Info om hur det gå med SGFs "nya" hemsida.

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

WoBo
Posts: 8
Joined: 26 Sep 2004, 18:00
Location: Tibro
Contact:

Info om hur det gå med SGFs "nya" hemsida.

Post by WoBo »

Hej alla!
Som folk kanske kan ha listat ut vid det här laget är att eftersom jag fick i uppdrag att fixa iordning Domän och en hemsida till SGF så har jag även utfört mitt uppdrag så gott jag kunnat (Studier och sånt har slöat ner mig).

Den domänen som hittils är köpt är www.gosverige.com
(Inte omöjligt med fler som andra har sagt men det får tas upp på senare styrelsemöten antar jag.)

Domänen visar för tillfället min bror sida (www.7708.net) eftersom han inte lyckats konfigurera proxyn på sin server än så att jag ska kunna hosta sidan med min server. Det kommer att fixas snart!

Annars jusst nu så håller jag manuellt på att spara ner information från gamla Go sidan som jag har tillgång till. För att kunna få upp något nyttigt i början.
Men det tar tid!!...
Ni får inte räkna med gamla forumet i början utan bara enklare saker.

Annars håller jag på att lära mig lite mer om programmering av PHP och MySQL för att kunna få en smidigare sida.
Mycket med tanke på uppdateringar och hantering av sidan.

Mvh WoBo
larske
Posts: 152
Joined: 08 May 2004, 20:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by larske »

Jahaja, det var ju bra med lite information från någon som vet vad som händer på hemsidefronten.
Eftersom det inte publicerats något protokoll från det där mötet i Linköping så undrar jag vilken eller vilka av följande tre punkter som ingick i uppdraget:

1) Resevera/Köpa en (eller flera) domänadresser. Fanns det några kostnadsgränser?
2) Ordna/Köpa plats på en server exempelvis på ett webbhotell. Fanns det några kostnadsgränser?
3) Skapa innehållet på hemsidan med gamla serverns innehåll som bas

Det du skriver om "min server" får mig att tro att uppdraget inte var särskilt tydligt definierat vad gäller punkt 2 ovan. Eller har du ett företag som tillhandahåller webbhotelltjänster med allt som hör till?

Vad är det för server som du tänkte använda för denna hemsida?
Är det något du har stående under sängen eller är det på något webbhotell. Det är viktigt att tillgängligheten på SGF's hemsida inte är beroende på att en viss person är hemma och kan starta om krånglande datorer. Dessutom visar erfarenheten att backuptagning av data är något som är viktigt. Vad händer om (läs när) servern går sönder? Ställer du då en ny dator till förfogande utan kostnad eller andra problem för SGF?
memark
Posts: 102
Joined: 12 May 2004, 07:43
Location: Göteborgs goklubb
Contact:

Post by memark »

WoBo, mycket bra att ni kommit till skott. Det viktigaste är att arbetet går framåt. Bra jobbat!
/Magnus Erik Markling, 5k
WoBo
Posts: 8
Joined: 26 Sep 2004, 18:00
Location: Tibro
Contact:

Post by WoBo »

Konstigt att man vet då :D .. är ganska lungt mitt ansvar att veta annars är det verkligen något fel :wink: .. eftersom jag är Mattias Aronsson från Tibro aka WoBo. Så nu ska alla veta om dom inte förstått det med tanke på tråden jag startade med omröstningen.

Larkse!

Angånde det du skriver om punkt 2.

Servrar ska inte stå under sängar!!!

Jag erbjuder min egen server som webhotell för tillfället eftersom den är online 24/7 (24h/dygn 7dagar i veckan). (Man äger inte någon server på ett webhotell. Alltså inte min server då utan bara en hyrd plats på en annan större server ifall fallet skulle varit så.) Denna server tillhandahåller än så länge Apache webserver med stöd för PHP och en MySQL databas.
(Inte så konstigt eftersom annars hade det inte varit någon idée att lära sig det :P ).

