Hemsidor uppdaterade till drupal 9

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Hemsidor uppdaterade till drupal 9

Post by Eskil »

Hej alla!

För kännedom så har samtliga hemsidor under goforbundet.se, inklusive klubbhemsidor, som kör CMS-systemet Drupal nu uppdaterats till version 9. Tidigare fanns lite olika versioner, där de flesta körde 7 men t.ex. stockholm körde version 8 (för att ha flerspråkighet). Nu kör alla sidorna version 9, och delar samma kod (men har olika databaser). Det innebär att det är superlätt att applicera säkerhetsuppdateringar på samtliga sidor (två kommandon). Det gör det långsiktigt hållbart att underhålla sidorna.

Värt att nämna är att alla sidor nu har tillgång till flerspråkighet och andra fiffigheter i senaste Drupal 9.

Jag har ändrat lite på goforbundet.se, framförallt i temat, eftersom föregående tema inte fungerade rakt av med Drupal 9. Men, jag tycker det är minst lika tydligt nu som tidigare. Kanske piffar jag upp sidan ännu mer längre fram om jag får lust, men den ser funktionell ut nu tycker jag.

Säg till om någon undrar något eller har synpunkter.

Mvh
Eskil
pem
Moderator
Posts: 148
Joined: 07 May 2004, 12:55
Location: Uppsala

Re: Hemsidor uppdaterade till drupal 9

Post by pem »

Jag minns inte hur det var ut på första sidan förrut (start/nyheter), men alltså... amerikansk datumformat på notiserna? :(
Per-Erik Martin [1d]
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Re: Hemsidor uppdaterade till drupal 9

Post by A-lan »

pem wrote: 07 Oct 2020, 20:50 Jag minns inte hur det var ut på första sidan förrut (start/nyheter), men alltså... amerikansk datumformat på notiserna? :(
Jag tycker det är än värre, att datumen inte är alls så märkbara. Inte står ut så mycket. (vill minnas, att det inte var så innan).
"Kommande evenemang"-biten, till höger, är borta, av nån konstig anledning.
Sen så är underkategorierna i menyn så undangömda, att jag trodde de inte längre var där. Det var bara av en slump, att jag (efter ett tag) råkade se, att de faktiskt är kvar. Dock väsentligt bökigare att komma åt …om man ens lyckas klura ut att de finns, alltså.
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hemsidor uppdaterade till drupal 9

Post by Eskil »

Hej!

Tack för bra synpunkter!

Re datumformat: Det är en inställning, jag hade missat att ändra den från standard. Borde vara fixat nu?

Re utseende: Allt som har med utseende (fonter, storlek, placering) har med temat att göra. Det finns tusentals gratisteman för Drupal, så vi kan välja något annat. Till att börja med så valde jag något grundläggande, som jag tyckte var relativt tydligt. Exakt det temat vi hade tidigare finns inte för Drupal 9. Jag har nu letat upp ett mer liknande tema och använt det istället.

Re kommande händelser: Två skäl till att blocket med händelser var borta:
1) Det fanns inga kommande händelser att lägga in just nu.
2) Jag behöver skapa om blocket på nytt, och ville vänta tills det dök upp en händelse att lägga i listan för att testa att det blev bra.
Men: Det fanns ett skapat "custom block" som jag missat sedan tidigare. Det är nu återställt. Jag tror jag vill göra om det blocket på ett annat sätt, fast med samma resultat, vid tillfälle. Men nu är det som det var.

Re menynivåer: Beklagar att detta är förvirrande. Jag tyckte det var väldigt fult med dubbla menyer som det var på den gamla sidan. "Rätt" sätt att lösa detta är att ha ett tema som har en bättre plats för menyerna.

Summa summarum: Jag har bytt tema till något som är mer likt tidigare tema. Jag har också flyttat runt blocken lite. Hoppas att det nu blev bättre igen.

Kom gärna med fler synpunkter om ni har några.
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Re: Hemsidor uppdaterade till drupal 9

Post by A-lan »

Eskil wrote: 08 Oct 2020, 09:33Re menynivåer: Beklagar att detta är förvirrande. Jag tyckte det var väldigt fult med dubbla menyer som det var på den gamla sidan.
Mm, det vore egentligen bäst om under-kategorierna syns under huvudkategorierna på toppen, istället för att visa dem i en extra, annars överflödig, uppsättning utav menyn.
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hemsidor uppdaterade till drupal 9

Post by Eskil »

A-lan wrote: 10 Oct 2020, 10:29
Eskil wrote: 08 Oct 2020, 09:33Re menynivåer: Beklagar att detta är förvirrande. Jag tyckte det var väldigt fult med dubbla menyer som det var på den gamla sidan.
Mm, det vore egentligen bäst om under-kategorierna syns under huvudkategorierna på toppen, istället för att visa dem i en extra, annars överflödig, uppsättning utav menyn.
Jag kan ingenting om design. Kanske kan jag omsätta en design som någon annan gör i kod för ett drupaltema. Det svåra, som jag ser det, är inte att få en meny som visas under. Det svåra är att få det att fungera tillfredställande på alla platformar och enheter (alltså stora datorskärmar, läsplattor, telefoner etc.) En design som fungerar på en typ av enhet kanske inte fungerar på en annan.

Men, om någon har tid och lust att göra en design, eller ännu hellre koda den som ett tema för Drupal 8/9 (https://www.drupal.org/docs/theming-drupal) så kan vi nog lägga in det på hemsidan. Tills det händer så verkar det som nuvarande utseende är bästa möjliga.

En annan variant är förstås om någon hittar ett redan existerande tema (gärna gratis då) som är bättre än det som finns idag. Då är det bara ett par klick att ändra.
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Re: Hemsidor uppdaterade till drupal 9

Post by A-lan »

Eskil wrote: 10 Oct 2020, 20:53Det svåra är att få det att fungera tillfredställande på alla platformar och enheter (alltså stora datorskärmar, läsplattor, telefoner etc.) En design som fungerar på en typ av enhet kanske inte fungerar på en annan.
Vad som funkar på datorskärm, borde funka lika bra på läsplatta.
(när det gäller smartphone, så tycker jag inte att sidor borde bry sig om att anpassa sig till dem, och användande utav smartphone involverar en gravt försämrad erfarenhet, hursomhelst, men… jag förväntar mig inte att folk delar den uppfattningen. Det finns ju, trots allt, folk som använder smartphone istället för en dator… Något jag absolut inte förstå mig på, särskilt efter den perioden då min dator inte funkade, och jag var tvungen att göra allt på smartphonen… Höll på att driva mig till vansinne)
Post Reply