Två synpunkter

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
pem
Moderator
Posts: 148
Joined: 07 May 2004, 12:55
Location: Uppsala

Två synpunkter

Post by pem »

Jag har tyvärr inte haft tid att läsa alla långa inlägg i detalj, men det är bra att det tydligen finns intresse och äntligen händer något. :)

Men, två synpunkter:

1) Jag har ingen stark åsikt om det exakta domännamnet, men jag
tycker ändå att .com är direkt olämpligt. .se eller .org är klart att
föredra.

2) Egen server. ABSOLUT INTE! Det kommer att försätta oss i
precis samma situation igen. Webb-hotell, webb-hotell, webb-hotell.
Det är den ENDA långsiktigt praktiska lösningen.
Per-Erik Martin [1d]
pem
Moderator
Posts: 148
Joined: 07 May 2004, 12:55
Location: Uppsala

Re: Två synpunkter

Post by pem »

Jaha, jag är fortfarande förvirrad över hur det här forumet funkar. Jag trodde det skulle bli ett inlägg i en befintlig tråd... :-/
Per-Erik Martin [1d]
henricb

Re: Två synpunkter

Post by henricb »

pem wrote:Jag har tyvärr inte haft tid att läsa alla långa inlägg i detalj, men det är bra att det tydligen finns intresse och äntligen händer något. :)

Men, två synpunkter:

1) Jag har ingen stark åsikt om det exakta domännamnet, men jag
tycker ändå att .com är direkt olämpligt. .se eller .org är klart att
föredra.

2) Egen server. ABSOLUT INTE! Det kommer att försätta oss i
precis samma situation igen. Webb-hotell, webb-hotell, webb-hotell.
Det är den ENDA långsiktigt praktiska lösningen.
1) Gissningsvis kommer förbundet att köpa ett .se - namn vad det lider, och naturligtvis ersätta wobo för utlägget med .com - adressen. Är www.goforbundet.se och www.go.org.se de hetaste namnen nu?

2) Kan inte du eller någon annan göra en liten marknadsundersökning när det gäller webhotell då, vad det kostar och vad man får för pengarna? Kan man stoppa in vilket hack som helst på ett webhotell, eller finns det någon kompatibilitet med hur sidan är programmerad att beakta?

mvh
h.
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Post by Carl Johan »

Det finns ett antal saker att beakta, inte minst att allting (men det mesta) inte är lämpat att flytta från Windows till Unix. Jag skulle förorda Unix eftersom de flesta är mest verserade på det.

Priset för Webhotell, med 200 MB utrymme eller så, vilket bör vara tillräckligt, är ungefär 3-400 kr / år inklusive en avgift för upprättandet och 1 års .se-domän.

Bättre webhotell med mer funktioner, som shell-access under unix, kostar ofta uppemot 1000 kr / år inklusive allt. Känns inte som det är nödvändigt, men frågan är egentligen mest i vilken miljö utveckligen sker. Många Unixare verkar känna sig handikappade utan shell-access.
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Post by boywing »

På webhotellet så behöver vi ingen "shell access".

Man utvecklar och testar allt i sin utvecklingsmiljö.
Så när det är dags för produktionsättning så är det bara
att flytta över filerna och datat till webhotellet.

Enda anledningen till att behöva en prompt i prod-miljön är
om man måste starta tjänster eller liknande. Men det är nog
inte något vi behöver på ett mycket bra tag (om ens någonsin).

Utvecklar man på rätt sätt så ska det inte vara det minsta problem
att flytta mellan win/unix. Vad jag förstår så utvecklas det med PHP
och håller man sig till det så är det ingen fara.

När det gäller domän så tycker jag att goforbundet.se säger mer om
vilka vi är än om vi använder go.org.se.
Vi heter ju Svenska goförbundet.
Boywing [4k?]
Go for Life
Kawe
Posts: 151
Joined: 07 May 2004, 12:50
Location: Stockholm
Contact:

Re: Två synpunkter

Post by Kawe »

henricb wrote:1) Gissningsvis kommer förbundet att köpa ett .se - namn vad det lider, och naturligtvis ersätta wobo för utlägget med .com - adressen. Är www.goforbundet.se och www.go.org.se de hetaste namnen nu?
En sak.. det är väldigt fult med www.go.org.se bättre med www.goforbundet.se. Varför? Jo, det ser mer självständigt ut om man inte har en extra underdomän.
  • Eftersom att henric har klagat på alla tekniska termer så..

    vad är en underdomän? om man tänker sig att Internetadresser är uppdelade som i en hierarkisk ordning.. så finns det högst upp ett gäng adresser som kallas för toppdomäner. Dessa är oftast knutna till något land som t.ex. .se

    adresser som sedan är registrerade under dessa kallas för underdomäner. sedan kan underdomäner ha egna underdomäner.

    helt enkelt så är varje punkt i en internetadress en sorts "avskiljare" för underdomäner. ju fler desto "längre ner" är man i Internets "hierarki".

    Exempelvis så är go i go.org.se en underdomän till org.se.. och org är i sin tur en underdomän till toppdomänen .se. (jo, www är en underdomän den med..).

    Så helt enkelt så är det finare med en adress som t.ex. www.goforbundet.se jämfört med www.go.org.se. Dessutom blir det mindre kladd än om man har med .org.se.. eftersom att .org också en toppdomän så det kan bli "förvirrande" om man har dubbelt med toppdomän-namn.. lättare att komma ihåg något som www.goforbundet.se tycker jag.
sammanfattningsvis är alltså www.goforbundet.se finare och mer funktionellt än www.go.org.se

EDIT: för övrigt tycker jag att www.goforbundet.se är det bästa förslaget hittils :) kommer inte på något bättre sjäv.
Post Reply