EM-regler. Vad tycker vi?

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

EM-regler. Vad tycker vi?

Post by henric »

EGF:s årsmöte i Tampere fattade beslut om nytt EM-format med knock-out inom MM-turneringen, liksom vi har i SM numera. Förslaget vaskades dock fram lite hastigt och regelkommissionen fick i uppdrag att precisera reglerna. De har publicerat ett dokument med regelförslaget:
http://www.eurogofed.org/egf/ecrules.htm

Sedan dess har det varit ett litet menibsutbyte via e-mail.
Ett annat dokument är en simulering av Geoff Kaniuk:
http://www.kaniuk.co.uk/european/indexeuropean.html

Det senaste inlägget i frågan är från John Diamond för BGA:s räkning.
Jag tycker att flera av hans synpunkter känns rimliga, så frågan är om det är ok att säga
att SGF håller med BGA?
Eller är det någon som har några andra synpunkter?

mvh
Henric
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: EM-regler. Vad tycker vi?

Post by henric »

Här är BGA:s synpunkter:

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Jon Diamond
Skickat: den 15 februari 2011 20:53
Till: Martin Stiassny; egf-members at eurogofed.org; “BGA Council discussion“
Ämne: European Championship Rules

Apologies for the delay in responding to the release of the Rules Commission Proposals for the European Championship, but we missed the announcement of them and only spotted their posting to the EGF site sometime in January.

The English is pretty difficult to understand, so we think that a rewrite by a native English speaker is advisable.

The document responds to much of our proposal that was approved at the AGM in 2010, but this is the first time we have had an opportunity to discuss the Rules Commission proposals and we believe that the following changes are necessary for the 2011 event:

1) drop the Relegation system

We strongly disapprove of this as a) it is possible that a large number of people may be involved with this, b) it takes up one of the allegedly free days of the tournament and c) we think that using tie-breaks is going to be good enough for the minor places in this play-off system.

2) drop the rule that the European Open Champion must be a non-European

We think very strongly that the Open Champion should be the person who's got the most wins, allowing for tie-breaks, in the Main Event. Games in the Closed play-off section should count towards this event also. It's possible (likely?) that this may be the same person as the Closed Champion, but not necessarily.

A side point to this argument is that it is possible that with the current proposal one of the European players not involved in the play-offs might score more wins than any non-European, but would be prevented from being Champion! Bizarre.

It should be pointed out that neither of these parts of the system have, as far as we're aware, been discussed outside the Rules Commission, which is obviously regrettable as they're clearly controversial.

3) Eliminate the play-off for 3rd place

This contradicts the basic simplicity of the KO system as proposed which says that losers rejoin the main tournament, excludes from the possibility of any final game against an Asian and risks a repeat game. It also contributes nothing to the overall tournament.

4) We have some technical issues with the section on Final Results about forced pairings. Geoff Kaniuk will communicate directly with the Rules Commission about these.

I hope that you will agree with the above and we can therefore approve the Rules Commissions proposals as amended by the above.

Regards

Jon
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: EM-regler. Vad tycker vi?

Post by henric »

Det finns en diskussionstråd aktiv på Lifein19x19 om EM-reglerna:

http://lifein19x19.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=2632

mvh
Henric
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Re: EM-regler. Vad tycker vi?

Post by sestir »

I brist på andra synpunkter:

1. Drop the relegation system - en välkommen förenkling.

2-3. Har ganska liten betydelse.

Vad gäller att omarbeta texten finns ett alternativt synsätt. Man kan betrakta den nuvarande texten som kontinental engelska, en dialekt jämförbar med amerikanska, australiensiska och indisk engelska. Sisådär 16% av Europas invånare talar brittisk engelska, så det vore inte självklart, även om det vore acceptabelt, att den officiella versionen av reglerna skulle skrivas på just den lilla dialekten.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: EM-regler. Vad tycker vi?

