Go på animevisningar?

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
alice
Posts: 6
Joined: 02 Jan 2008, 18:25
Location: Piteå
Contact:

Go på animevisningar?

Post by alice »

Jag hittade ingen tråd om det, så jag tänkte att jag kör på^^.

Har ni varit och hört er för med lokala föreningar som sysslar med asiatisk (framförallt japansk) populärkultur? Där det finns ett intresse för asiatisk kultur finns det kanske en möjlighet att någon vill prova på spelet. Man kan fråga arrangörerna om dom är intresserade av att man kommer och visar upp spelet, och kanske att de till och med visar några avsnitt av animen Hikaru no Go. Har man mangan kan man kanske ta med den. Kanske kunde man annordna en liten 9x9 tävling med ett litet pris?

Jag ska, nu till helgen, besöka en animevisning i Luleå och då tänkte jag dra med några bräden. Jag pratade med en av arrangörerna, och han sa att det skulle vara trevligt. Föreningen som annordnar visningen har förvisso haft en go-grupp, men jag tror att den lades ner, men det finns ändå säkert många som inte är bekanta med spelet. Förhoppningsvis så fastnar någon för spelet.

Någon som har några tankar till idéen? Någon som provat? Och hur gick det, iså fall?
Daiin
Posts: 82
Joined: 19 Apr 2006, 10:58
Location: Norrköping (7k?)

Post by Daiin »

Jag har testat på det tidigare, och det jag kommit fram till är att det är oerhört olika på intressefronten från person till person. Vissa blir jättenyfikna och testar - andra undrar varför man kommit dragandes med ett tråkigt brädspel. Tyvärr är det nog så att om man vill få fart på anime-intresserade personer är nog den effektivaste metoden just anime - om Hikaru no Go visas under konventet/animevisningen, så lär intresset för dem som sitter med ett bräde bli betydligt större. :wink: Tror jag i alla fall. Testa?
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Post by A-lan »

Daiin wrote:Jag har testat på det tidigare, och det jag kommit fram till är att det är oerhört olika på intressefronten från person till person. Vissa blir jättenyfikna och testar - andra undrar varför man kommit dragandes med ett tråkigt brädspel. Tyvärr är det nog så att om man vill få fart på anime-intresserade personer är nog den effektivaste metoden just anime - om Hikaru no Go visas under konventet/animevisningen, så lär intresset för dem som sitter med ett bräde bli betydligt större. :wink: Tror jag i alla fall. Testa?
Tja det är rätt sant. Det är lite olika, från person till person.
Fast man kan nog, oftast, hitta ett par stycken som är intresserade (och kanske t o m några som redan kan spelet. Möjligen pga Hikaru no Go)

...sen är det nog också väldigt sant, att Hikaru no Go hjälper en hel del :D
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

A-lan wrote:
Daiin wrote:Jag har testat på det tidigare, och det jag kommit fram till är att det är oerhört olika på intressefronten från person till person. Vissa blir jättenyfikna och testar - andra undrar varför man kommit dragandes med ett tråkigt brädspel. Tyvärr är det nog så att om man vill få fart på anime-intresserade personer är nog den effektivaste metoden just anime - om Hikaru no Go visas under konventet/animevisningen, så lär intresset för dem som sitter med ett bräde bli betydligt större. :wink: Tror jag i alla fall. Testa?
Tja det är rätt sant. Det är lite olika, från person till person.
Fast man kan nog, oftast, hitta ett par stycken som är intresserade (och kanske t o m några som redan kan spelet. Möjligen pga Hikaru no Go)

...sen är det nog också väldigt sant, att Hikaru no Go hjälper en hel del :D
Hur funkar det med visningarna på de där stora tillställningarna då, enkannerligen när det gäller visningstillstånd?
Själv har jag inte ens tillgång till alla Hikaruavsnitt (anime) nu tror jag.
Om man skulle sälja mangan, vad finns det tillgång till nu, annat än på japanska?

mvh
h.
Daiin
Posts: 82
Joined: 19 Apr 2006, 10:58
Location: Norrköping (7k?)

Post by Daiin »

Så vitt jag vet så visas anime dagligen på tv i Japan, så det är lätt att komma över. Jag vet inte riktigt hur det fungerar med visningstillstånd - men konvent som UppCon t.ex. visar film varje dag under konventen, och så vitt jag vet är det tillåtet. Animen har ju en ganska utbredd tradition av fan-subs (alltså, undertexter av fans), och så vitt jag vet är de lagliga så länge rättigheterna till serien inte sålts. Jag är som sagt osäker på hur det fungerar, men det vore ju bra märkligt om de inte ville att serierna skulle spridas till utlandet, eftersom det gör att de kan tjäna pengar på dem.

