Domän?

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Domän?

Post by Carl Johan »

Vad hände med domäner, och försök att få tag i materialet från den andra hemsidan? Tycker fortfarande att det var synd att de bästa förslagen inte kom med i den där omröstningen.
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Ok ska vi försöka vara lite konstruktiva då....

Post by sestir »

Ok ska vi försöka vara lite konstruktiva då....

Vi måste försöka arbeta oss fram till en ny omröstning med lite mer valbara alternativ. Nedanstående är ett försök att sammanfatta de förslag som kom in, och deras huvudargument ...

- gosverige.com (fick flest röster)
- gosverige.org (föredrogs av fler kommentatorer)
- goforbundet.se (mest naturligt, mycket populärt bland inläggen)
- goforbundet.org (lite billigare än .se)
- swedishgo.org (förenklar för icke svensktalande)
- swego.org (uppskattas av de som tycker om korta domännamn)

Om något förslag är glömt, berätta. Nu måste det bli om-omröstning snart! Om ingen annan lägger upp en poll snart så gör nog jag det, om jag hinner före min långa resa. :/

Och igen, vad sas det egentligen på mötet om budgetfrågan?
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

hmp

Post by sestir »

också är det förståss bra om folk registrear sig. Man måste vara registrerad för att få rösta, om jag har föstått rätt.
Fuso
Posts: 4
Joined: 02 Oct 2004, 23:11
Location: Lund/Finspång
Contact:

Post by Fuso »

Sant, men man kan modifiera phpbb ganska enkelt för att ta bort det.
Att det är en svensk eller engelsk adress påverkar inte de svensktalande särskilt mycket men i hög grad för de som inte talar svenska.
forbundet är ett namn som man enkelt blandar ihop eller har svårt att komma ihåg och skulle förstöra referensen något, dessutom tycker jag inte om hur det ser ut.
www.swedishgo.com verkar vara ledigt och det skulle jag rösta på, .com adresser är dom som sannolikt kommer att ge flest besökare.
kettil
Posts: 47
Joined: 09 May 2004, 00:28

Post by kettil »

Fuso wrote:www.swedishgo.com verkar vara ledigt och det skulle jag rösta på, .com adresser är dom som sannolikt kommer att ge flest besökare.
jag tror inte att tanken är att människor ska "gissa" sej till vilken adress vi har. en .com-domän ger nog inte fler besökare än någon annan.
Fuso
Posts: 4
Joined: 02 Oct 2004, 23:11
Location: Lund/Finspång
Contact:

Post by Fuso »

Frågan om ifall en person kommer ihåg adressen eller inte kan vara viktig. Ofta vill man besöka sidan igen men har den kanske inte i favoriter (t.ex. på en annan dator). Hur lätt man kommer åt den (i minne/sparat o.s.v.) när man vill referera till den är också viktigt för spridningen utav domänen.
swedishgo.com är speciellt enkelt då .net, org och liknande ofta är svårare än .com/.se/.nu (för svenskar) och kan snabbt få en person att inte skriva ner referensen.
I många fall "gissas" det trots allt, även om det antagligen inte görs utan någon form utav ledning.
Även om det inte är för den sannolikt ökade besökarantalet anser jag att swedishgo.com är bäst på andra sätt, t.ex. så låter/ser det bäst ut ;).
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

.com

Post by sestir »

Men om någon mer stödjer swedishgo.com så kan vi ta med det i omröstningen. ICANN gråter men kör hårt. =)
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

www.goforbundet.se

Post by boywing »

Jag tvivlar starkt på att www.goforbundet.se blir svårt att komma ihåg.

Tidigare hette hemsidan go.polopoly.com och det behövde jag bara se
ett fåtal gånger för att komma ihåg utantill. Innan jag lärde mig det så gick
det mycket lätt att hitta sajten med hjälp av google.

Som någon nämnde så är det sällan man behöver lära sig adresser utan
det är oftast så att man följer en länk från annan plats. Om man vill dela
med sig av länken muntligt så ser jag inget problem med goforbundet.se.
Chansen är även ganska stor att man kan skriva ner det på en lapp eller
skicka det med SMSi värsta fall.

Jag tycker även att det är fullt naturligt att använda nationella domäner
när man vill komma åt nationella förbund och sajter.

Gamla sajten är uppe och snurrar just nu så jag gissar att arbete sker
för att spara undan nödvändig information från databasen och filer.

http://go.polopoly.com/go/jsp/polopoly.jsp?d=10
Boywing [4k?]
Go for Life
memark
Posts: 102
Joined: 12 May 2004, 07:43
Location: Göteborgs goklubb
Contact:

Re: www.goforbundet.se

Post by memark »

Mattias wrote:Tidigare hette hemsidan go.polopoly.com och det behövde jag bara se ett fåtal gånger för att komma ihåg utantill. Innan jag lärde mig det så gick det mycket lätt att hitta sajten med hjälp av google.
Jag lyckades aldrig komma ihåg detta (IMHO) idiotiska namn med o och y om vartannat. Jag sökte därför alltid på Google när jag inte hade länken tillgänglig. Och så gör nog de flesta. En sökning på "sverige förbundet go" borde ju ge den nya siten som första träff oavsett vald domän.
/Magnus Erik Markling, 5k
Post Reply