Post by pel »

Kontrollfråga: Har du läst texten? (Det har inte jag).
arndt
Posts: 91
Joined: 07 May 2004, 12:59
Location: Stockholm

Re: EM-regler. Vad tycker vi?

Post by arndt »

sestir wrote:I brist på andra synpunkter:

1. Drop the relegation system - en välkommen förenkling.

2-3. Har ganska liten betydelse.

Vad gäller att omarbeta texten finns ett alternativt synsätt. Man kan betrakta den nuvarande texten som kontinental engelska, en dialekt jämförbar med amerikanska, australiensiska och indisk engelska. Sisådär 16% av Europas invånare talar brittisk engelska, så det vore inte självklart, även om det vore acceptabelt, att den officiella versionen av reglerna skulle skrivas på just den lilla dialekten.
Jag skulle böja mig för modermålstalarnas synpunkter i det här läget, så länge de tänker på att texten ska vara begriplig för ickemodersmålstalare också.

Att de européer som inte kan engelska ska få skriva under en asiatisk text i stället är för mig det mest absurda i alltihop, litet men 100% absurt. Hur kan en sån sak finnas kvar i ett godkänt officellt dokument? Tragiskt.
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Re: EM-regler. Vad tycker vi?

Post by sestir »

pel wrote:Kontrollfråga: Har du läst texten? (Det har inte jag).
Om det är mig du frågar så har jag läst denna texten: http://www.eurogofed.org/egf/ecrules.htm
Den är ganska kort, så man orkar läsa den.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: EM-regler. Vad tycker vi?

Post by henric »

arndt wrote:
sestir wrote:I brist på andra synpunkter:

1. Drop the relegation system - en välkommen förenkling.

2-3. Har ganska liten betydelse.

Vad gäller att omarbeta texten finns ett alternativt synsätt. Man kan betrakta den nuvarande texten som kontinental engelska, en dialekt jämförbar med amerikanska, australiensiska och indisk engelska. Sisådär 16% av Europas invånare talar brittisk engelska, så det vore inte självklart, även om det vore acceptabelt, att den officiella versionen av reglerna skulle skrivas på just den lilla dialekten.
Jag skulle böja mig för modermålstalarnas synpunkter i det här läget, så länge de tänker på att texten ska vara begriplig för ickemodersmålstalare också.

Att de européer som inte kan engelska ska få skriva under en asiatisk text i stället är för mig det mest absurda i alltihop, litet men 100% absurt. Hur kan en sån sak finnas kvar i ett godkänt officellt dokument? Tragiskt.
Språkfrågan: Svårt att ta ställning till detta tycker jag. Att ha språket som modersmål är ingalunda någon garanti för att kunna skriva lättolkat och grammatiskt korrekt, till exempel. Men visst är det en bra ide att utgå från en modersmålstalares version om sådan finns att tillgå.

Var finns det där om att skriva under asiatiskt dokument, arndt, jag hittar det inte?

Jag skrev just ett inlägg på 19x19:
http://lifein19x19.com/forum/viewtopic. ... 2&start=40
Det är väl ett bra ställe att diskutera det på, tycker jag.
Men om vi kommer fram till gemensamma ståndpunkter för SGF kan vi ju ta upp det med EGF:s styrelse,
som BGA gar gjort.

mvh
H.
arndt
Posts: 91
Joined: 07 May 2004, 12:59
Location: Stockholm

Re: EM-regler. Vad tycker vi?

Post by arndt »

henric wrote: Var finns det där om att skriva under asiatiskt dokument, arndt, jag hittar det inte?
Det nämns i http://lifein19x19.com/forum/viewtopic. ... 284#p43284
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Re: EM-regler. Vad tycker vi?

Post by mohsart »

http://www.eurogofed.org/egf/ecrules.htm
"# Players not reading English are carefully informed about the Tournament Agreement and should sign an Asian language version of it."

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
Post Reply