Svenska mästare

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Svenska mästare

Post by pel »

Jag har precis uppdaterat sidan om svenska mästare eftersom sidan som innehöll informationen sedan ett par månader(?) inte finns kvar.

Jag har fyllt i med information för 2005-2007 men jag skulle gärna vilja att någon dubbelkollar (så att inte killkenny är framme och ändrar historiens gång).

Men mest av allt så skulle jag vilja höra från någon som vet vem som skötte sidan som förut låg på http://web.telia.com/~u85915257/go/sm.html (vilket i princip är den version som jag utökat och tweakat) så att jag kan skriva dit personens namn som källa och i värsta fall få veta att jag är en klåpare som borde veta bättre och fråga om lov först.
gustav
Posts: 187
Joined: 18 May 2004, 10:16
Location: Lidköping/Manilla

Post by gustav »

Jag är ganska säker på att det var Erik Ekholm som sammanställde SM-listan.

Jag såg att du uppdaterat NM-segrarlistan också, trevlig läsning :-) Vilket påminde mig om Henrics påpekande för ett tag sen:
If I'm not mistaken Georg Frotzler, although basically austrian was also a swedish citizen and living in Sweden at the time, so more Swedish than Danish, but I may be mistaken. Where does the Denmark label come from?
Jag misstänker att det kommer från en lista som jag gjorde en gång genom att skriva av namnen på NM-pokalen. Jag hade aldrig hört talas om denne Frotzler och gissade helt enkelt att han därför inte var svensk och att Danmark i så fall var den bästa gissningen. Så vetenskapligt gick det till. Nu verkar det väl lämpligt att byta ut "Danmark" mot "Sverige" men behålla frågetecknet...
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

gustav wrote:Jag är ganska säker på att det var Erik Ekholm som sammanställde SM-listan.
Om någon har kontaktinformation till Erik Ekholm så vore jag tacksam för ett PM med den informationen :)
gustav wrote:Nu verkar det väl lämpligt att byta ut "Danmark" mot "Sverige" men behålla frågetecknet...
Fixat! Tack för informationen :)
lenius
Posts: 1
Joined: 15 Jan 2008, 19:41

Post by lenius »

Angående Georg Frotzler, så här står det i Go World nr 12, sida 6:
The First Scandinavian Go Tournament was held in Goteborg on the 13th and 14th January this year. Seven players competed in the top group, which was won by Georg Frontzler 3-dan, formerly of Austria, now a Swedish citizen, with 5 wins to 1 loss. Richard Hirsch of the U.S. took second place with 4—2, while Dix Sandback of Denmark came third, also with 4—2. Twelve players participated in the second group, the winner being Ulf Olsson 6-kyu.
Från sidorna 4 och 26 av Go World #13:
At Easter this year the First Scandinavian Championship was held at the Copenhagen Go Club. The tournament was won by Georg Frotzler 3-dan of the Lund Go Club. Frotzler is a native of Vienna who has been living in Scandinavia, first in Copenhagen where he helped found the go club eight years ago, and now in Lund where he works as a medical doctor. He won the six round tournament without dropping a game and received the Japan Air Lines trophy for the winner. Second place went to Dix Sandbeck 1-kyu of Copenhagen and third to Richard Hirsch 1-kyu of Stockholm. Both players were recommended for promotion to 1-dan. The B group was won by Stig Tjur 3-kyu and the C group (handicap) by Ove Ekebjaerg 12-kyu, both of Copenhagen.
Vänliga hälsningar, Jan-Krister Helenius
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Re: Svenska mästare

Post by weiland »

Listan med svenska mästare behöver uppdateras igen. Jag har dessutom för mig att vi någon gång beslutade att den som blir svensk mästare automatiskt skulle rankas upp till 3 dan eller vad det var. Det hittar jag ingenstans på hemsidan. Någon som vet om det beslutades?
Post Reply