lösningen på problemet något som ni antagligen får lättast om ni pratar med nya spelare och ser vad de är intresserad av.
[...]
Jag tror att jag frågat tidigare, men iallafall...

Vad skulle få dig att komma till klubben? Vad gör vi fel?

/Mats
PS Andra som slutat/inte börjat spela i Sthlms goklubb får också gärna svara.
Bra fråga. Jag vet inte. Känner inte riktigt att det är "ooo, det är klubbdags". Man vet ju inte riktigt vilka som är där m.m. Lutar väl lite på teori IV. Sen så visst är det kul att spela "på riktigt" men så mycket spelar jag ändå inte. Personligen tycker jag det är roligare att studera än att spela. Knäppt va? :p men klubben är mest spel vad jag vet. inget fel på det men jag har inte riktigt tyckt att jag vill spela. kommer väl snart kanske.
Fredrikk
Posts: 49
Joined: 20 Mar 2005, 12:39
Location: Solna

Post by Fredrikk »

mohsart wrote:
Kawe wrote:Åh, det är inget fel på byråkrati som sådan men som sagt är lösningen på problemet något som ni antagligen får lättast om ni pratar med nya spelare och ser vad de är intresserad av.
[...]
Jag tror att jag frågat tidigare, men iallafall...

Vad skulle få dig att komma till klubben? Vad gör vi fel?

/Mats
PS Andra som slutat/inte börjat spela i Sthlms goklubb får också gärna svara.

För mig är det tidsåtgången (Har jag uttryckt ett par gånger) och brist på motivation att gå.. Att spela ett par partier är inte "motiverande" när man kan göra samma sak på KGS..
Post Reply