Lag-EM 2013/2014

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Lag-EM 2013/2014

Post by Eskil »

Snart börjar nästa säsong av lag-EM där Sverige spelar i den högsta ligan. Det svenska laget kommer som förra säsongen att bestå av 12 personer. Top-8 efter EGF-rank blir automatiskt uttagna:

Code: Select all

     1  Blomback Fredrik                      Stoc    6d    2574    +11    56  T130722B
     2  Aakerblom Charlie                     Norr    4d    2412    +10    52  T121027F
     3  Karlsson John                         Gote    4d    2358    -10    41  T121027F
     4  Almroth Klas                          Gote    4d    2352    -29    38  T130112O
     5  Li Martin                             Borl    5d    2338    -21   106  T130722B
     6  Ouchterlony Erik                      Link    3d    2322    +17    98  T130722B
     7  Wiklund Peder                         Umea    3d    2298    +12    12  E110919A
     8  Taari Harry                           Gote    3d    2263    -22    22  T121027F
(De som inte har varit aktiva i turneringar och därför inte står med på listan ovan får kvalificera sig via uttagsturneringen nedan.)

Resterande 4 platser skall fyllas genom en uttagsturnering.
När: Helgen 7-8 September.
Hur: Macmahon 6 rondersturnering. Vid mindre än 8 deltagare så kör vi alla möter alla.
Var: Online på IGS.
Tidsinställningar: 30 min main, 10 min / 25 stenar (canadian byo-yomi á pandanet-style)
Anmälan: Görs här på förbundets beta-sida senast fredagen den 6:e september kl 20:00. Öppet deltagande för alla som ej redan är uttagna till plats 1-8 i laget.

OBS: Samtliga deltagare från uttagsturneringen förra året fick spela i ligan och representera Sverige.
Partier kommer att kommenteras av Fredrik/Charlie.

Schema:
Lördag 7/9
10:00 Rond 1
13:00 Rond 2
16:00 Rond 3
Söndag 8/9
10:00 Rond 4
13:00 Rond 5
16:00 Rond 6

Frågor?
Ställ dem här i denna tråd eller till lagkaptén Charlie (Kanin på KGS, charlie.akerblom@gmail.com) eller SGFs ordförande Eskil (Eskil på KGS, eskil.varenius@gmail.com).
User avatar
Shakti
Posts: 20
Joined: 14 Jan 2013, 11:33

Re: Lag-EM 2013/2014

Post by Shakti »

Hade hellre sett att alla fick kvala. Det vore bra underhållningsvärde att ha hela Svenska eliten spela mot varandra om inget annat.
How hard can it be?
Utukxul
Posts: 20
Joined: 08 Jun 2011, 12:47

Re: Lag-EM 2013/2014

Post by Utukxul »

Låter underhållande, risken är väll att toppen inte orkar kvalar eller får hinder och det resulterar ett svagare lag.
Kanin
Posts: 272
Joined: 04 Jun 2004, 16:39
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lag-EM 2013/2014

Post by Kanin »

Shakti wrote:Hade hellre sett att alla fick kvala. Det vore bra underhållningsvärde att ha hela Svenska eliten spela mot varandra om inget annat.
Jag håller med om att det vore intressant och vi kanske kan sikta på det i framtiden. Förra året var det tre platser som det gick att kvala in till och i år är det fyra. Planen har varit lite luddigt sådär att öka varje år tills hälften tas ut via turnering (6 platser av 12). Det är ju också så att GoR-rankingen har förtjänats via olika turneringar så det är ett ganska rättvist sätt att ta ut laget på. Men att bara gå på GoR hade varit olyckligt eftersom det ger sämre chanser för nya spelare som blivit bättre snabbt och till spelare som av olika skäl inte kan delta i många turneringar men som ändå är starka.

En annan sak om nämndes i år men som inte fick klartecken var att göra uttagsturneringen till en C-turnering i det svenska rankingsystemet, dvs att partierna är rankade med halv vikt. Det tror jag också är önskvärt till nästa år.
(\ /)
(^_^)
((¨)(¨) Charlie Åkerblom, 5d
charlie.akerblom@gmail.com
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: Lag-EM 2013/2014

Post by Fredda »

Det finns ett antal anledningar till att hela laget inte tas ut via uttagsturnering.

