1k-9k Vad skulle få dig att delta i fler turneringar

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

1k-9k Vad skulle få dig att delta i fler turneringar

Post by pel »

Under årsömötet i Linköping så diskuterades turneringsdeltagandet. Sverige har en hel del gospelare men bara ca 40 som deltar i våra turneringar.
Det här är ett problem bl.a. för att
  • Vi som åker på turneringar tycker det är roligt när fler deltar
  • Turneringsdeltagandet är en viktig inkomstkälla för förbundet. Utan inkomster begränsas förbundets möjlighter att göra saker
  • De som arrangerar turneringar behöver deltagare för att turneringen ska gå runt
  • Ett större deltagande gör det lättare för turneringsarrangörer att göra reklam för gospelandet som hoby
Därför skulle jag vilja fråga er som INTE åker på turneringar vad som skulle få er att åka på fler turneringar. Jag är alltså inte så intresserad av svar som förklarar varför ni inte deltar utan vad som skulle göra det mer attraktivt för er att delta.

//Peter
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Re: 1k-9k Vad skulle få dig att delta i fler turneringar

Post by boywing »

* Fler turneringar i Stockholm eller Gävle
* Utannonsering av turneringarna tidigare. Gärna minst 6 månader i förväg för ett spikat datum, 4 månader för preliminärt schema och 2 månader för ett spikat schema.
* Möjlighet till registrering så snart som datum är spikat.
* Fler starka spelare så jag kan locka Girlwing att följa med.
* Fler nybörjare så det blir lättare att locka med "mina" nybörjare.
* Mer samåkning till turneringar
Boywing [4k?]
Go for Life
barkbagarn
Posts: 1
Joined: 11 Jul 2011, 18:28

Re: 1k-9k Vad skulle få dig att delta i fler turneringar

Post by barkbagarn »

Det som skulle få mig att åka på turneringar som ligger utom pendlingsavstånd från Uppsala är riktiga madrasser i gratis boende (=spellokalen). Liggunderlag är värdelöst, man får ont i ryggen, sover dåligt.
Utukxul
Posts: 20
Joined: 08 Jun 2011, 12:47

Re: 1k-9k Vad skulle få dig att delta i fler turneringar

Post by Utukxul »

jag har följt denna diskussionen ett par dagar nu och jag är väldig glad att den dyker upp, då jag tror att svensk go förutom några få ställen håller på att faktiskt dö ut helt här i Sverige (min egen åsikt). Något måste göras innan det är helt försent och detta är en del av detta arbetet.

Jag genomsnitt spelar en turnering per år, men vill gärna öka till tre turneringar. Detta året har jag anmält mig mkt på olika turneringar, men inte har kommit iväg pga skolaktiviteter har kommit tyvärr ivägen.

Anledningen till att jag anmäler mig till en turnering är i grunden mycket simpel, jag vill ranka upp mig och spela emot spelare med ranken 1k-2dan. Om jag får spela emot starkare än så,ser jag detta som en rolig teaching game och är också en stor motivation att anmäla mig på turneringar. Jag håller fullständigt med Freddans inlägg om att vi behöver incitament som lockar starkare spelare till turneringar, dock tror jag att det behövs en mer ingående utredning om detta bör endast läggas på pris pengarna eller om det finns andra sätt att locka starka spelare.

Det som lockar mig till en turnering är självklart om asiatiska proffs närvarar, ger lektioner. På samma sätt om Freddan eller Kanin skulle göra detta, men lockandet hade inte haft samma stora effekt som att Takemiya masaki hade gjort detta.

Saker som gör att jag inte anmäler mig på en turnering är lågt deltagande. Eftersom jag inte deltar i mer än tre turneringar, har jag stora förväntningar på själva turneringen och att det är seriöst arrangerat så som Göteborg open och mindre intresserade av turneringar som har dålig information/information kommer ut sent, få arrangörer, inte sova grattis (barkbagarn du kan ta med dig en skön madrass eller säng) samt att det är lågt deltagande.

Om jag själv får säga lite om hur man ska få bukt med en del problem eller rättare sakt, försöka hantera dem, så tror jag att mycket av själva arbetet måste ske på klubb nivå med aktivt stöd från riksnivå (där stöd behövs i form av kunskap mesta dels och kontaktnät). Jag tror att en aktiv klubb med många olika aktiviteter under klubbmöten. Många klubbar brukar endast öppna lokalen, så kan deltagarna göra vad de vill. Om man som klubb, schemalägger olika former av aktiviteter men det tillåts även fri aktivitet vid sidan av, vore detta grymt bra och det hela skapar en levande aktiv klubb med många medlemmar.

När detta är etablerat så tror jag att man skall i klubben skapa diskussion om vilka som skall tävla på olika tävlingar och hur klubben skall ta sig ditt, det vill säga försöka skapa en slags klubb känsla och att klubben tar på sig att kolla upp information om olika tävlingar samt arrangerar bus eller bil till respektive tävling i god tid innan. Detta tror jag skapar bra förutsättningar till att fler åker på turneringar, då jag tror att den största anledningen till att de flesta inte åker är att det i någon form rinner ut ur sanden och sedan skyller man på något som i stil med hade inte råd eller familjen ( dock kan detta hända fast jag tror inte det är den anledningen för majoriteten av de frånvarande.)

Det finns också en till aspekt jag vill få med för att jag tror att det engagerar go-spelare och det är lagturneringar likt hikarustile, Göteborgs klubb anordnade detta och det var längesen jag kände mig så engagerad som spelare och det var sjukt roligt att få en slags team-nu tar vi dom gubbar/gummor känsla. Det vill säga mer olika former av turneringar än std spela fyra games.

Med detta sagt så kan jag som individ tänka mig åka på en turnering där jag får betala lite mer, så som 500-600kr, då jag hellre åker på få turneringar och får en bra "upplevelse", än att sitta i någon wierd lokal med endast 10st deltagare och har bara spela en rolig match av fyra pga få deltagare med samma styrka.

Hoppas detta på något sätt kan bidra till diskussionen.
Daiin
Posts: 82
Joined: 19 Apr 2006, 10:58
Location: Norrköping (7k?)

Re: 1k-9k Vad skulle få dig att delta i fler turneringar

Post by Daiin »

Det är större chans att jag åker på turnering om det inte sammanfaller med tentaperioderna (vilket jag antar är väldigt svårt att ordna). Utöver det är det bara ett tråkigt dåligt självförtroende som är problemet. ^.^

Jag tror också att de som åker måste försöka få med sig vänner på turneringarna och få dem att delta oavsett styrka. Det är ju dock ett problem att Sverige är ett så avlångt land och turneringarna blir utspridda ganska mycket.
Lex
Posts: 7
Joined: 13 Mar 2010, 13:08
Location: Flen

Re: 1k-9k Vad skulle få dig att delta i fler turneringar

Post by Lex »

Enkelt att besvara: Begränsad ekonomi så jag prioriterar EGC över svenska turneringar. Ser turneringar som ett socialt event, jag går inte dit för att vinna turneringen, jag är långtifrån stark nog, utan för att spela spännande partier och för att träffa kul människor. Då min ekonomi sätter mina begränsningar så prioriterar jag EGC, då det finns många människor från andra länder jag vill träffa. Det är nog bara Luciablixten jag fortfarande åker på. Det är kul och billigt nog.

Flyttade från 1d+ tråden då jag inte är dan ^^
Lex
Post Reply