Omröstning om SGF's hemside adress!!!!

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Vilken adress skulle ni helst vilja ha??

Poll ended at 04 Oct 2004, 13:44

www.goswe.com
1
3%
www.gosverige.com
20
56%
www.svenskago.com
1
3%
www.swedishgo.com
3
8%
www.swe-go.com
11
31%
 
Total votes: 36

misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

Boerje wrote:Det är inte ovanligt att det (i sporter och spel med betydligt fler utövare) finns regionala förbund...
Så du menar att säga att det finns så många go-förbund i sverige så att när du sitter där med Internet Explorer och ska skriva in adressen "goforbund.se", så sitter du sitter där med markören blinkandes efter du skrivit in adressen och funderar på om det kanske är ett regionalt förbund länken går till eller om det kanske är ett nationellt förbund... så att när du sitter där och kontemplerar denna otroligt komplexa fråga så förhindrar det dig från att trycka enter och ta reda på var sidan leder?

Inte nog med det, sen att det finns så många förbund att när du ska förklara adressen för någon över telefon så måste du specifiera vilket förbund den adressen leder till då det finns så många att välja på...


Jag tycker motsättningen mot goforbund.se pga att det är okänt vilket go-förbund länken leder till är något vek. Om inte helt och hållet urkasst.

som någon annan sa, så är adressen mest viktig då man ska förmedla adressen via telefon eller liknande och göra det lätt att komma ihåg. Personen ifråga som får länken lär ha visat intresse i Go och har frågat nödvändiga frågorna innan dom frågat efter adressen till SGF. Eller menar du att du står på sergels torg i stockholm och skriker ut adressen "GOFORBUND.SE!" och vill därmed att url:en skall förmedla vilket förbund adressen leder till och dess innehåll/anvädningsområde?
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
Joakim S

Post by Joakim S »

Några argument för "goforbundet.se" inför eventuell ny omröstning:

1) Jag tycker att det har en passande ton, lite formellt och torrt. Det är ingen tvekan om att man kommer till goförbundets hemsida snarare än till en go-tidning, en allmän sida om go eller något annat.

2) Sidan är klart knuten till Sverige och jag förmodar att det mesta av informationen blir på svenska, så .se borde vara en passande ändelse. Med den ändelsen bör det också vara tillräckligt tydligt att man kommer till det (enda) svenska goförbundet och inte något regionalt eller utlänskt dito.

3) Lätt att uttala och komma ihåg (för svenskspråkiga öron). Att prickarna ska bort på öet är ju underförstått

/Joakim S :roll:
atomega
Posts: 11
Joined: 17 Aug 2004, 18:39

procenten

Post by atomega »

jag vill bara påpeka, som den wesserbisser jag är, att
procentsatserna är felaktiga i omröstningen.

antingen är detta ett medvetet fel, avsett att främja något speciellt alternativ, eller så har sidhackaren bara glömt att avrunda talen...

/n
atomega
Posts: 11
Joined: 17 Aug 2004, 18:39

procenten

Post by atomega »

jag vill bara påpeka, som den wesserbisser jag är, att
procentsatserna är felaktiga i omröstningen.

antingen är detta ett medvetet fel, avsett att främja något speciellt alternativ, eller så har sidhackaren bara glömt att avrunda talen...

/n
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

goforbundet.se

Post by sestir »

Till och med überzarkaztizka sestir kan ställa sig bakom goforbundet.se/ som förslag till domännamn.

I vissa lägen kan det vara olämpligt att välja ett namn som inte erkänner förekomsten av rivaliserande organisationer med samma verksamhetsområden men i detta fallet tycks den enda rivaliserande organisationen vara SweRoK. Då är det ok, eftersom de inte har go som kärnverksamhet, eller ens nästan.

Om vi ska ha en .org adress bör vi emellertid överväga svenskgo.org/.

.org, .nu eller .se är uppenbarligen en budgetfråga så den som fixar omröstningen (börjar nog ändå bli dags för den snart) bör damsuga forumet efter alternativ på .org, .nu och .se som uppfyller budget-kraven.

Exakt vilken summa måste vi ligga under/år, för bara domännamn, och vad måste ingå i tjänsten?
gustav
Posts: 187
Joined: 18 May 2004, 10:16
Location: Lidköping/Manilla

Re: namn

Post by gustav »

atomega wrote:var det ingen som gillade mitt förslag:
Sveriges go - fast på svenks-japanska: SverigeNoGo?
:P
Sorry Niklas, jag tycker att det är mer skärlånga än sånglärka över ditt förslag... (Tack för anagrammen förresten)

Jag tycker att .org eller .se är klart att föredra framför .com

Ett namn på svenska är helt ok, t.o.m. att föredra framför ett engelskt namn (typ swedishgo).
atomega
Posts: 11
Joined: 17 Aug 2004, 18:39

Post by atomega »

mer fisk än fågel?

men sverige-no-go kanske bättre passar in som slogan för ett stort parti, bakåtsträvare eller någon ur oppositionen.

/n
ps.
tänktente på det...
Boerje
Posts: 123
Joined: 07 May 2004, 15:49
Location: Halmstad

Post by Boerje »

misterb wrote:
1. Finns det många go-förbund här i sverige eller?

...

Jag tycker motsättningen mot goforbund.se pga att det är okänt vilket go-förbund länken leder till är något vek. Om inte helt och hållet urkasst.
Jag vet mycket väl om att det inte finns lika många goförbund i Sverige som i fotboll, schack, bridge eller andra tillräckligt stora sporter.
som någon annan sa, så är adressen mest viktig då man ska förmedla adressen via telefon eller liknande och göra det lätt att komma ihåg. Personen ifråga som får länken lär ha visat intresse i Go och har frågat nödvändiga frågorna innan dom frågat efter adressen till SGF.
...
Japp, detta är ett superbra argument (för vilket förslag som helst som inte är längre än 10 bokstäver långt).
misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

jag tycker det är lättare att komma ihåg och även uttala, samt få andra komma ihåg när man säger "goförbundet punkt äss e" jmf med "suii go punkt komm" mest pga att "goförbundet" är ett riktigt ord och på svenska.

Det är ju antalet ord och deras komplexitet som gör hur man minns en url. Inte antalet bokstäver. Om det är ett långt men enkelt ord så kommer man ihåg det likväl som ett ord på 3 bokstäver. Och i min värld är "förbund" inte ett komplicerat ord...

Situationen faller sällan på oss att vi måste muntligen föra denna adress till någon icke-svensktalande person. Så därmed så tycker jag att goforbundet.se tilltalar mycket mer än något annat förslag hittills...
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
Boerje
Posts: 123
Joined: 07 May 2004, 15:49
Location: Halmstad

Post by Boerje »

Jag undrar hur många andra förbund som har *forbundet.* som url. Någon som orkar kolla upp detta?
Post Reply