1) För det första handlar det om att nyckelspelare skulle kunna vara upptagna vid en viss tidspunkt. Vi behöver inte sticka under stolen med att vissa medlemmar har varit nyckelspelare under de tre senaste åren och spelat majoriteten av matcher, och skulle dessa medlemmar inte kunna deltaga i uttagsturneringen pga. förhinder så vore det väldigt tråkigt, dels för spelaren och för laget.

2) Precis som Charlie skrev så har GoR-rankingen förtjänats via olika turneringar, och förhoppningsvis kan det ha en motiverande effekt för att öka turneringsdeltagande.

3) Kanske den viktigaste är att om tolv platser tas ut via en uttagsturnering så lämnar man otroligt mycket till slumpen. Skulle man köra en sexronders-turnering med vanlig mac-mahon så är det inte omöjligt att de personer som vunnit två av fem personer har möjlighet att kvala, men detta avgörs helt via SOS (beroende på turneringsformat). Även i nuläget när fyra personer tas ut så är vi som arrangerar lite oroliga över slumpeffekten, vilket med förmodan kommer avgöras med SOS. Vi bör titta efter nya format till kommande år, dock, om man ska hålla turneringen över en längre period så ökas risken markant med att deltagare inte dyker upp, något som skedde förra året (P.S Vilket till stor del berodde på att turneringen blev lite strulig och många deltagare var inte klara över vilka dagar/tider partierna ska spelas.)
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
User avatar
Shakti
Posts: 20
Joined: 14 Jan 2013, 11:33

Re: Lag-EM 2013/2014

Post by Shakti »

Jag håller med till 100% om det ni skriver--fast inte i nuläget. Med det menar jag att om vårt enda syfte är att ställa upp med de på papperet starkaste spelarna så kanske detta en av de mindre riskfylla vägarna att gå. Problemet är att jag tycket att man har fel målinriktning, för realistiskt sett har vi i stort sett ingen chans alls att vinna ligan, eller ens komma topp 3. Syftet i nulägen känns mer rimligt om det handlar om att träna upp Svenskarna inför kommande år och på lång sikt försöka slå oss in i toppen. Att då låta Svenskar träna mot varandra i en utslagsturnering kanske då är en ganska god idé?

Sen kan man givetvis hålla träningar osv på kgs, men då brukar det bli ungefär samma 3-4 personer som dyker upp, med en utslagsturnering så tvingar man fram deltagande.
How hard can it be?
User avatar
Shakti
Posts: 20
Joined: 14 Jan 2013, 11:33

Re: Lag-EM 2013/2014

Post by Shakti »

Men syftet är inte att gnälla eller ha långa uttdragna diskussioner om detta :) Det är små detaljer som inte spelar någon större roll idagsläget.

Så jag avslutar med att tacka Kanin för det gedigna jobb som han gjort med landslagaets organistiation och Fredda (och Kanin igen) för all uppmuntran och träning som givits till oss svagare spelare.
How hard can it be?
Utukxul
Posts: 20
Joined: 08 Jun 2011, 12:47

Re: Lag-EM 2013/2014

Post by Utukxul »

Shakti tar upp bra argument och jag håller med om att det finns en stor potential och att det är viktigt från Svenska goförbundet sida att ta upp en diskussion, för att formulera vad syftet skall vara med Euroteam. Här finns det möjlighet att från goförbundet att skapa strukturer som kan gynna svenska (2k-4d) gospelare utveckling. Och som ringar på vattnet kan spridda sig ner i rankerna.
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: Lag-EM 2013/2014

Post by Fredda »

Samtliga partier spelas i Svenska rummet på KGS.

Partierna startas 10:00. WO sker om en deltagare är mer än 30 min sen.

Lottning inför runda 1:

Svart: Vit

Jakob Bing 3d vs Johan Berntsson 2d
Daniel Svensson 1d vs Mikael Svensson 1d
Kim Johansson 1d vs Peter Malmquist 2k
Jonas Collberg 4k vs David Kjellström 2k.

Jag ska göra mitt bästa för att sköta lottningen under helgen. Jag fick en crashcourse i programmet "goblin" av eskil! :)

Lycka till allihopa!
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2013/2014

Post by Eskil »

OBS: P.g.a. ett missförstånd så annonserades uttagningen som att den skulle spelas på IGS. Men, det är alltså Svenska rummet i KGS som gäller med start Lördag den 7:e september kl 10.

Tidsinställningar:
30 min main, 10 min / 25 stenar (canadian byo-yomi á pandanet-style).
Post Reply