Efterlysning Matematikern Olof Hanners roll förr och nu

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
User avatar
StaffanB
Posts: 38
Joined: 06 Apr 2013, 21:55

Efterlysning Matematikern Olof Hanners roll förr och nu

Post by StaffanB »

Hej Gosverige
Jag fick ett samtal från Göran Björk. Han undrade om matematikern Olof Hanners roll när det gäller att korrekt räkna ut
hur man spelar ett perfekt slutspel i go. Olof Hanner var en matematiker från Göteborg (Chalmers?) som var verksam från 1950 och framåt.
Enligt Göran Björk hade han "slagit de asiatiska spelarna på fingrarna" när det gäller slutspelsteori.
Är det någon av er som känner till Olof Hanners arbete och roll i detta? Används hans arbete idag i goprogram?
Var vänliga att höra av er snart, senast 12/10.
Med vänlig hälsning
Staffan
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Efterlysning Matematikern Olof Hanners roll förr och nu

Post by Eskil »

Hej,
Det är ingen jag känner till, men om jag inte minns fel så spelar professor Kristian Lindgren på Chalmers (https://www.chalmers.se/sv/personal/Sid ... dgren.aspx) go. Då han varit på Chalmers längre än jag så kanske han möjligen kan veta något om detta.

Mvh
Eskil
per
Posts: 5
Joined: 12 May 2004, 20:08
Location: Göteborg

Re: Efterlysning Matematikern Olof Hanners roll förr och nu

Post by per »

Jag tippar på att Krister Lindstedt från Göteborg är den du skall kontakta. Han spelade nog med Hanner i tidernas begynnelse. Du hittar hans nummer via Hitta.se. Han bor på Landalagången.

/per

Edit: Ulf Olsson kanske vet något om detta.
per
Posts: 5
Joined: 12 May 2004, 20:08
Location: Göteborg

Re: Efterlysning Matematikern Olof Hanners roll förr och nu

Post by per »

Wikipedia har en litteraturlista med en del böcker om spel och spelteori. http://projecteuclid.org/euclid.pjm/1103039454

/per
dagge
Posts: 9
Joined: 14 Jun 2004, 17:45

dagge

Post by dagge »

Jag träffade Olof Hanner när han besökte Stockholms Goklubb några år innan 1980.

Såvitt jag minns så spelade han inte då han var där. Men jag hörde från Lasse Yngveson att Olof hade lärt sig reglerna på sent 1940-tal och enbart spelat Go på matematikkonferenser. Olof lärde Lasse Y reglerna någon gång på 1950-talet även om det dröjde ganska länge (10-15 år?) innan Lasse började spela.

Olof Hanner lär ha haft samtliga nummer av tidningen Go Review 'http://www.kiseidodigital.com/gra.html' förutom ett (eller två?) nummer som av någon anledning aldrig skickades ut och saknades av nästan alla prenumeranter.
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Efterlysning Matematikern Olof Hanners roll förr och nu

Post by Eskil »

Hej, bara för att komplettera den här tråden:
Staffans efterlysning genererade också några svar på Facebook. Bland annat så skrev Chalie Åkerblom att:
Franco Pratesi skriver om Olof Hanner i ett Nordisk Goblad från 2004. Med bland annat det här citatet av Olof:
Takagawa’s book gives two examples of full games. The second of these is given with a few remaining securing stones to be played. The book says that the game ended with Blackwinning by one point. I become interested in the way the remaining stones could be played. Being a mathematician I made a calculation and found that by best play Black should have won by 2 points. I was a little surprised that a professional player did not have a full grasp of this phase of the game.
Post Reply