Handikapp och justering av dito på 9x9?

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
farbror
Posts: 4
Joined: 03 Dec 2013, 00:01

Handikapp och justering av dito på 9x9?

Post by farbror »

Vilken tabell anses vara bäst på att skatta lämpligt handikapp för spel på 9x9?

Hur skall/kan/bör man justera förgåvan inför nästa parti? Jag har spelat lite med dottern och vi skulle behöva komma fram till "lagom" stort handikapp.
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Re: Handikapp och justering av dito på 9x9?

Post by boywing »

Varje gång jag lär någon spela go och det är dags att börja spela på riktigt på 9x9 så börjar jag alltid med 5 stenar handikapp. Sedan justeras handikapp med en sten efter varje parti. Det kan då i början bli mer än 5 stenar på litet bräde. Alltså om svart vinner så blir det 4 stenar och efter ytterligare en vinst blir det 3 stenar och om nästa blir en förlust så blir det 4 stenar igen. Jag har valt att göra så för att det direkt ska bli en skillnad i spelet. Det är även lättare att komma ihåg än att man ska vinna/förlora två eller tre gånger i rad innan handikapp justeras (vilket är vanligt).

Sedan på 13x13 så brukar jag börja med 5 stenar även där.

På 19x19 så börjar jag med 9 stenar.

Sedan får man känna efter hur personen man spelar mot är. Om personen känner till att man inte brukar ha fler än ett visst antal stenar handikapp på ett visst bräde så kan de känna sig dåliga om man lägger dit fler och då kan man ju bestämma ett tak. Men de flesta brukar inte ha något emot det. Med många stenar så lär de sig snart att om de bara kopplar ihop dem så kommer de att vinna.
Boywing [4k?]
Go for Life
Post Reply