Några viktiga punkter för att sprida go

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

memark
Posts: 102
Joined: 12 May 2004, 07:43
Location: Göteborgs goklubb
Contact:

Post by memark »

Frågan är bara hur man når ut med nybörjarkvällarna. Vi annonserade i nätupplagan av Göteborgs-Postens höstlovsspecial i höstas, och EN person dök upp.
/Magnus Erik Markling, 5k
Challe
Posts: 164
Joined: 07 May 2004, 14:24
Location: Farnham, England

Post by Challe »

Det krävs nog mer än att bara annonsera i en tidning på internet tyvärr.
Att börja skissa på en plansch ganska snart skulla nog vara bra, inte bara foldern.
Awaiting Challe...
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Re: Några viktiga punkter för att sprida go

Post by mohsart »

Carl Johan wrote:3. Billiga bräden är angeläget, jag har inte hittat några riktigt billiga, men jag är villig att ta tag i att importera lite bräden om det finns något bra alternativ, t.ex. från Polen eller Kina.
http://e-go.pl/sklep/produkty.php?m=2&k ... ort=&show= kanske kan vara värt att kolla upp?
oyster
Posts: 3
Joined: 01 Dec 2004, 12:27

Post by oyster »

Oslo Goklubb kjøpte for en tid tilbake billige 9x9-brett fra EGCC, laget av papp. Vi deler ut slike brett både til nybegynnere som kommer innom klubben, og til interesserte på foreningsdagene på universitetet. Det står ingen informasjon om brettene på nettsidene til EGCC, så dere må sende e-mail og spørre etter dem. Adressen er office@go-centre.nl.

Prisene da vi bestilte var:

Up to 100: Euro 1,50
100-499: Euro 1,25
500 or more: Euro 1,00
oyster
Posts: 3
Joined: 01 Dec 2004, 12:27

Post by oyster »

Jeg glemte å skrive at det selvfølgelig også følger med steiner i papp, slik at dette er et komplett spillesett.
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Intressant

Post by weiland »

Jag tycker att det låter intressant. Är de så billiga kan man dela ut dem i postlådorna till folk. :-) Om man vill ha 19x19 finns (fanns?) någon slags magnetbräde för 100kr på Japanska Torget i Stockholm. Annars erbjuder väl Carl-Johan något papp med plaststenar för 100, eller? Man skulle kunna få ett bräde i samband med att man blev medlem i en klubb eller något liknande.

(PS. Såg att japanska torget har lite goböcker nu också. Mest på japanska men åtminstone en på engelska.)
Kawe
Posts: 151
Joined: 07 May 2004, 12:50
Location: Stockholm
Contact:

Re: Intressant

Post by Kawe »

weiland wrote:Jag tycker att det låter intressant. Är de så billiga kan man dela ut dem i postlådorna till folk. :-) Om man vill ha 19x19 finns (fanns?) någon slags magnetbräde för 100kr på Japanska Torget i Stockholm. Annars erbjuder väl Carl-Johan något papp med plaststenar för 100, eller? Man skulle kunna få ett bräde i samband med att man blev medlem i en klubb eller något liknande.

(PS. Såg att japanska torget har lite goböcker nu också. Mest på japanska men åtminstone en på engelska.)
Japanska torget? :)
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Jepp

Post by weiland »

Ja det är en affär. Tegnérgatan 6 ligger den på. Ev. var det på Sun Ai Ocs jag såg brädet. Det ligger jättenära japanska torget (Tegnérgatan 15).

Någon som varit på:
JFK - Japan Food & Kitchen
S:t Eriksgatan 99, STOCKHOLM

De kanske också säljer något gorelaterat, vem vet? Det står på en sida att de säljer en del böcker. Kanske bara är kokböcker...
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Jepp

Post by henric »

weiland wrote:Ja det är en affär. Tegnérgatan 6 ligger den på. Ev. var det på Sun Ai Ocs jag såg brädet. Det ligger jättenära japanska torget (Tegnérgatan 15).

Någon som varit på:
JFK - Japan Food & Kitchen
S:t Eriksgatan 99, STOCKHOLM

De kanske också säljer något gorelaterat, vem vet? Det står på en sida att de säljer en del böcker. Kanske bara är kokböcker...
Hur är läget med foldern?
Innan vårterminen startar tycker jag att vi ska dela ut en infofolder
till lämpliga ställen i Stockholm.
Jag bor nära Japanska Torget nu, de hade ett gobräde i skyltfönstret
tidigare, men inte nu tror jag.
Låt oss samla ihop en lista över lämpliga ställen för en folder.
Mangabutiker. Japanska, kinesiska och koreanska butiker.
Lämpliga universitetsinstitutioner. Etc.
Har vi ett folderutkast i elektronisk form?
Adress till den lokala glubben, gongames, förbundet och KGS bör
finnas med på foldern tycker jag.

mvh
henric
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Försäljningsmodell

Post by sestir »

Det är naturligtvis otänkbart att smurf öppnar butiker i hela Sverige. Föräljningen måste ske genom återförsäljare närmare kunden.

Några exempel på butikskedjor som kan tänkas ta in (riktiga) go-bräden i sitt sortiment är Tradition, Akademibokhandeln, Åhlens (kanske).

Andra kan säkert komma på fler. När jag kollade på spel-avdelningen på Akademibokhandeln senast fick jag intrycket att om det inte finns något go-bräde här så existerar inte spelet.

En ensam smurf kan kanske sälja 100 bräden men 100 butikssmurfar kan sälja minst tusen. Och om mini kan sälja till butikssmurfarna kan det smurfa på rätt fint. :)
Post Reply