http://www.britgo.org/files/China.pdf
Jag reagerar på en del punkter:
-Ett krav i kontraktet är att kinesiska regler får större användning i europeiska toppturneringar, mest nämnvärt på EGC
-Det finns också flera punkter där EGF uppmanas jobba för spridning av kinesisk kultur i allmänhet
-Organisationen har sina rötter i Beijng...
-CEGO ska inte bara hjälpa till att jaga sponsorer i Europa samt öka mediamedvetenheten kring go och de stora turneringarna, de ska också ägna sig åt 'capital investment' på europeiska marknaden via EGF
Man kan väl säga att detta är en väldigt stor nyhet i europeisk go och att det är konstigt att kontraktet inte har gått genom de vanliga diskussionsforumen. Jag har bl.a. kontaktats av M. Stiassny personligen där han har försökt 'känna av' en eventuell svensk ställning till ett sådant kontrakt. Jag har svarat att i nuläget tror jag inte många skulle motsätta sig stöd till den europeiska goscenen som har befunnit sig i ett dystert läge under en viss tid nu - men att jag verkligen inte kan tala för förbundet officiellt.
Det är uppenbart att kontraktet innebär ett influensskifte vad gäller europeisk go. Tidigare har det varit Japan som varit mest aktivt med stöd i europeisk go vilket bl.a. lett till att officiella EGF-spelregler har varit baserade på japanska regler. Det är märkvärt att CEGO inte är en officiell organsiation knyten till kinesiska goförbundet utan en privat aktör som dock verkar med bas i Beijing.
För mig råder det ingen tvivel om att medlemmarna i CEGO är riktiga goentustiaster och de verkligen vill verka för spridningen av go i Europa. Jag tvivlar inte heller på att de förväntar sig att göra bra med affärer i Europa i längden. Det går inte att undgå att de förväntar sig avkastning på sina projekt och att en av huvuddelarna i deras arbete kommer att vara att knyta affärskontakter med 'sponsorer' i Europa. Efter att ha bott i Kina i några år nu ser jag det som ett helt normalt förfarande. Medlemmarna vill kombinera nytta med nöje, de vill få nya govänner och knyta nya affärskontakter.
I varje fall lär det bli spännande att se vad detta kommer göra för Europeisk go, samt hur detta kommer mottagas på årsmötet på EGC

Vad tycker övriga svenskar?