Generationsskifte i styrelsen?

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Generationsskifte i styrelsen?

Post by henric »

Vid senaste årsmötet tillsattes ingen valberedning, men vi har rätt länge pratat informellt om behovet av rotation i styrelsen.
Inte minst jag själv drar mig gärna tillbaka efter ett drygt decennium. Styrelsen erbjöd sig på årsmötet att agera valberedning
lite, men har inte fått något nämnvärt uträttat åt det hållet på egen hand. Som tur är har en grupp spelare från västra delarna
av landet i alla fall bestämt sig att kandidera till följande poster:

Ordförande: Eskil Varenius
Kassör: Jacob Bing
Sekreterare: Magnus Sandén
Robin Nilsson: ledamot

Enligt stadgarna kan styrelsen ha upp till fem ledamöter utöver ordförande, sekreterare och kassör.

Krister Strand, Leif Pettersson och Peter Lundqvist avstår gärna från att kandidera till styrelsen.
Jag kandiderar gärna till en post som ledamot, med förhoppning att kunna bidra med lite erfarenheter
och kontinuitet vid behov.

Det är fritt fram för var och en som är intresserad att kandidera till styrelseposterna, ända fram till
årsmötet. Men det verkar ju mest praktiskt att man presenterar sig här på forumet, till exempel i denna tråd.

Traditionellt har det väl varit en ambition att sprida ut styrelseposterna lite geografiskt, så att
alla ska ha enkelt tillgång till nån ledamot i sin närmiljö.

Vi brukar ju också ha kommittéer för speciella uppgifter, där den som vill kan bidra till
arbetet i förbundet.

mvh
Henric (ordf)
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Re: Generationsskifte i styrelsen?

Post by mohsart »

Jag tycker fortfarande att det inte är optimalt med en goförsäljare i styrelsen. Jag tror inte att det innebär problem i praktiken, men medlemmars tro och tankar kan vandra åt jävsmisstankar.
Jag ogillade myaos tillträde som ordförande, men är osäker på om jag luftade det, jag tog upp det med honom iaf.
Jag ogillade min egen roll som koordinator, men accepterade den då ingen annan verkade dela mina tankar samt att så vitt jag minns ingen annan ställde upp.
Jag kan nämna också att en goförsäljare i Polen (om jag minns rätt) kontaktade styrelsen angående att sälja utrustning. Jag hade en kort diskussion med honem där jag nästan fick lägga band på mig för att inte bara säga "glöm det".
Min åsikt är att det är att fråga efter problem både på förbunds- och goförsäljarsidan.

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
User avatar
Shakti
Posts: 20
Joined: 14 Jan 2013, 11:33

Re: Generationsskifte i styrelsen?

Post by Shakti »

De har mitt fulla stöd och jag välkomnar nytt blod i styrelsen.
How hard can it be?
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Generationsskifte i styrelsen?

Post by pel »

Jag tror inte det finns någon som inte välkomnar nytt blod i styrelsen (även om vi fick in lite nytt blod i styrelsen sist!).
Men jag förstår vad mohsart menar - man bör tänka sig för innan man tar ett styrelseuppdrag om en jävssituation kan uppstå.

Själv var jag väldigt mot att ens möjligheten uppstod för ett par år sedan men numer är jag mest glad över att det finns folk som vill engagera sig.
Med det sagt så tycker jag att det är en bra idé tänka igenom hur man ska agera om
  • jäv uppstår
  • någon anklagar dig för jäv
  • om det finns sätt att undvika jäv
Proper Prior Planning Prevents Piss Poor Performance.
Daiin
Posts: 82
Joined: 19 Apr 2006, 10:58
Location: Norrköping (7k?)

Re: Generationsskifte i styrelsen?

Post by Daiin »

De har mitt stöd med. :) Vi behöver skaka liv i Gosverige, och nya idéer är bara bra.
Utukxul
Posts: 20
Joined: 08 Jun 2011, 12:47

Re: Generationsskifte i styrelsen?

Post by Utukxul »

Jag respekterar Mohsarts åsikter och det är upp till honom, men jag ser inga inga problem med det nya blodet i styrelsen.
Jag tror även att denna slags diskussion stjäl tid och uppmärksamhet från de mer viktiga problemen som svenska go förbundet står inför.
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Re: Generationsskifte i styrelsen?

Post by mohsart »

Allt jag säger är att finns det alternativ så kan det vara lämpligare, inget behov att diskutera så vitt mig anbelangar.

Notera dock att styrelsemedlemmar på "dubbla stolar" kan stjäla tid om man ska sköta allt snyggt, dvs om tex förbundet skulle få erbjudande om att köpa ING-stenar så bör man kanske se till att Robin, i det här fallet, inte röstar.

Sedan vill jag ha det sagt att Robin har mitt fulla förtroende och att om det skulle vara fördelaktigt för Gobutiken att vara representerad i styrelsen, vilket jag varken tror eller är rädd för, så skulle det vara fördelaktigt för mig också, då Gobutiken säljer en del varor på kommission från mig.

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
Post Reply