Go-dator

Boktips, recensioner, och goutrustning

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
EnemyZ
Posts: 3
Joined: 19 Jul 2007, 23:46

Go-dator

Post by EnemyZ »

Jag försöker köpa mig en go-dator, men dessa verkar inte finnas.
Jag tänker mig en liten digital sak, typ som de hemska sudoku-datorerna men en som man spelart go på. Trodde det skulle vara jättelätt att hitta en, men nu har jag jagat runt på nätet som en galning utan att hitta någon. Någon som vet om det finns sådana och var man får tag på dem isf?
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

from the CPU-power-is-all-we-care-about dept.

Post by sestir »

Exakt det finns förmodligen inte, nej. Det beror kanske på att datorer är ganska dåliga på att spela go. För att göra ett någorlunda bra go-program behöver man en snabb dator med hyfsat mycket minne -- 300MHz processor och 40Mb ram eller mer för att nå 10 kyu, på ett ungefär.

Med de kraven får man vända blickarna mot handdatorer som kostar sisådär 1000 - 5000 kronor. De har diskuterats bl a här:
viewtopic.php?t=377

Datorerna utvecklas så kanske går det att göra om tjugo år. :)
henrikku
Posts: 35
Joined: 10 Sep 2005, 21:25
Location: Frövi

Post by henrikku »

Ett tips är det japanska spelet AI Igo till Sonys bärbara PSP. Det är baserat på Many Faces of Go, och stöder även trådlöst spel mot en annan PSP. Till PSP finns också gratis programvara som kan hantera sgf-filer.
EnemyZ
Posts: 3
Joined: 19 Jul 2007, 23:46

Post by EnemyZ »

Hmm.. vilken otur, misstänkte att det inte skulle finnas go-datorer. man kanske får rikta in sig på en PSP.

någon som vet någon svenk PF som kan tänkas ha AI Igo?
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Man kan ju också använda PocketPC med GoSuite och PocketGnuGo. Finns säkert någon Palm-versiort också.
henrikku
Posts: 35
Joined: 10 Sep 2005, 21:25
Location: Frövi

Post by henrikku »

EnemyZ wrote:någon som vet någon svenk PF som kan tänkas ha AI Igo?
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med PF, men jag fick tag på mitt exemplar från Play-Asia en gång i tiden. Så nån japansk/östasiatisk nätbutik är väl vart du bör vända dig i först hand, t.ex. yesasia.com som säljer det för $32 med gratis frakt. Med andra ord ett fynd!
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Post by A-lan »

Till PSP finns annars Ultimate Board Game Collection.
Till Nintendo DS finns förstås Ginsei Igo
EnemyZ
Posts: 3
Joined: 19 Jul 2007, 23:46

Post by EnemyZ »

Jag menade att skriva ÅF alltså återförsäljare, sorry.

Kikade runt lite, fastnade för Ginsei Igo, vet inte varför, antar att jag gillade omslaget mer helt enkelt. Så nu är en sån på väg hem till mig från asien. Ska man bara skaffa en DS att spela på också.

Tack för hjälpen.
Post Reply