Svenska gospelarkartan [projektblogg]

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

ok, också ..

Post by sestir »

ok, också lägger vi till, för spelare,

medborgarskap
pokalpoäng
troll

Just nu händer:

Post by troll »

Nyheter:

- Projektet har försenats med en vecka p g a problem med javas CardLayout. Problemen är lösta men det tog nästan en vecka. I övrigt har det gått oväntat bra att hålla planeringen.

- Källkoden kommer att läggas på goforbundet.se om drygt en vecka. (om inte skrivande blir överkörd av t ex en buss innan dess) Dess användning regleras av GPL (www.fsf.org).

- Det är tekniskt möjligt att göra ett system där tävlingsarrangörerna rapporterar in resultaten direkt via appleten, varpå rank-poäng beräknas för alla spelare och uppdateras. Detta skulle göra att det blir smidigare att sätta ranker både för RK, för klubbar och enskilda spelare.

- Det kommer att vara möjligt i framtiden att inkludera rank-grafer i infosidorna.

- Alfatestning kommer att starta om drygt en vecka.
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

sådär

Post by sestir »

Nu ligger ungefär hälften av koden på adressen

http://www.goforbundet.se/gis/source/

Resten av koden kommer upp där efterhand.

Vi nästa major release kommer även javadoc-apin men hinner inte fixa det än.

Beta-testningen får nog vänta ytterligare ett tag. Det har dykt upp lite grejer som borde fixas först. En fråga som vi/jag behöver ta ställning till är t ex:

Hur lång tid ska man få ligga kvar efter senaste inloggning? När ska användare tas bort pga inaktivitet?
troll

Post by troll »

För er som undrar vad som händer med betan av gospelarkartan så kan jag säga att den har varit färdig ett tag sånär som på ett script som pem skulle skriva.

Tyvärr har han varit väldigt upptagen med att spela både go och poker påsistone så det kan dröja ett tag innan det blir gjort.

:(
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Post by sestir »

Nu har du fel troll, pem har varit upptagen med att arrangera SM och sköta sina e-mail. De go-partier han berättade om spelade han inte idag.

Dessutom är det inte snällt att skriva så om någon. pem har ju inte direkt åtagit sig att hålla några tidsramar. Det har förresten inte jag heller.

Så det blir nog ingen beta på ett tag. Eftersom jag är rätt upptagen kommande veckor.

:/

Gå nu och ta en promenad och lugna ner dig.
troll

Post by troll »

ok nu har jag gått sju promenader och det känns kanske lite bättre =P
(utom i fötterna)

Kan ni gissa vad jag hittade när jag städdade ur skrubben? ...
En göteborgskarta! =) Så nu blir det lätt att fixa den kartan också.
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Post by sestir »

nu är Göteborgskartan färdig. blev bättre färger på den så jag ska nog byta färgerna på Stockholms- och Skånekartorna senare, och rita dit stadsbebyggelse där det fattas.

http://sestir.campus.luth.se/sgf/mfgoteborg.gif

Den som har lust får gärna korrekturläsa kartorna och hitta andra fel. Det verkar som att alla kartorna blir färdiga i juni.
troll

Post by troll »

För de som eventuellt undrar:

Utvecklingen av Svenska Go-spelarkartan är frusen eftersom Italienarna utvecklade ett databasverktyg till EGFs databas som till stor del gör samma sak, dvs visar information om enskilda spelare.

http://lnx.agi.go.it/EGD/EGD_index.php

Om intresse finns kan projektet eller delar av det återupptas. Just nu verkar det dock lämpligast att lösa allt med wiki.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

En intressant varisort man skulle kunna göra är att härma det här nörderiet
http://hotmaps.frozenbear.com/ som är en korsning mellan google maps och amihotornot :)
troll

,

Post by troll »

Nu sätter jag igång med gospelarkartan igen. Det kommer att bli en bantad variant som inte hanterar turneringar sålänge, så får vi se sen om det ska vara med eller inte.

Det kommer enbart att vara en grafisk presentation av gospelarna i sverige m a p hemvist, med kontaktinformation. Den beräknas bli färdig i början av oktober.

Att det tar tid beror på att jag måste lära mig php först. >< För vi har ju inget unix-skal på goforbundet.se så jag kan inte använda c++ med någon vidare enkelhet, samt att folk inte vill att jag gör det för det är som att skjuta humlor med pilbåge. =P
Post Reply