Gocentrum i Sverige

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
larske

Gocentrum i Sverige

Post by larske »

Nu har jag lagt in lite historik på sidan där man kan se var Gocentrum i Sverige för tillfället finns (enligt detta sätt att räkna).

Sedan förra månaden har centrum flyttat sig ca 9 kilometer åt väst-sydväst och ligger nu ca 7 km norr om Igelfors, fortfarande i Finspångs kommun, helt nära gränsen mellan Östergötland och Närke. Det är ganska precis mitt emellan Örebro och Norrköping.

Anledningen att centrum ej flyttats norrut trots att antalet Gospelare från Östersund på rankinglistan som ligger till grund för beräkningen har ökat från 2 till 7 är att flera spelare från Falun och Borlänge som tydligen deltog i Leksand i augusti 2003 inte varit aktiva på någon turnering under det senaste halvåret vilket krävs för spelare svagare än 10k för att inte försvinna från rankinglistan. Förskjutningen västerut förklaras huvudsakligen av att Linköping har tappat från 14 till 11 medan Lund har ökat från 5 till 11 aktiva spelare.

Är det någon som vågar sig på en gissning var centrum hamnar efter det att resultatet från SM har rapporterats in till EGF?

larske

Carl Johan
Administratör

Post by Carl Johan »

Man skulle kunna vikta centrum med rankingpoängen också. Så ser man var kvalitén finns också. Okej, kanske inte det intressantaste centrat, men kan bli kul att jämföra.

Får väl tänka på om man kan räkna ut centrum från Tenuki-listan eller svenska gospelarlistan sen också.

larske

Post by larske »

Resultatet påverkas endast marginellt om man väger in rankingpoängen. Man hamnar då 17 km längre söderut, dvs ca 10 km söder om istället för 7 km norr om Igelfors, se den extra kartbilden som jag har kompletterat med.
Om man i stället viktar med antalet turneringar så hamnar man 7 km öster om Igelfors. Spelarnas skonummer och hattnummer har jag tyvärr inte tillgång till :wink:

larske

Nanno

Post by Nanno »

hmmm.. igelfors alltså..
det är alltså där det händer grejer

larske

Go centrum i Sverige nu norr om 59:e breddgraden

Post by larske »

Nu har EGF's rankinglista uppdaterats med resultaten från SM.

Go centrum i Sverige har därmed förskjutits ett stycke norrut.
Det har passerat den 59:e breddgraden och ligger nu mindre än 5 km sydväst om Vingåker.

larske

henric

Post by henric »

Det verkar mao på väg mot Kjesäter, en av
våra tilltänkta EM-lokaler.

mvh
h.

Kanin

Post by Kanin »

henric wrote:Det verkar mao på väg mot Kjesäter, en av
våra tilltänkta EM-lokaler.

mvh
h.
Det är ett TECKEN!
(\ /)
(^_^)
((¨)(¨) Charlie Åkerblom, 5d
charlie.akerblom@gmail.com

bjorn

Re: Gocentrum i Sverige

Post by bjorn »

larske wrote:Nu har jag lagt in lite historik på sidan där man kan se var Gocentrum i Sverige för tillfället finns (enligt detta sätt att räkna).

Förskjutningen västerut förklaras huvudsakligen av att Linköping har tappat från 14 till 11 medan Lund har ökat från 5 till 11 aktiva spelare.
larske
Hur många aktiva go-spelare som finns i Lund/Malmöområdet tål att funderas över. Vår mailinglista har runt 50 namn. Alla har aktivt anmält sig till denna :-)

Björn

larske

Post by larske »

Definitionen av "aktiv" (för just denna beräkning av Gocentrum i Sverige) är samma som används för att komma med, och vara kvar, på EGF's aktuella ratinglista ("current rating list").
Följande citat som är hämtat från "General info" på sidan EGF Official ratings förklarar kriterierna för "aktiv":

"If a player has not participated at any considered tournament for some time (this period is set to 2 years for dan players, 12 months for 1-10 kyu, and 6 months for 11-20 kyu; the actual year/month is not counted), he/she drops out from the current rating list."

Man kan naturligtvis har olika uppfattningar om denna definitions lämplighet, men den är åtminstone väldefinierad och garanterar genom urgallringsprincipen enligt citatet ovan att inga "inaktiva" tas med vid beräkningen av "Gocentrum i Sverige".
Jag känner inte till någon, på nätet tillgänglig och månatligen uppdaterad, förteckning som omfattar alla gospelare i Sverige som bättre uppfyller kravet på att inte degenerera pga bristande underhåll, men om en sådan lista finns så är det ju bra.

