Svenska gospelarkartan [projektblogg]

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Svenska gospelarkartan [projektblogg]

Post by sestir »

Basti (jag) har nu påbörjat projektet att göra en karta för svenska go-spelare och klubbar, som en kombination av kgs-kartan och Svenska gospelarlistan. Förutom att skapa en översikt över go-verksamheten i Sverige, ger det oss en möjlighet att lättare hitta varann och bli funna av nyintresserade spelare och press.

Kartan fungerar som en applet och kommer att kommunicera med en databas på servern via cgi-script. (se bild)

Nytt uml-diagram!!

Image

Eftersom Basti inte är så duktig på att göra cgi-script vill han gärna ha hjälp med den biten någon gång i slutet av februari. Det är förmodligen inte så mycket arbete inbegripet. Anmäl dig som frivillig om du har kompetens på SQL och perl/php och vill göra en insats.

Förslag, önskemål ...

Hur pass bra den här prylen verkligen blir beror på hur väl den fyller vårt behov av att hantera dessa data. Använd denna tråd för att ge förslag på funktioner som appleten och scripten kan ha. T ex, vilken information bör man kunna lagra om sig själv? Ska vi använda appleten för att anmäla oss till turneringar eller hanteras det bättre av wiki-sidorna? Vad kan det mer vara intressant att sätta ut på kartan? et c ..
Last edited by sestir on 25 Feb 2005, 12:28, edited 2 times in total.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Trevligt!

Det vore också praktiskt om man på något sätt kan exportera data
till andra klubbars egna hemsidor (de kan använda appletten, men ändå visa data om vilka som är anmälda på sin hemsida och få det formaterat på ett eget sätt).

Typ via html och css i en länk som <din site>/tavling?id=xxx
sestryl

Post by sestryl »

Ja, med nödvändighet måste det gå att länka till en sådan lista från turneringssajten. Men jag vet inte om jag förstår rätt vad du menar med "formaterad på ett eget sätt". Vi skulle kunna exportera RSS-feeds men jag tror att de flesta turneringshemsidorna föredrar att bara länka till en färdig lista med ren text. Kanske beskrev du en bättre ide fast så kortfattat att jag missade den. ^^

Min plan är att den som registrerar en ny turnering får sin användare gjord till "administratör" för tävlingen. Han/hon väljer vilka fält som ska fyllas i av den som anmäler sig och väljer även vilka som ska visas publikt när de registrerade listas.
Därefter behöver egentligen inte appleten användas när tävlingsledningen länkar till listan över anmälda från sin turneringsajt. Det är bra eftersom appleten tar lite tid på sig att ladda. Istället kan de länka direkt till det cgi-program som hämtar data åt appleten, med adress/gettyScript?query=turneringensID. Eftersom de inte postar administratörkontots lösenord får de bara de fält som är publika.

De här lösenorden ger inte så mycket säkerhet eftersom de skickas okrypterade men om en haxX0R orkar så låter vi honom. ;)
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Jag tänkte i princip lika dant - fast mycket mer primitivt.
Jag tänkte att man exporterar färdigformaterad html-kod (tabeller eller div-ar) med css-attribut som sedan de som länkar till siten kan sätta till lämpliga värden. Denna kod blir lätt att inkorprera i andra siter med hjälp av frames/php/SSI.

RSS är bra - men det kräver att användaren vet hur man parsar flödet om man vill visa det snyggt i en websida.
sest1r

Post by sest1r »

Nu förstår jag. Man ger dem en mall där de kan ändra lärger och teckensnitt. Det ska bli!
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Aktuell fråga: Vilken information ska man kunna spara?

Post by sestir »

Aktuell fråga: Vilken information ska man kunna spara?

Vilken information ska man kunna spara om sig-själv? Om klubben? Om en turnering som man arrangerar?

Ett förslag: (* = optional)
-----------------------------------------------------------------------
Om sig själv:
namn
rank
*goserver - alias (flera)
*klubb
*telefon
*adress
*icq uin
*e-mail

Om en klubb:
namn (långt)
*namn (kort)
namn (3-tecken) (tex STO)
ortsnamn
antal medlemmar
antal på EGF-GoR
Kontaktperson
*Speltid-plats (flera)

Om en turnering:
namn (långt)
*namn (kort)
*priser - beskrivning (flera)
*webbsajt - url
datum
*plats - adress
ansvarig - namn
*ansvarig - telefon
*ansvarig - icq uin
*ansvarig - e-mail

Kommentarer skrikes för. =)
memark
Posts: 102
Joined: 12 May 2004, 07:43
Location: Göteborgs goklubb
Contact:

Post by memark »

Istf ICQ borde man kunna ange ett eller flera valfria IM-login, t ex MSN eller AOL.
/Magnus Erik Markling, 5k
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Istf ICQ borde man kunna ange ett eller flera valfria IM-login, t ex MSN eller AOL.
Man skulle kanske kunna tänka sig att ha ett fält för övrig meta-information och låta det vara upp till användaren vad som står där.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Man skulle kanske kunna tänka sig att ha ett fält för övrig meta-information och låta det vara upp till användaren vad som står där.
*host*
Med det menar jag alltså att om man vill ha IM-login information där så går det bra. Vill man informera om att ens marsvin har fått löss så går det också bra.
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

förslagen uppskattas

Post by sestir »

de två förslagen uppskattas,
Bra, MeMark, att du på pekar att det finns andra chat-nätverk. Jag kunde ha varit en sådan typ som vill forma omvärlden efter sig själv. =)

Jag tänkte "instant messenger" och skrev "icq".

Marsvinet hade jag inte tänkt på. Endel har både hundar och råttor hemma också. Endel äter dem, andra kelar med dem. Ja, det blir några generella fält, som på dragon.
Post Reply