Träningsläger för en gringubbe och ensamvarg

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
farbror
Posts: 4
Joined: 03 Dec 2013, 00:01

Träningsläger för en gringubbe och ensamvarg

Post by farbror »

Jag har blivit allt mer road av att spela Go. Efter ganska precis 80 blixtpartier (9x9) mot appen Igowin Pro påstår programmet att min spelstyrka i snitt är 22.2kyu och som bäst 17.1kyu. Nu till 10000kronors-frågan. Hur bättrar jag på min spelstyrka? I rådande livssituation är det i princip ”korrspel” som gäller. Vilka appar/sajter är att rekommendera?

Vilka tre böcker skall jag läsa, när (i spelstyrka) och i vilken ordning?

Hur är aktiviteten i Uppsala-klubben?

Tack på förhand!
User avatar
Shakti
Posts: 20
Joined: 14 Jan 2013, 11:33

Re: Träningsläger för en gringubbe och ensamvarg

Post by Shakti »

När jag började spela go hade jag inget internet och kände ingen som spelade, varav jag spelade mest mot bottar och löste goproblem. Det fungerar men är givetvis inte optimalt. Att hitta starkare mänskliga spelare att träna mot är viktigt.

Det jag kan rekomendera i bokväg är framförallt tsumego som är något man bör lösa oavsett spelstyrka.

http://tsumego.tasuki.org/

Börja med enklaste, och lös den gärna flera gånger tills du kan lösa dom snabbt och utan större ansträngning. Sen är det bara att jobba sig upp till Igo Hatsuyo-ron :D
How hard can it be?
Robin
Posts: 15
Joined: 19 Sep 2011, 15:06
Location: Göteborg
Contact:

Re: Träningsläger för en gringubbe och ensamvarg

Post by Robin »

Hej Farbrorn!

Vad det gäller att spela skulle jag rekommendera KGS (gokgs.com). Det är den siten som har flest svenska och europeiska spelare och det är ganska lätt att hitta någon att spela mot oavsett vilken nivå man är på. En annan bra site är dragon go server. Det är en korrespondent-site och den har en bra klient till iPhone och även en klient till android så den passar väldigt bra till att spela på telefon. Det går att spela många matcher samtidigt och man får en notifikation när det är ens tur att spela i ett parti så man kan spela matcher över flera dagar (eller veckor) om det behövs.

Jag måste säga som shakti att det är extremt bra att göra tsumego om man vill bli starkare, t.ex. på goproblems.com.

Vad det gäller böcker finns det en del som passar bra för 'nybörjare och uppåt'. Kiseido har en serie som heter Elementary go series där alla böcker behandlar var sin del av spelet, till exempel öppning, endgame, liv-och-död och joseki. Några av böckerna är på lite högre nivå, men på det stora hela är de antagligen bland de bästa böckerna för nybörjare att läsa för att bli bättre på go. En annan klassisk bok är Lessons in the fundamentals of go som många säger är den bästa bok de läst om go.

Jag vet inte hur aktiviteten är i Uppsala just nu men prova att kontakta dem på http://uppsala.goforbundet.se/node/6
En liten varning bara, goklubbar brukar vara väldigt sociala och trevliga. (Tänkte eftersom du skrev att du är 'gringubbe och ensamvarg' ;))
Ledamot i Göteborgs goklubb
Ledamot i Svenska Goförbundet
farbror
Posts: 4
Joined: 03 Dec 2013, 00:01

Re: Träningsläger för en gringubbe och ensamvarg

Post by farbror »

Tack för tipsen!