En brist som jag har noterat med EGF-listan är kombinationen av att den endast presenterar tre bokstäver för "Club" samt att de som skickar in rapporter till EGF inte kompenserar för detta genom att se till att de tre redovisade bokstäverna är unika inom respektive land. Problemet som jag har stött på är att man inte kan veta om "Kar" står för "Karlstad", "Karlskoga", "Karlskrona", "Karlshamn", "Karlsborg", "Karesuando", ...
Vid den första beräkningen (i April) konstaterade jag, genom en del efterforskningar, att de flesta med "Kar" hörde hemma i Karlskoga så det fick bli platsen för alla "Kar"-spelare. (Tanken är ju att beräkningen ska göras automatiskt när nya ratinglistor publiceras och då kan man ju inte hålla på och kompensera för att det finns 3 st med "Club=Kar" i Karlskoga, 1 i Karlstad och 1 i Karlskrona osv.
Ett visst fel i beräkningen blir det alltså så länge som vi ej anger unika "trigram" för de svenska klubbar som rapporteras till EGF.
Den kosmiska betydelsen av detta fel får väl inte överskattas även om incitatmentet för Blekingarna att genom högre aktivitet (i turneringar enligt ovan) förflytta Gocentrum åt sydöst kanske saknas.
(Om det i framtiden skulle visa sig att de flesta "Kar" inte längre kommer från "Karlskoga" så kan jag väl tänka mig att för denna beräkning definera om positionen för "Kar", dock ej varenda månad...)

Med anledning av ovan nämnda brist, och om "Club" verkligen ska tolkas som till SGF ansluten klubb, skulle jag vilja föreslå SGF att
- publicera (hmm, var då?) och underhålla en förteckning över "unika trigram" för alla de klubbar som ska tillåtas ingå i rapporteringen till EGF på turneringsresultatlistor/filer.
- se till att ingen "klubb" som inte finns i denna officiella förteckning används vid rapportering till EGF.
- se till att det som rapporteras till EGF gör att EGF-listan innehåller de unika trigrammen.

Av de trigram som idag finns i ratinglistan kan man ifrågasätta en del pga att de antagligen inte är anslutna klubbar
-Gällivare, Eskilstuna, Lidköping, Örnsköldsvik, Rättvik och kanske ytterligare någon borde alltså ersättas med den till SGF anslutna klubb som respektive turneringsspelarna tillhör.
- Malmö och Lund borde inte redovisas som två olika klubbar eftersom det, såvitt jag förstår, är en klubb "Malmö/Lund"
Och om det istället är så att man inte ska tolka "Club" i EGF-listan som klubb utan som stad (eller kommun) så borde förteckningen i stället omfatta "unika trigram" för de städer (kommuner) som ska vara tillåtna att rapporteras (vilket förmodligen är alla kommuner).
Som alla vet så har varje svensk kommun en unik kod som består av länskod (01-25) och en tvåsiffrig kommunkod. Om man ersätter länskoden med en bokstav (01=A, 02=B osv) så har man ett unikt trigram per kommun som skulle kunna användas. Enligt detta system blir
Stockholm = A80, Göteborg = N80, Malmö = L80, Lund = L81, Karlskoga = R83, Karlskrona = J80, Karlshamn = J82, Gällivare= Y23 osv. (Vill man istället använda de traditionella länsbokstäverna så får man ersätta de tvåställiga länsbokstäverna AB, AC och BD med t ex A, J och Q eller med siffror)
Ett alternativ är förstås att förmå EGF att i sina listor presentera fler än tre tecken för "Club" om det nu är mer som skickas in dit. Hur lätt det är att få EGF-listorna att ändras vet jag inget om men gissar att det inte är så lätt.
Det måste också vara ganska många fler tecken för att skilja på "Karlskoga" och "Karlskrona".

larske, A36 ;-)

larske

Post by larske »

EGF har nu publicerat sin ratinglista för juli.
Gocentrum i Sverige har den senaste månaden förflyttat sig ca 15 km år nordöst och har därmed lämnat Östergötland. Det ligger nu i närheten av sjön Öljaren i Vingåkers kommun i västra delen av Södermanland.
Förflyttningen beror främst på att ett fler spelare från Göteborg (4 st) och Malmö/Lund (4 st) än från Stockholm (1 st) och Uppsala (2 st) pga otillräcklig turneringsaktivitet försvunnit från listan. (I fallet Stockholm var det dock en person som i juni fanns med på listan med två olika namn)

Tyvärr så verkar inte resultaten från Stockholm Open (19-20 juni) ha kommit med till julilistan, de kanske rapporterades in för sent. Några nya spelare har därför inte tillkommit och antalet spelare har minskat med 13.
Vid en hastig titt på resultatlistan fick jag fram att det var ca 8 nya stockholmsspelare med på SO så det kompenserar en del. Och om det inte kommer en väldig massa nya (eller nygamla) skåningar och göteborgare till Leksand så kommer Gocentrum att rycka vidare österut de närmaste månaderna.

Post Reply