Omröstning om SGF's hemside adress!!!!

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Vilken adress skulle ni helst vilja ha??

Poll ended at 04 Oct 2004, 13:44

www.goswe.com
1
3%
www.gosverige.com
20
56%
www.svenskago.com
1
3%
www.swedishgo.com
3
8%
www.swe-go.com
11
31%
 
Total votes: 36

BOLL
Posts: 2
Joined: 27 Sep 2004, 16:36
Contact:

Post by BOLL »

kettil wrote:jag röstar för swego.org!
Mmm... klingar fint :)
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

varumärke

Post by sestir »

Ett domännamn är också ett varumärke. Det domännamnet vi diskuterar nu kommer, när det väl är inarbetat att vara värt ungefär 20.000,- (på en höft).

Om vi om några år kommer på att vi vill ha en .se-domän ändå, kommer det inte att vara smärtfritt att byta och vi skulle förlora stora trafikvolymer.

Jag föreslår därför att man, hellre än att hasta till beslut, diskuterar frågan ytterligare, eventuellt med ännu en omröstning för att komma fram till ett domännamn som också fungerar som varumärke.

Om jag inte kände till adressen till sgfs hemsida skulle jag testa domäner i följande ordning, vilket också är ungefär den ordning namnens status kan sorteras i,

sgf.se (upptaget)
go.se (upptaget)
weiqi.se (ledigt)
wei-qi.se (ledigt)
baduk.se (ledigt)
... massa andra alternativ ...
svenskgo.org (ledigt)
swedishgo.org (ledigt)
... ännu fler alternativ ...
sen hade jag givit upp
sen kommer ännu fler alternativ ...
sen kommer de namnen som finns i omröstningen. :(
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

gosverige

Post by sestir »

gosverige.se är ett bra domännamn _*för ett tidningsmagasin*_. =P

gosverige.com är










så här låg status.
misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

Det första jag hade testat vore sgf.se, swedishgo.com och om inget av dom funkat så hade jag använt google och sökt på "svenska goförbundet"
eller +go+förbund+sverige ...
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

kostnad

Post by boywing »

BOLL wrote:.com .net och .org domäner kan man köpa för mindre än 70kr/år (med nameserver, dyndns, email forwarding etc), .se är betydligt kostsammare; 395kr/år på sidan du länkade till.
70 kr/år eller 700 kr/år är ingen större skillnad när man räknar i sin årsbudget. Nu är det varken du eller du eller du eller jag som ska köpa domän utan det är Svenska goförbundet. Självklart så ska man se sig omkring efter den leverantör som kan erbjuda bäst tjänst till lägst pris. Men det ska inte vara något som styr vilket domännamn man väljer.

Vi ska välja det domännamn som bäst beskriver vårat förbund. Kosta vad det kosta vill... (nästan... vi kanske inte ska betala 40400 kr för go.se)

Jag påstår inte heller att vi ska anlita domain.se utan jag pekade dit enbart för att man kan söka kontrollera lom domännamn är lediga eller ej.

Ett svenskt förbund ska enligt mig ha en svensk domän.
Boywing [4k?]
Go for Life
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

IP

Post by sestir »

Hah!!

Det slog mig just att vi inte behöver något domännamn. Det räcker med ett ip-nummer.

<Z4r|<azm>

Om vi vill ha en .com domän går det säkert att skaffa flera domäner. Men, som någon här påpekade, com är en förkortning av commercial, på svenska kommerciell. Det innebär att Svenska Goförbundets verksamhet bedrivs i vinstsyfte.
kettil
Posts: 47
Joined: 09 May 2004, 00:28

Post by kettil »

jag är också emot att använda en .com-domän..
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

.org är väl bra?

Post by weiland »

.org tycker jag fungerar bra. Egentligen känns det inte så viktigt vad det slutar på. Jag föredrar en adress på svenska utan åäö (aao) i. T.ex. svenskgo.org.
kettil
Posts: 47
Joined: 09 May 2004, 00:28

Re: .org är väl bra?

Post by kettil »

weiland wrote:.org tycker jag fungerar bra. Egentligen känns det inte så viktigt vad det slutar på. Jag föredrar en adress på svenska utan åäö (aao) i. T.ex. svenskgo.org.
*tycker det är dags för unicode-kodade adresser*
DJ2

Post by DJ2 »

Usch nej, unicode i adresser hoppas jag inte det blir tal om. Snacka om ännu fler förvirrande URL:er och adresser som exakt likadana ut men skiljer sig med en liten flärp på en vokal.

Och än värre, att folk utan svenskt tangentbord kommer ha problem att skriva in hemsidans URL...
Post Reply