En sak att tillägga är att jag oftast är enkel att komma åt på internet så om det skulle vara problem med servern eller att själva sidan krachat så ska det oftast kunna åtgärdas inom 24h. Om det inte är så att jag är på någon turnering vill säga.. =D.. Även att jag kan rycka ut den om jag åker på semester en vecka på sommaren för att förhindra att den dör pga blixtnedslag. Den kommer förmodligen vara nere också om det händer att det är en storm som pågår i närheten med med mycket blixtar. Vill inte att den ska dö för evigt.. kanske inte så konstigt.

Sen angående om den går sönder.. Den har absolut inget förhållande med SGF över huvud taget att göra. Jag använder den av eget intresse för att få upp SGFs nya hemsida. Eftersom jag absolut vill ha en server så kommer jag själv att fixa en ny om den går sönder och sätta min vanliga dator som server under tiden. (Eftersom den inte är på hela tiden är den inte lika mycket i risk zonen och kommer förmodligen skonas även om min server skulle dö.)

Angående backup så finns det inga absoluta garantier att jag kommer att köra backup på all information så att den absolut finns kvar för ofta. Minst en gång i veckan ska iaf all information sparas över på min vanliga dator och en gång i månaden brännas ut på en CD-RW eller DVD-RW. Något i den stilen kommer backupvanorna att vara och det borde vara tillräckligt så som läget ser ut nu.

Specs på servern för intresserade:
ASUS A7N8X-VM (Mycket intergrerat och stabilt)
AMD XP 2000+ TB (@ 1667 MHz på stadigt 60grader Celsius)
Spire FalconRockII (AMD upp till XP 3200+)
256 Mb DDR PC2700/333Mhz (Ska utökas så småningom =).)
Segate Barracuda 200GB 7200rpm IDE ATA/100 8Mb cache
Chieftec Dragon Micro-ATX Tower

Tror inte det ska finnas så mycket mer att säga om själva servern nu. Men är det något mer ni absolut vill veta så är det fråga så svarar jag förhoppningvis :P .

Så lite mer att säga efter det då:

Citat på det henric sa i den första tråden jag starta med omröstningen.

"Mattias Aronsson och Tibroklubben har fått i uppdrag av
extrastämman att försöka få igång en ny hemsida, tidsskalan
är inom ett par veckor. Det talades om:

1) Att få in informationen från det gamla forumet.
Vad jag förstår är det väl bara fråga om ett antal länkar
och texter. Henrik Hamelius överväger nu bästa sättet att plocka
ut informationen, resultat väntas till helgen.

2) Att ordna omröstning om domännamn på detta forum.
Den processen är ju igång, se ovan.

3) Att få igång hemsidans själva struktur och layout. "

Det var det som beslutades vad jag vet. Om sjävla hemsidan då eftersom jag hade erbjudit min server som webhotell och sagt att jag kunde göra en enklare hemsida som skulle läggas upp ganska snabbt då.

För att ta själva punkterna tillsammans då.
1) Att Köpa en domän (Går det att reservera ens.. :? ). Vet ingen exakt kostnadsgräns men detta gick på 65kr som jag har betalat själv jusst nu.
2)Tycker det borde framgått redan. Min tanke var iaf att SGFs sida kan vara på min server iaf medans den utvecklas. Så att man kan tänka på det med att skaffa webhotell efter att man har en riktigt fungerande hemsida som man är nöjd med om det skulle behövas. Sen så för administriva skäl för att inte något sorts ansvar ska ligga på enbart en person så borde den flyttas till ett webhottel så småningom. (För tillfället har jag inget emot det då.. :D ).
3) Tror det går att säga så om man omformulerar påståendet. Skapa en ny hemsida med information från den gamsla sidan som bas. Iaf ett första steg skulle jag säga. Sen så får man se vilken information som är relevant och så måste mycket uppdateras väl sidan kommer upp.

Phuuu... hoppas det ska svara på mycket som folk vill och behöver veta. Kommer inte på så mycket mer jag borde säga jusst nu. Förutom att jag behöver jobba mer än att svara på sånt här.

