henric wrote: De vet antagligen inte att go existerar i Sverige. Kruxet är att vi måste kontakta journalisterna först om vi ska få in nån PR för go i en sån där artikel.
pel wrote: Vi kan ju börja med att själva göra lite mer reklam för vilka deltagare vi skickar till vilka evenemang. Det ökar kanske chansen att vi hittas; jag tror inte det, men det kan ju vara intressant ändå.
En bra diskussion!mcgreag wrote: En sak man skulle kunna fundera över är att regelbundna press releases till all stora tidningar.
T.ex.
Svenska Goförbundet medelar att de skickar ett 5-manna lag till Bejing för att delta i 1st World Mind Sport Games.
Laget består av ... nordisk mästare ...
Och sen följer man upp med lite info om förbundet och Go.
Exakta formen kan man få genom att titta på diverse företags press releases.
Sen skickar man sådana vid varje större händelse, SM, NM, EM, WAGC, WMSG etc.
Skulle kunna ge ett lite mer professionellt intryck och få tidningarna mer intresserad eventuellt.
Fortsätt gärna
En intressant jämförelse finns att läsa om olika distributioner av Linux där
Ubuntu är den som det skrivs kopiöst mycket i pressen idag.
http://blogg.idg.se/openforce/entry.jsp?messid=5433
Poängen: "Ubuntu är helt enkelt bäst på att tala om vad som händer - därför är det logiskt att de syns mest."
Jag tycker att mcgreags förslag är helt lysande.
Vi ser till att någon skriver en snygg pressrelease vid varje intressant händelse.
Vem blev SM-mästare.
Någon svensk presterade bra i NM.
Sverige åker till VM eller annan internationell turnering. o.s.v.
Skicka automatiskt till alla tidningar i Sverige!
Alltid någon som har nyhetstorka och behöver fylla ut med något.
Eller det kanske dröjer innan någon över huvud taget skriver om go
men till slut är det säkert någon som blir medveten om att det finns
en aktiv go-scen i Sverige och vara värt en notis eller liknande.