Tävlingsresultat

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Tävlingsresultat

Post by pel »

Jag har spenderat dagen med att skriva ett litet program som läser in resultatlistor och spottar ut dem igen - fast med ett annat utseende.

Innan jag börjar gå igenom gamla resultat så tänkte jag höra om ni har några synpunkter på hur det ser ut eller om ni hellre vill ha kvar det gamla formatet.

Det nya formatet, förutom att det ser lite annorlunda ut, har två extra funktioner:

Den första är att om en spelare har mer än 75% vinster så får den spelaren en liten silverstjärna i den vänstra kanten. Den andra är att om man låter muspekaren ligga över ett tävlingsresultat så kommer en förklaring upp.

Som ett exempel så har jag gjort om linköpingsresultatet
bom
Posts: 122
Joined: 11 May 2004, 23:03
Location: Linköping

Post by bom »

Jag gillar funktionen att man kan få reda på vem som vann mot vem utan att man måste bläddra fram och tillbaka i resultatlistan. Jättebra!

Och silverstjärnan är ett trevligt inslag som drar blicken till resultat som förtjänar lite extra uppmärksamhet.

Utseendet har jag inga synpunkter på, det funkar för mig. (Så länge det inte blinkar eller är allt för konstiga färger eller typsnitt går det mesta an).
Tomas Boman
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Post by mohsart »

Jättebra!
Man kanske kan tänka sig fler pop uper? Tex att hela klubbnamnet visas, vad SOS betyder osv...

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
gustav
Posts: 187
Joined: 18 May 2004, 10:16
Location: Lidköping/Manilla

Post by gustav »

Jag gillar också skarpt pop-up-rutorna med motståndarinformation. För mig skulle de bli ännu bättre om motståndarens rank visades också (skulle vara särskilt givande för t ex EM när man inte har någon aning om vem spelaren är).

För mig är kontrasten mellan radernas färg (den bakgrundsblå och den vita) lite för stark.
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

färgerna

Post by boywing »

gustav wrote: För mig är kontrasten mellan radernas färg (den bakgrundsblå och den vita) lite för stark.
Jag instämmer. Vid första anblicken så gillade jag inte resultatlistan.
Efter att ha funderat en stund så insåg jag att färgvalet är lite olyckligt.
Troligen blir det bättre om man tonar ner de ljusa raderna mot en nyans
som mer liknar de mörka raderna.

Sedan reagerar man kanske även på att stjärnorna ser ut att vara lite
större vid de ljusare raderna. Så stjärnan kanske ska ha en svart ram
eller vara helt svart.

I övrigt håller jag med tidigare skribenter.
Möjligen kan stjärnan vid 75% vinster anses både som lite överflödig
och även otillräcklig. Det finns ju en kolumn om antal vinster som är
lättläst och som ger mer information
Boywing [4k?]
Go for Life
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

mohsart wrote: Man kanske kan tänka sig fler pop uper? Tex att hela klubbnamnet visas, vad SOS betyder osv...
Bra tillägg! De ska jag titta på.
gustav wrote: För mig är kontrasten mellan radernas färg (den bakgrundsblå och den vita) lite för stark.
Jag håller med - det ska jag fixa.
Mattias wrote: Sedan reagerar man kanske även på att stjärnorna ser ut att vara lite
större vid de ljusare raderna. Så stjärnan kanske ska ha en svart ram
eller vara helt svart.
Färg-illusionen är svår att få bort, inte ens en svart ram hjälper riktigt. Svarta stjärnor är inte så snyggt, då har jag hellre en till stjärna för blåa rader.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

pel wrote:
gustav wrote: För mig är kontrasten mellan radernas färg (den bakgrundsblå och den vita) lite för stark.
Jag håller med - det ska jag fixa.
Åtgärdat.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Så. Nu har jag åtgärdat det mesta och applicerat det på alla möjliga tävlingsresultat under 2006. Jag lade också till möjlighet att se källdatat (utifall någon behöver se råmaterialet - jag är ju inte helt ofelbar när det gäller att skriva kod, tyvärr).

Jag har kommit en bit på Mats förslag att applicera popuprader för klubbar, men det finns en del att göra s.a.s., speciellt när det rör utländska klubbar.
Vill man hjälpa till så finns en bra start på http://www.goforbundet.se/turneringar/06/leksand.php, man kan också titta på http://egc2008.goforbundet.se/en/registration.php för att få inspiration till eventuella förkortningar.

Åsikter är alltid välkomna.
larske
Posts: 152
Joined: 08 May 2004, 20:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by larske »

När du ska skapa klubbnamns popup'er utgående från resultatlistan så ställs du antagligen inför samma problem som jag ibland har med Gocentrum i Sverige, nämligen det att det inte finns någon officiell/tillgänglig och entydig översättning från de tre bokstäver som brukar finnas under rubriken "Club" i resultatlistan till vilken klubb som deltagaren tillhör.