Men men.. ni har en rätt att veta kan man säga så jag tar mig tid till att svara om sånt här i den här tråden.

Mvh WoBo
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

yup

Post by sestir »

Ahh, så den står alltså inte _under_ sängen, utan _bredvid_. That makes a world of difference. :Å

Vad jag tror att WoBo glömde nämna är att tillgängligheten även kan begränsas i händelse att WoBo skulle bli förälskad. Det är standard för hosting-tjänster i allmänhet.

Ursäkta, jag kunde inte låta bli. ><

Det kommer säkert att bli bra ... sålänge WoBo orkar.
larske
Posts: 152
Joined: 08 May 2004, 20:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by larske »

....och så länge det inte åskar i Tibro för då stänger han av servern.
....och då serverägaren inte är på semester för då stängs den också av "för att förhindra att den dör".

Jag tycker att det är utmärkt att någon äntligen tar tag i hemsidefrågan på det praktiska planet och det går naturligtvis att experimentera, så länge som lusten och orken finns.

Frågan om vilket uppdrag som egentligen delats ut var väl egentligen riktad till SGF och inte till Mattias.
Den kan utökas med följande fråga:
Vilken tillgänglighet är det rimligt att begära för en hemsida för Svenska Goförbundet och vad får detta kosta?
Vad är det värt att undvika att historien med den tidigare servern upprepas?

Plats på ett webbhotell kostar såvitt jag förstår endast några hundralappar per år och då brukar det ingå
- drift 24/7/365
- daglig backuptagning
- nätverksövervakning dygnet runt
- support inom 24h
- mailkonton samt webmail
- möjlighet att ha databaser (SQL) och egen programmering (PHP)
se t ex Oderland eller b-one och ett otal andra.
Ett alltför omfattande fotoarkiv får man nog avstå från men sådant kan ju få ligga på diverse medlemmars egna servrar då det inte är något större problem om just den informationen inte har 100% tillgänglighet.
Det går ju att länka ihop hur många servrar som helst men det jag efterlyser är en fast och stabil (åsk- och amorsäker) punkt för den mer officiella delen av SGF-informationen. Därifrån kan man sedan enkelt peka ut andra mer eller mindre tillgängliga "annex" med olika typer av funktionalitet.

En webbhotellkostnad för "tillgängligheten" är ingenting jämfört med värdet av det ideella arbete som Mattias och andra förhoppningsvis ställer upp med för att få en bra och aktuell information.
Guest

Post by Guest »

Better safe then sorry.. :D

Jusst ja.. det kan vara nere om Telia krånglar med.. men det är något som är helt ur min makt att göra något åt om det händer.

Sen tror jag inte att dom har disskuterat det där som du frågar så specifikt på SGF. Jusst nu är det bara att lägga upp en sida som gäller vad jag vet.

Men att man kan kolla på det till nästa styrelsemöte där det går att besluta om vad som ska göras är bra!

(Togs inte upp någonting om det på extra mötet i LO vad jag kommer ihåg utan det enda som togs upp inom den frågan var att vi skulle ha min server tills vidare. Om inte jag minns fel så förslog jag att vi senare efter att sidan utvecklats kunde ta och börja kolla efter webhotell som var lämpliga.)

Mvh WoBo
memark
Posts: 102
Joined: 12 May 2004, 07:43
Location: Göteborgs goklubb
Contact:

Post by memark »

WoBo, får jag rekommendera ett inköp från denna sida?

http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_ ... CCA4798534

Naturligtvis inte 100% säker, men iaf en bit på vägen. (Bor du ute i ödemarken, eller varför denna åskrädsla?)
/Magnus Erik Markling, 5k
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

larske wrote:....Frågan om vilket uppdrag som egentligen delats ut var väl egentligen riktad till SGF och inte till Mattias.
(...)
Den kan utökas med följande fråga:
Vilken tillgänglighet är det rimligt att begära för en hemsida för Svenska Goförbundet och vad får detta kosta?
Vad är det värt att undvika att historien med den tidigare servern upprepas?