Mangan går att hitta på bland annat Sf-bokhandeln och adlbris så vitt jag vet - har själv köpt den däifrån. Tror Staffars serier har den med. Så nog finns den alltid. :wink:
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Post by A-lan »

Daiin wrote:Så vitt jag vet så visas anime dagligen på tv i Japan, så det är lätt att komma över.
Jovisst, men vi lever inte i Japan.
Jag vet inte riktigt hur det fungerar med visningstillstånd - men konvent som UppCon t.ex. visar film varje dag under konventen, och så vitt jag vet är det tillåtet.
Jag tror att Uppcon brukar se till att be om tillstånd, men generellt sett, så brukar visningar och konvent ske utan tillstånd.
Dock är det knappast som om någon kommer att anmäla de som gör det. Det är inte något som är vidare upprörande, för företagen.
Animen har ju en ganska utbredd tradition av fan-subs (alltså, undertexter av fans)
Här vill jag påpeka att det finns två sorters amatörskapade undertexter:
Separata undertexter (som man sedan kan lägga till, på ens DVDer. Det är faktisk inte allt för svårt) och avsnitt med undertexter.
Det första är rätt så lagligt, men det senare är lika olagligt som att ladda ner mp3-låtar och filmer.
och så vitt jag vet är de lagliga så länge rättigheterna till serien inte sålts.
Nej. Det kan argumenteras att det inte är omoraliskt att dra ner fansubs, när man ju ändå inte kan köpa animen, på ett språk man fattar.
Olagligt är det dock, hur som helst.
Jag är som sagt osäker på hur det fungerar, men det vore ju bra märkligt om de inte ville att serierna skulle spridas till utlandet, eftersom det gör att de kan tjäna pengar på dem.
...vilket är en anledning till att företagen inte har något emot animevisninar.

Fansubs å andra sidan, är en annan femma.
Det finns ju en del som struntar i att köpa anime, eftersom de kan ladda ner det...
Jag laddar förvisso själv ner det mesta manga och anime som jag ser och läser, men jag vill ju köpa det jag gillar.
alice
Posts: 6
Joined: 02 Jan 2008, 18:25
Location: Piteå
Contact:

Post by alice »

Men visst får man, om man har en laglig dvd, se filmen i "slutna sällskap", med max typ 60 pers? Eller hur fungerar det?
ca. 11k @ KGS
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

A-lan wrote:Här vill jag påpeka att det finns två sorters amatörskapade undertexter:
Separata undertexter (som man sedan kan lägga till, på ens DVDer. Det är faktisk inte allt för svårt) och avsnitt med undertexter.
Det första är rätt så lagligt, men det senare är lika olagligt som att ladda ner mp3-låtar och filmer.
IANAL, men jag är rätt så säker att undertexten aldrig är ett problem. I det senare fallet är problemet (löjligt nog) att någon har tagit en kopia på orginalet och kodat om det.

Om texten ligger i en separat fil, eller inmuxad (inflätad) i filmens dataström, är inte relevant. När tittade någon senast på en DVD med undertexter utan att först ha rippat/laddat ned filmen? Jo, jag vet att det går att titta på DVDn direkt om du använder en filmspelare på en dator som har stöd för det, men hur många gör det?
En relvant fråga är dock hur många DVD-spelare som har stöd för externa undertexter... ganska lätt att se igenom det där rosenskimret - eller hur?
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Post by A-lan »

pel wrote:IANAL, men jag är rätt så säker att undertexten aldrig är ett problem. I det senare fallet är problemet (löjligt nog) att någon har tagit en kopia på orginalet och kodat om det.
Problemet (lagligt sett) med det senare, är att det inkluderar en piratkopia utav filmen/serien.
När tittade någon senast på en DVD med undertexter utan att först ha rippat/laddat ned filmen? Jo, jag vet att det går att titta på DVDn direkt om du använder en filmspelare på en dator som har stöd för det, men hur många gör det?
Jag.
Det är knappast ett problem att spela upp DVDer, så länge man har en DVD-läsare. (iofs har jag dock inte haft någon DVD, som jag behövt lägga på separat text på, än så länge, men jag skulle lätt kunna fixa det)
En relvant fråga är dock hur många DVD-spelare som har stöd för externa undertexter...
På dator, så finns det en del.
Det har föriövrigt används i animevisningar.

(och nu snackar jag alltså om PC-datorer. Annars så har det vanliga varit, att köra video-strömen via ett genlock, kopplat till en amiga. Det är dock lite besvärligare, bl. a pga behovet utav en amiga, och ett genlock, varav man nuförtiden föredrar att gå över till PC, för att lägga på texten, på animevisningar)
Post Reply