Programmeringshjälp sökes

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Programmeringshjälp sökes

Post by Eskil »

Hej alla,
Som ni säkert har märkt så har ju nu förbundet en ny hemsida. Förutom det arbete som redan gjorts så har vi två små projekt som vi gärna vill göra, men som vi tyvärr saknar tid för att slutföra själva. Därför undrar jag om det finns någon programmerare som skulle vara intresserad av att hjälpa till. Tyvärr kan vi inte erbjuda någon ekonomisk ersättning i nuläget, utan ära och tacksamhet är vad som utlovas. Även hjälp på vägen är av intresse, d.v.s. projekten behöver inte slutföras utan all hjälp är uppskattad.

En kort sammanfattning av projekten:
1) Embed SGF-filer på goforbundet.se
Status: Mycket kod finns redan men behöver struktureras om och integreras i form av en modul för Drupal 7
Goforbundet.se kör idag Drupal7, ett CMS-system byggt på PhP och MySQL. Det är modulbaserat open-source och det mesta i form av utökad funktionalitet finns att ladda hem gratis i form av extra moduler. Tyvärr finns för närvarande inte någon modul för att infoga SGF-filer och visa som på eidogo.com. Men, det finns en rik och vänlig community kring Drupal som gärna bistår med tips om hur man bygger egna moduler. Därför borde det inte vara svårt att bygga en modul som ersätter t.ex. en tagg "sgf=X" i en text med motsvarande embedded grafik. Gällande själva grafiken (allt det svåra jobbet) så är det redan gjort av eidogo.com, deras viewer är open source och borde gå fint att använda för att lösa allt kring själva SGF-läsning och visning med javascript. Det enda som behöver göras är alltså att skapa en enkel modul i Drupal 7 för att länka in eidogo-javascriptfilerna på rätt sätt.

2) Onlineberäkning av rankingpoäng för upprankning
Status: koden är skriven, bugfix behövs
Det är som bekant lite räkning involverat i att ranka upp till en rank 1kyu och starkare i Sverige. Det handlar om ett antal matcher som skall summeras beroende på motståndets relativa styrka. Detta är ett problem som enkelt borde gå att lösa genom att automatiskt hämta matcher och göra beräkningen för en spelare, eftersom matcherna finns i EGD. Robert Åhs har gjort ett fantastiskt jobb med att skapa ett fungerande verktyg i JQuery för att beräkna ranking-poäng. Verktyget hämtar data från EGD och räknar ut rankingpoäng givet en önskad rank. Några buggar och kompatibilitetsproblem finns dock fortfarande och vi skulle behöva putsa klart detta verktyg innan det kan användas av alla. Därför vore även en liten arbetsinsats med att fixa en eller annan bug mycket uppskattad.

Om du har lite tid och lust att hjälpa oss med detta, tveka inte att höra av dig till mig på eskil.varenius@gmail.com så kan jag ge dig access och mer information.

Mvh
Eskil, ordförande i Svenska Goförbundet
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Programmeringshjälp sökes

Post by Eskil »

Hej igen,
Jag fick lite tid och intresse för att bygga en modul för SGF-visning så jag tog tag i punkt 1 ovan. Det finns nu en ny fin javascript-viewer för SGF-filer som heter "Glift", se gliftgo.com. Jag skrev en enkel drupalmodul för att visa SGF-filer på alla sidor som kör Drupal 7. Jag har installerat modulen på goforbundet.se, vilket också innebär att funktionen finns tillgänglig för alla andra sidor som använder vår drupal-plattform, d.v.s. merparten av klubbsidorna.

För att testa Glift så har jag lagt upp partierna från Jusandan 2011 som tidigare fanns på den gamla hemsidan. Nu finns de på http://goforbundet.se/web/node/63

Projektet med Drupal-modulen kommer förhoppningsvis att utvecklas mer längre fram. För framtida pysslande så har jag skapat en modul på Drupal.org: https://www.drupal.org/sandbox/varenius/2345991 som så småningom ska blir en fullfjädrat officiell modul när den går igenom granskningen.

Jag hoppas nu på att kunna lägga upp fler kommenterade partier på goförbundets hemsida snarast framöver! Säg gärna till om ni har partier som ni tror platsar där, alltså partier med svenska anknytning och gärna med kommentarer av proffs eller starka spelare.

Mvh
Eskil
Post Reply