Ny omröstning om SGFs hemsidesadress

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Vilken adress anser du att Svenska Goförbundets hemsida bör ha?

swedishgo.com
3
10%
swego.org
0
No votes
swedishgo.org
2
7%
gosverige.com
1
3%
goforbundet.org
0
No votes
gosverige.org
1
3%
goforbundet.se
23
77%
 
Total votes: 30

User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Ny omröstning om SGFs hemsidesadress

Post by sestir »

Domännamn är tydligen redan beställt så den här omröstningen kommer inte nödvändigtvis att tjäna till beslutsunderlag. Men det tycks finnas intresse för att ändå ta reda på vilket domännamn som flest ville ha, så nu röstar vi..
misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

Redan beställt trots att ingen avslutad, generellt accepterad, omröstning skett?
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
myao

Post by myao »

det är inte så enkelt, omröstningen kan ju inte heller gå hur länge som helst. som sagt, innehållet=viktigast!!
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Enkelt?

Post by boywing »

Vad är inte så enkelt?

Vad har domännamn med innehållet att göra?
Kan man inte fortsätta utveckla sajten bara för att vi inte
har kommit överens om vilket domännamn vi ska använda?

Förstod inte riktigt tror jag...
Boywing [4k?]
Go for Life
myao

Post by myao »

vad är det som du tycker är bäst i detta läge då?

man kan visst utveckla sajten, men som vi ser är deltagarantal ganska lågt vad gäller omröstningen. och det fanns vissa som kunde hjälpa till men har fått mycket annat för sig. är detta en site för dig själv eller mig själv, så tror jag den är uppsatt under ett dygn.

Det är inte så enkelt.
bom
Posts: 122
Joined: 11 May 2004, 23:03
Location: Linköping

Re: Ny omröstning om SGFs hemsidesadress

Post by bom »

sestir wrote:Domännamn är tydligen redan beställt så den här omröstningen kommer inte nödvändigtvis att tjäna till beslutsunderlag. Men det tycks finnas intresse för att ändå ta reda på vilket domännamn som flest ville ha, så nu röstar vi..
Ok, vad är det för namn är det som är beställt och vem har beställt det?
Jag undrar även hur man gick till väga för att tolka den förra omröstningen för att komma fram till det resultatet.

Jag tror nog att jag kan leva med i stort sett vilket domännamn som helst om det innehåller ordet go och tydligt pekar ut att det gäller sverige, men eftersom det bestämdes att en omröstning skulle utlysas så bör den även gå schysst till. Tillexempel bör slutsatsen annonseras ut så att det finns en möjlighet att protestera.

Den enda slutsatsen jag kunde dra av den förra omröstningen var att en ny omröstning skulle göras med fler alternativ, samt att många ogillade .com-adresser (jag är en av dem).
Tomas Boman
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Det är inte så svårt. =P

Post by sestir »

Jag vet inte vem som har beställt vad. Jag tillhör inte dem som har insyn i SGFs administration och är inte heller inblandad i konstruktionen av en ny webbsajt. Jag har dock gjort många andra webbsajter.

Det är inte självklart att domännamnet ska vara föremål för någon form av demokratisk beslutsprocess. Och ännu mindre självklart är hur korrekt den måste vara. Uppenbarligen har det möte som hölls under L.O. kommit fram till ett antal förslag på domännamn. Några av dem valdes bort av myao och WoBo. Därefter lades de 5 återstående upp i en omröstning.

Om mötet på Linköping Open hade kommit fram till ett domännamn aldeles på egen hand, eller om myao och WoBo hade bestämt själva, tror jag inte att särskilt många hade protesterat. Det är rimligt att deras åsikter får väga tyngst eftersom det är deras ansvarsområden och beslutet är av administrativ karaktär snarare än föreningspolitisk.

Men, när man nu har lagt upp en omröstning med fem utomordentligt impopulära alternativ och leker irakisk demokrati med oss, då är det självklart att vi reagerar på ett sätt som klargör att beslutet näppeligen kan betraktas som demokratiskt.

Man kan även diskutera hur demokratiskt resultatet av denna andra omröstning är. Det bör rimligen vara mer rättvisande än den förra, eftersom vi denna gång röstar på alla förslag som har substantiellt stöd bland väljarna. Samtidigt når vi inte alla vars åsikt är av intresse, så omröstningen ovan bör betraktas som en opinionsundersökning snarare än en omröstning.

Lägg också märke till detta.
Det är rimligt att ett nationellt förbund med ca 300 medlemmar har fler än ett domännamn.
Leif P

Post by Leif P »

Jag röstar på goforbundet.se
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Det är inte så svårt. =P

Post by henric »

sestir wrote:Jag vet inte vem som har beställt vad. Jag tillhör inte dem som har insyn i SGFs administration och är inte heller inblandad i konstruktionen av en ny webbsajt.
(...)
Lägg också märke till detta.
Det är rimligt att ett nationellt förbund med ca 300 medlemmar har fler än ett domännamn.
Jag vet inte heller om något beställts eller bestämts, eller i så fall vad eller av vem.

Vad jag vet är att mötet i Linköping gav Wobo mfl i Tibro i uppdrag att försöka sätta upp en site, samla in de gamla data från Henrik och Marcus, samt ordna omröstning på forumet om domännamnet. Såvitt jag vet har Henrik och Marcus inte haft tid att lämna ifrån sig de gamla data i något läsbart skick än, men har det på sin to-do-lista. Om det här projektet
havererar eller utmynnar i oklarhet får väl styrelsen ta hand om frågan
igen, men de som nu har bollen kan väl få lite mer tid på sig.
Att de som har idéer om hur det här ska göras delar med sig av
dem på det här forumet tycker åtminstone jag är positivt.

Om vi ska ha mer än ett domännamn så verkar det väl rimligast
att i första hand ha ett som vänder sig till svenskspråkiga och ett som
vänder sig till utlänningar.

mvh
henric
larske
Posts: 152
Joined: 08 May 2004, 20:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by larske »

Hmm, vad är det för "gamla data" som ska lämnas över?
Är det alla gamla inlägg från Forumet som ska räddas för eftervärlden så tycker jag att det projektet inte ska få försena arbetet att få upp den nya hemsidan med den mest grundläggande informationen.

Övrig (utom Forumet alltså) information från SGF-sidorna på polopoly har jag kopierat till min GO-sida så det är bara att hämta den där om polopoly-maskinen skulle somna in igen eller behöva användas för något annat. Informationen borde vara i tillräckligt "läsbart skick".

Har SGF's styrelse tagit ställning till vem som ska stå som ägare till domänen (tillika ansvarig för hemsidan)? Det bör väl rimligen vara någon i styrelsen även om det kan finnas webbmästare som gör det praktiska.
I Svenska Scrabbleförbundet är det vice ordföranden som står som "holder" till domänen.
Post Reply