Jag prövade appen till "Dragon Go Server" men jag lyckades inte få igång ngt parti. Vad kan jag göra för fel?
Robin
Posts: 15
Joined: 19 Sep 2011, 15:06
Location: Göteborg
Contact:

Re: Träningsläger för en gringubbe och ensamvarg

Post by Robin »

Jag använder tyvärr inte den klienten så jag vet inte, men förhoppningsvis finns det någon annan som kan hjälpa dig om du inte löser det.
Ledamot i Göteborgs goklubb
Ledamot i Svenska Goförbundet
User avatar
Shakti
Posts: 20
Joined: 14 Jan 2013, 11:33

Re: Träningsläger för en gringubbe och ensamvarg

Post by Shakti »

nova.gs är ett bra alternativ eftersom den både har live-partier och correspondens. Vi är några Svenskar där som gärna ger tips vid behov.
How hard can it be?
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Re: Träningsläger för en gringubbe och ensamvarg

Post by boywing »

farbror wrote:Jag prövade appen till "Dragon Go Server" men jag lyckades inte få igång ngt parti. Vad kan jag göra för fel?
Du kanske behöver logga in på DGS via en webläsare först för att starta något parti som någon annan användare har lagt upp.
Alternativt att du skapar nya öppna utmaningar och sedan vänta några timmar/dagar till någon accepterar dessa utmaningar.
Jag har använt DGS under många år men jag har bara gjort mina drag med appen. Alla utmaningar har skett via webläsare.

Men för en färsk nybörjare så känns DGS alldeles för långsamt. Kanske är det lämpligt att spela där när man är bättre än 20 kyu med stort bräde på KGS. Du behöver spela många partier på relativt kort tid och möjligheten att gå igenom partiet med någon medan det är färskt i minnet. Så du minns vad du tänkte när du spelade fel och kan förstå hur du ska tänka istället. Det bästa är att spela på någon go-klubb eller online på KGS. Det finns Svenska rummet och ett par rum som riktar sig till nybörjare där det finns personer som frivilligt ställer upp för att lära nybörjare på ett behagligt sätt.
Boywing [4k?]
Go for Life
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Re: Träningsläger för en gringubbe och ensamvarg

Post by A-lan »

boywing wrote:Du kanske behöver logga in på DGS via en webläsare först för att starta något parti som någon annan användare har lagt upp.
Alternativt att du skapar nya öppna utmaningar och sedan vänta några timmar/dagar till någon accepterar dessa utmaningar.
Jag har använt DGS under många år men jag har bara gjort mina drag med appen. Alla utmaningar har skett via webläsare.
Jag har gjort detsamma.
*kollar anDGS*
För Dragon Go Server appen (iaf den för android), så går det inte att starta partier. Det går bara att spela på de som har startats, och att kolla på (eller ladda ner) partier.
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Re: Träningsläger för en gringubbe och ensamvarg

Post by boywing »

Om man inte gillar att spela mot människor så kan man göra som jag då jag lärde mig. Eftersom jag inte kände mer än en person som spelade go och jag inte kände till någon klubb eller hade hittat någon spelsajt på nätet så spelade jag mot igowin och gnugo. Jag kunde så sitta hela kvällarna och spela blixt och lära mig nya drag genom trial and error. Jag började på 9x9 och spelade några tusen partier och gick sedan över till 13x13 och sedan till 19x19 med en massa handikapp som jag justerade varje gång jag vann eller förlorade. Det är jättebra om man vill spela många partier på kort tid (men det går lika bra på KGS nuförtiden). Men det är mindre bra då man lär sig massa dåliga drag och tankesätt från bottarna (t.ex. gnugo). Bottar följer bara sina inprogrammerade regler och gör därmed samma misstag om och om igen och spelar sina suboptimerade drag på samma sätt hela tiden. Man skulle behöva spela mot massor av olika bottar för att få någon slags variation så som man får när man spelar mot människor. Människor gör ju självklart en massa fel hela tiden när de spelar men de gör det inte med någon mönster (om man inte spelar mot samma person hela tiden) och därmed är det svårare att nöta in dåliga drag. Jag dras fortfarande med arvet från gnugo i mitt spel. Det är svårt att lära bort det man en gång lärt sig.
Boywing [4k?]
Go for Life
farbror
Posts: 4
Joined: 03 Dec 2013, 00:01

Re: Träningsläger för en gringubbe och ensamvarg

Post by farbror »

Bra tips! Tack!
Post Reply