.
Diskussionen på Linköpingsmötet var kort.
Det enda som beslutades var att Mattias mfl i Tibro skulle
pröva på att sätta upp en ny sida, samla in de gamla data
och ordna omröstning om domännamn. Tidsperspektivet var
några veckor. Några andra synpunkter nämndes, t.ex. att
sidan inte bör bli beroende av någon enskild persons engagemang.

Jag skulle tro att sådana här tekniska frågor bäst diskuteras
i en mindre grupp av sakkunniga personer. Dock ville inte det
senaste årsmötet ha någon internetkommitté.
Hemsidesfrågan har knappast alls diskuterats i styrelsen.
Själv är jag inte kunnig på området.

Är det riktigt att:
1) Domännamn
2) Fysisk maskin, server, webhotell
3) Hemsidans utformning och innehåll

är helt oberoende av varandra?
I så fall skulle jag säga att det är lämpligt att få igång någon
preliminär version av (3) så snabbt som möjligt nu. Vad gäller
innehållet har vi ju det gamla innehållet tillgängligt, samt bra
tips av larske mfl bland trådarna här.
Hur underhåll av sidan och uppdatering ska gå till är förstås
också en viktig fråga. Den gamla sidan fungerade utmärkt
på det viset att många hade möjlighet att snabbt uppdatera
sidan när det behövdes, det krävde inga speciella kunskaper
om systemet.

(1) och (2) kan väl justeras efterhand om man så vill?

Förbundets totala årsomsättning är av storleksordningen
10kkr. Stora delar går åt till medlemsavgifterna i EGF och IGF
samt Svenska Pokalen. Resten spenderas på proffsbesök och
liknande, som det ser ut idag. Var och en kan ju pröva att göra
sina prioriteringar här, kanske någon tusenlapp per år är rimligt
att spendera på hemsidan?

mvh
h.
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Post by boywing »

henric wrote: Är det riktigt att:
1) Domännamn
2) Fysisk maskin, server, webhotell
3) Hemsidans utformning och innehåll

är helt oberoende av varandra?

...

Hur underhåll av sidan och uppdatering ska gå till är förstås
också en viktig fråga. Den gamla sidan fungerade utmärkt
på det viset att många hade möjlighet att snabbt uppdatera
sidan när det behövdes, det krävde inga speciella kunskaper
om systemet.
Ja, det är riktigt att 1, 2 och 3 är oberoende av varandra.

Självklart ska det finnas möjlighet för flertalet administratörer.
Har man väl gjort den funktionaliteten så har man på köpet fått
möjlighet för oss vanliga användare att logga in på sajten.
Inloggade användare kan då t.ex. ändra sin personliga information
som t.ex. klubbtillhörighet och rank.

I övrigt så finner jag det fullständigt ointressant att få veta vilken typ
av utvecklingsmaskin som används. Så snart det finns något tillräckligt
färdig att publiceras på vår nya hemsida så ska det in på ett webhotell.

Hur lång tid tar det att slänga upp en statisk sida med den enklaste och
nödvändigaste informationen? Så snart den är uppe så kan utveckling av
den nya och bra hemsidan påbörjas.

Det låter lite oroväckande att utvecklaren sitter och studerar hur man
utvecklar i PHP/MySQL. Fanns det ingen erfaren utvecklare som blev
tillfrågad angående detta arbete? Jag vet att det finns några i vårat sällskap.
Om det är några frågor som nuvarande utvecklare har så kan det vara
en bra idé att ställa tekniska frågor under någon tråd i forumet så är det
säkert flera som kan hjälpa till med klurig kod m.m.

Men först och främst så anser jag att den enkla, statiska och temporära
sajten ska läggas ut så att vi har någon sida alls. Sedan jobbar vi med
att få till en snygg och dynamisk sajt som är enkel att administrera.
Boywing [4k?]
Go for Life
Post Reply