Dessutom brukar det där med klubb inte tolkas bokstavligt utan det händer att man matar in mer eller mindre improviserad förkortning av den stad/ort som spelaren kommer ifrån.
Bol(lebygd), Sta(vre), Tib(ro), Gäl(livare) Kje(säter) och Örn(sköldsvik) är exempel på mer eller mindre exotiska förkortningar som jag har stött på och som inte har någon motsvarighet i någon till SGF ansluten klubb.
Anmälningslistorna och KGS-chatten har för mig varit till hjälp när det gäller att lista ut varifrån t ex en spelare med "Club" = "Kar" egentligen kommer, Karlstad, Karlskoga, Karlskrona, Karesuando, eller...?
Och riktigt utmanande blir det förstås om det finns fler med samma "club" men som kommer från olika ställen.

Ytterligare svårigheter kan vara att resultatlistorna ibland innehåller de nationella tecknen å,ä och ö, som t ex Göt(eborg) och Väs(terås) som sedan blir Got och Vas när det stoppas in i EGF's databaser.
Det kanske vore en god idé att de var så från början, och ibland är det kanske det också.

Det vore därför intressant att få veta hur du har hanterat detta, pel.

Jag har tidigare framfört idén att SGF borde underhålla en databas över "godkända svenska klubb-trebokstavsförkortningar som är entydiga".
Dvs varje till SGF ansluten klubb får sig en unik trebokstavsförkortning tilldelad i samband med inträdet i SGF och det är den och inget annat som får användas för svenska spelare i resultatlistor från officiella tävlingar. En lista över dessa godkända förkortningar samt uppgift om vilken klubb de avser bör finnas tillgänglig på förbundets hemsida samt ingå i de anvisningar som (jag tror) finns för arrangörer av tävlingar i Sverige.
På sidan Klubbar skulle dessa förkortningar kunna stå inom parentes efter vart ooch ett av de 11 anslutna klubbarnas namn, t ex "Härnösands Go-klubb (Hgk)"
Kanske du kunde snickra ihop ett gemensamt turneringsanmälningsskript som används av alla arrangörer och där det inte går att skriva in något annat än godkända förkortningar i fältet "Club". Ten(uki) hör givetvis dit.
(Klubbar för icke-svenska deltagare får anges i något kommentarfält).

Förslaget går naturligtvis att "skala upp till" EGF-nivå och då är det kanske lämpligt att man håller sig borta från å,ä och ö (och ü).
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

larske wrote:Ytterligare svårigheter kan vara att resultatlistorna ibland innehåller de nationella tecknen å,ä och ö, som t ex Göt(eborg) och Väs(terås) som sedan blir Got och Vas när det stoppas in i EGF's databaser.
Det kanske vore en god idé att de var så från början, och ibland är det kanske det också.

Det vore därför intressant att få veta hur du har hanterat detta, pel.
Det är helt riktigt. Men det har inte varit ett större problem hittils - jag gör det väldigt enkelt för mig och har en associativ array med en post för både 'Got' och 'Göt'. En förenklad lösning, det medhålles; nästa steg blir, i brist på kännedom om nationalitet (vilket är det egentliga problemet), att börja bygga en databas över spelare och göra någon form av matchning på namn såväl som klubb.

Just nu så är min databas enbart tävlingsdatat i en textfil, men jag har funderat på att bryta loss datat för att lagra i databas. Jag vill bara undersöka vad PUL tycker om det först; sedan så känns det lite som att duplicera arbetet som gjorts med EGD.
larske wrote:Jag har tidigare framfört idén att SGF borde underhålla en databas över "godkända svenska klubb-trebokstavsförkortningar som är entydiga".
En mycket bra idé.
larske wrote:Förslaget går naturligtvis att "skala upp till" EGF-nivå och då är det kanske lämpligt att man håller sig borta från å,ä och ö (och ü).
Det borde vara något för EGF, ja.
Huruvida å,ä och ö inte ska förekomma är en annan fråga. Det är inte ett jättestort problem att ha med dem, frågan är om det finns ork/kompetens att lära sig hur man skriver dem, naturligtvis så kommer då frågan upp om länder med Kyrilliska alfabetet inte också borde få användas, så det kanske är klokt att låta bli å,ä och ö ;)
larsek wrote:Kanske du kunde snickra ihop ett gemensamt turneringsanmälningsskript som används av alla arrangörer och där det inte går att skriva in något annat än godkända förkortningar i fältet "Club". Ten(uki) hör givetvis dit.
(Klubbar för icke-svenska deltagare får anges i något kommentarfält).
Det låter som en oerhört bra idé. Jag gör något liknande idag, men det vore mycket enklare att ha en klubblista som är 'kosher'.

Frågan är om det inte är så att SGF borde ta tag i klubbfrågan och utreda om amn inte borde börja med att strikt föra in spelare som kommer från icke 'officiella' klubbar under klubben tenuki?
Post Reply