Ny omröstning om SGFs hemsidesadress

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Vilken adress anser du att Svenska Goförbundets hemsida bör ha?

swedishgo.com
3
10%
swego.org
0
No votes
swedishgo.org
2
7%
gosverige.com
1
3%
goforbundet.org
0
No votes
gosverige.org
1
3%
goforbundet.se
23
77%
 
Total votes: 30

henricb

ägare? ansvarig?

Post by henricb »

larske wrote: Har SGF's styrelse tagit ställning till vem som ska stå som ägare till domänen (tillika ansvarig för hemsidan)? Det bör väl rimligen vara någon i styrelsen även om det kan finnas webbmästare som gör det praktiska.
Måste det vara en fysisk person som står som ägare till domänen? Kan inte förbundet som juridisk person stå som ägare? Styrelsemedlemmar mfl kan ju komma att bytas ut med tiden. Måste en hemsida ha någon motsvarighet till ansvarig utgivare för trycksaker, som är en fysisk person?

mvh
h.
Guest

Re: ägare? ansvarig?

Post by Guest »

henricb wrote: Måste det vara en fysisk person som står som ägare till domänen? Kan inte förbundet som juridisk person stå som ägare?
Från nic.se (ansvariga för .se domänen)
a)Ansökan om registrering under toppdomänen .se står öppen för alla fysiska och juridiska personer som önskar registrera ett domännamn.
henricb wrote: Måste en hemsida ha någon motsvarighet till ansvarig utgivare för trycksaker, som är en fysisk person?
Innehavaren kan i ansökan om registrering av domännamn eller senare utse en kontaktperson som för Innehavarens räkning är behörig att handa kontakter med NIC-SE.

Såvitt jag förstår så måste man alltså inte det, men för förening/förbund så antar jag att det är lämpligt med en kontaktperson.

Kompletta regler finns på http://nic.se/domaner/allmanna_villkor040706.shtml

Priset för en .se domän är idag 160kr/år, nyregistrering (inkl ett års avgift) kan göras hos loopia för 150kr (exkl moms).

/Klas
henricb

.org.se ?

Post by henricb »

Anonymous wrote:
henricb wrote: Kompletta regler finns på http://nic.se/domaner/allmanna_villkor040706.shtml

/Klas
Utmärkt, tack för det.

Som ett alternativ till .se kan tydligen ideella föreningar
registrera namn med extensionen .org.se .
Är det någon som tycker att det är att föredra framför .se ?

Tycker alla att man bör undvika å, ä, ö i namnet, även
om man måste förvanska ett ord, t.ex. "goforbundet" ?

mvh
h.
bom
Posts: 122
Joined: 11 May 2004, 23:03
Location: Linköping

Re: .org.se ?

Post by bom »

henricb wrote:
Anonymous wrote:
henricb wrote: Som ett alternativ till .se kan tydligen ideella föreningar
registrera namn med extensionen .org.se .
Är det någon som tycker att det är att föredra framför .se ?
h.
I så fall tycker jag att vi bör registrera go.org.se
Jag anser att det är snäppet bättre än sgf.org.se och bara marginellt sämre än go.se som tydligen är upptaget.

/ Tomas
Tomas Boman
Guest

Re: .org.se ?

Post by Guest »

bom wrote: I så fall tycker jag att vi bör registrera go.org.se
Jag anser att det är snäppet bättre än sgf.org.se och bara marginellt sämre än go.se som tydligen är upptaget.
Det kanske redan är gjort, men idé kan ju vara att kontakta ägaren till go.se och fråga om han vill sälja domänen (till en rimlig summa)

Ägaren heter Knut Gangstad, jobbar på Axit AB (http://www.axit.se), numret dit är 0485-66 29 90

Finns ju alltid en risk att han säger blankt nej, eller att han vill ha hutlöst mycket pengar, men det kostar inte så mycket att fråga.

/Klas
Guest

Re: .org.se ?

Post by Guest »

bom wrote: I så fall tycker jag att vi bör registrera go.org.se
Jag anser att det är snäppet bättre än sgf.org.se och bara marginellt sämre än go.se som tydligen är upptaget.
Det kanske redan är gjort, men idé kan ju vara att kontakta ägaren till go.se och fråga om han vill sälja domänen (till en rimlig summa)

Ägaren heter Knut Gangstad, jobbar på Axit AB (http://www.axit.se), numret dit är 0485-66 29 90

Finns ju alltid en risk att han säger blankt nej, eller att han vill ha hutlöst mycket pengar, men det kostar inte så mycket att fråga.

/Klas
Guest

Re: .org.se ?

Post by Guest »

Anonymous wrote: Ägaren heter Knut Gangstad, jobbar på Axit AB (http://www.axit.se), numret dit är 0485-66 29 90

Finns ju alltid en risk att han säger blankt nej, eller att han vill ha hutlöst mycket pengar, men det kostar inte så mycket att fråga.

/Klas
Jag kan väl försöka kontakta honom. Han är inte inne just nu iaf. Men när det här var aktuellt förra gången, för nåt år sedan, var det flera intressenter som var ute efter go.se, och jag tvivlar på att SGF kan eller vill lägga ut några stora summor just på detta, jämfört med vad några som håller på med nåt kommersiellt kan tänkas betala om de fått för sig att de vill ha namnet.

mvh
henric
memark
Posts: 102
Joined: 12 May 2004, 07:43
Location: Göteborgs goklubb
Contact:

Re: .org.se ?

Post by memark »

henricb wrote:Som ett alternativ till .se kan tydligen ideella föreningar
registrera namn med extensionen .org.se .
Är det någon som tycker att det är att föredra framför .se ?

Tycker alla att man bör undvika å, ä, ö i namnet, även
om man måste förvanska ett ord, t.ex. "goforbundet" ?

mvh
h.
1. Att inte undvika åäö är väl inte något alternativ? Svenska tecken funkar väl inte på .SE-domänen idag?

2. Jag tycker absolut vi ska undvika en adress med subdomäner, det blir bara svårare att komma ihåg. IMHO är toppdomänen heller inte så viktig, man bör istället prioritera att få ett bra namn före.

(Att com skulle betyda kommersiellt och org bara organisationer osv känns otroligt förlegat. Dessa regler finns ju inte längre.)
/Magnus Erik Markling, 5k
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Funderar

Post by boywing »

*funderar*

Undrar om det skulle kunna se ut på så sätt att dessa adresser ändrade sig till:

www.microsoft.org
(känt kommerciellt programföretag)

www.kernel.com
(relativt känt fritt operativsystem)

*funderar vidare*
Boywing [4k?]
Go for Life
Guest

Re: .org.se ?

Post by Guest »

memark wrote: 1. Att inte undvika åäö är väl inte något alternativ? Svenska tecken funkar väl inte på .SE-domänen idag?
Man kan registrera ett namn med svenska tecken under .se domänen idag. Dock är stödet för detta begränsat (Internet Explorer stödjer det inte som standard), så man måste nästan ha ett alternativ.

Att regga namn med åäö är idag i första hand något man gör för framtida bruk. Finns naturligtvis inget som hindrar att man reggar goforbundet.se och goförbundet.se ifall man anser att det är värt pengarna.

/Klas
Post Reply