Video 'Hur man spelar brädspelet go' på YouTube

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
Robin
Posts: 15
Joined: 19 Sep 2011, 15:06
Location: Göteborg
Contact:

Video 'Hur man spelar brädspelet go' på YouTube

Post by Robin »

Hej alla!

Jag har knåpat ihop två stycken videos för nybörjare där jag går igenom hur man spelar brädspelet go. Videorna finns på YouTube på http://www.youtube.com/watch?v=4yKuBB-opJQ.

Om det är någon som vill använda filmerna för att lära ut go eller för att ha på sin hemsida är det fritt fram att göra så.

Go'a hälsningar,
Robin
Ledamot i Göteborgs goklubb
Ledamot i Svenska Goförbundet
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Re: Video 'Hur man spelar brädspelet go' på YouTube

Post by boywing »

Bra initiativ! Jag hjälper till att sprida :)
Boywing [4k?]
Go for Life
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Re: Video 'Hur man spelar brädspelet go' på YouTube

Post by A-lan »

Instruktionsvideor på youtube? Utmärkt!

Jag har dock lite kritik:
1. Det är inte det äldsta brädspelet. Det är det äldsta som fortfarande spelas på samma sätt. Det är rätt så massiv skillnad.
2. Du borde ha gjort det tydligt att atari-go bara är en variant för när man först lär sig. (en jag personligen inte ser nån mening med)
3. Go har fler än bara två regler. Redan i din första video, så beskrev du själv, fler än två.

Sen så finns det lite smådetaljer, så som uttalet av atari, och videoredigeringen och sånt kunde vara lite bättre, men det är inte så viktigt. Det är bra att det lagts upp en instruktionsvideo.

Edit: Kollar andra videon nu ... Varför gör du så att det låter så klurigt och förvirrande, när partiet är slut? Om det sker två passningar i rad (dvs båda indikerar att de inte har nåt vettigt drag kvar att spela), eller en person ger upp, så är det slut. Det är väldigt enkelt och simpelt. En instruktionsvideo är till för att förklara, inte förvirra.

Sedan bör det förklaras att punkter som ingen får, dvs vad du kallade för ingenmansland, helst ska fyllas innan man passar, eller iaf innan man räknar poäng ...samt hur man vanligtvis gör, med att lägga in fångar i motståndarens territorium, och omorganiserar territorierna, för att förenkla räkning av poäng.

Därtill bör tilläggas att du inte nämnt detaljer så som ko och seki. Att inte nämna de först i början är förståeligt, men att påstå att du har förklarat alla regler, när du inte nämnt dem reglerna... Det är inte bra.
Dessutom bör tilläggas att folk inte nödvändigtvis kommer att se videorna, för att sedan spela Go på ett datorprogram som direkt kommer att notera ko (och inte tillåta det. Seki skulle fortfarande leda till problem), eller under övervakning utav en Go-spelare, som kan peka ut saker som ko och seki, om/när det uppkommer.
Ko och seki bör definitivt tas upp.
När man instruerar nån IRL, för att sedan låta personen spela, medans man ser på, så bör man göra det på ett sätt. Om man gör en instruktionsvideo eller instruktionsbok, så måste man dock göra saker lite annorlunda. Man måste se till att ha med mer information.
Post Reply