Go på svenska Wikipedia

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
C.Nilsson
Posts: 1
Joined: 28 Dec 2012, 16:08

Go på svenska Wikipedia

Post by C.Nilsson »

Hejsan, mitt namn är Casper Nilsson, jag är en av många administratörer på svenska Wikipedia.
Jag tycker att Wikipedia behöver fler artiklar som handlar om Go!

För det första vill jag tala om att i årets rapport om årets populäraste artiklar, så var Go den näst mest besökta artikeln på turkiska Wikipedia, och den fjärde mest besökta på spanska Wikipedia. Detta är dock rå-data så det kan lika gärna vara en något tekniskt som orsakat trafiken, men men.

Till saken, engelska Wikipedia har ett projekt som kort och gott kallas WikiProject Go, svenska Wikipedia saknar detta. Jag vill därför se om det finns ett intresse av att aktivt vara med och driva ett liknande projekt på svenska.

Som det ser ut idag så finns det ytterst lite information om Go på svenska Wikipedia, det grundläggande finns där, men allt nördigt saknas. Vi har ingen information om kända go-spelare, datoralgoritmer för go-spelande datorer, go-mjukvara, go-organisationer, tävlingar, Yunzi-stenar eller de hundratals andra go-relaterade artiklar som finns på t.ex. engelska Wikipedia.

Jag vet att några av er har skrivit väldigt fina guider om hur man spelar go, om intresse finns så skulle det även gå att sprida någon av dessa till svenska Wikibooks som är ett liknande projekt för "fria böcker" alltså inte en encyklopedi. Projekten går dock att sammanlänka, och på Wikipedia skulle det t.ex. kunna finnas en portal för just go.

Det finns som sagt hur mycket som helst att skriva om, och det kommer säkert ta lång tid (beroende på hur många som är intresserade), men man måste ju börja någonstans.

Det är lätt att redigera Wikipedia, men det är en lärokurva innan man fullt förstår hur allt fungerar, om någon är helt ny på Wikipedia och undrar hur det fungerar så är det ingen fara, allt går att få hjälp med, och fel lär man sig på. Jag själv är ingen go-spelare än, bara glad nybörjare just nu... men jag vet av erfarenhet att man lär sig väldigt mycket samtidigt som man skriver om det. Samtidigt som man ger sig på en ny artikel eller om man bara förbättrar en befintlig så tar man in den kunskap om ämnet man skriver om, därför är detta projekt utmärkt för alla er som studerar go och vill lära er mer.

Vad tycker ni? Skulle det vara intressant att samla all världens go-information på Wikipedia, på svenska?

Vänlig hälsning
Casper Nilsson
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Go på svenska Wikipedia

Post by henric »

Hej,

du har helt rätt, jag har redan för länge sedan noterat att den svenska go-artikeln på wikipedia är onödigt svag jämfört med på engelska. En lämplig strategi kunde vara att bearbeta den engelskspråkiga huvudartikeln och tillfoga sådant som är relevant för Sverige, exempelvis svensk gohistoria.

I princip skulle jag gärna hjälpa till själv, men dels har jag noll koll på det praktiska, dels har jag rätt begränsat med tid
sedan en tid tillbaka. Hoppas att det finns fler som är villiga att bidra. Det är säkert värdefullt för spridningen,
att go är så dåligt känt bland allmänheten är ett av de största problemen i ett land som Sverige.

mvh
Henric
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Go på svenska Wikipedia

Post by pel »

Jag har det lite si och så med tiden också men det låter roligt ändå. Om vi är några stycken kan det nog bli rätt roligt också!
En bra start vore att fundera på vad vi vill att ett motsvarande projekt ska leverera och vilka ämnen man vill fokusera på.

En sak som vore riktigt roligt vore om vi kunde engagera någon kunnig om svensk go-historia. Jag känner dock att jag är helt fel person för just det :(
Jag minns att de äldre spelarna har pratat väldigt mkt om tidigt gospelande i Sverige och eventuellt finns det något skrivet i en gammal upplaga av nordiskt go-blad.
Post Reply