Svenska ligan

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
g0ld
Posts: 2
Joined: 18 Nov 2016, 10:50

Svenska ligan

Post by g0ld »

Hej!

Finns det några planer på att återuppta Svenska ligan?

Vad jag kan läsa mig till har den inte spelats på ett par år. Vad kommer det sig?

Tack på förhand,
Jimmy
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Svenska ligan

Post by Eskil »

Hej Jimmy,

Jag är engagerad i Göteborgs-klubben och var tidigare engagerad i styrelsen för SGF. Under min tid i styrelsen så spelades svenska liga några gånger. Såvitt jag vet så blev det ingen fortsättning eftersom det fanns för lite intresse. Det var helt enkelt svårt att få ihop spelare till matcherna.

Om man vill följa spännande matcher online så kan jag dock rekommendera Lag-EM. Nästa rond nu imorgon tisdag mot Slovakien.

Eskil
g0ld
Posts: 2
Joined: 18 Nov 2016, 10:50

Re: Svenska ligan

Post by g0ld »

Tack för svar. Tror du att intresset skulle vara detsamma idag om man undersökte det? Jag tycker annars svenska ligan är en rätt så kul idé.
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Svenska ligan

Post by Eskil »

Hej igen,

Jag håller med, ligan är en kul idé. Själv har jag för många andra projekt som jag prioriterar högre (t.ex. EM-laget där jag är kaptén). Om du är sugen så är det fritt fram att dra i det.

En lurighet här kan vara att intresse kan variera över tid. Människor har ibland en tendens att bli exalterade över nyheter. Så, om man skulle fråga runt efter intresse kring svenska ligan, så skulle nog många tänka "Åh, det vore kul, jag är på". Men efter ett par ronder så svalnar intresset igen, och det blir svårt att hitta spelare. Jag tror det var så förra gången. Jag misstänker att det skulle krävas en del jobb för att hålla engagemanget uppe. Med det sagt så vore det ju kul om ligan fanns.

Kanske kan alla som är sugna på att spela i ligan anmäla sitt intresse här i tråden?

Eskil

PS. Även om jag tycker det är kul om ligan finns, så har jag personligen inte möjlighet att ställa upp för att spela i nuläget. Men jag uppmuntrar alla som vill att engagera sig både för att organisera och spela i ligan. DS
Alexander
Posts: 1
Joined: 02 Sep 2016, 12:15

Re: Svenska ligan

Post by Alexander »

Svenska ligan var rolig, jag hade gärna varit med igen men vi i klubben har tyvärr inte tillräckligt med spelare längre. EM-laget är alltid kul att följa.

Kanske skulle lite planerat spelande i stil med ASR och Yunguseng dojang vara en kul grej att köra? Lite mer seriösa partier med lite mer tid än vad som är vanligt på KGS. Då får vi lite action i svenska rummet också istället för att alla sitter i automatch för sig själva. Tänker ett parti i veckan vore lagom. Efter ett tag har man lärt känna många spelare runt om i landet, med lite tur kanske det lockar fler till turneringarna då också. Detaljer kring hur man vill göra med eventuellt poängsystem, vem som möter vem, pris, handikapp osv kan man ju lösa om det finns ett intresse.

Lag-spel är ju lite coolare, men man kanske kan börja lite mindre och bygga på det? :)
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Svenska ligan

Post by Eskil »

Låter som en bra idé Alexander!

Det har pratats löst inom EM-laget att ha "träningsspel" i Svenska rummet på KGS också. Om man skulle lyckas synka dessa idéer så skulle det kunna finnas flera bra matcher och samtidigt starka spelare som kan tänkas att ge tips till andra, både i och utanför laget, på plats.
Post Reply