Go på jobbet

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

DJ wrote:Jag tror själv att det beror på personen ifråga om de fastnar för Go eller inte när det gäller vinna/förlora. Några ogillar spel de inte direkt är bra på och andra ser det som en sporre att duktiga spelare krossar dom.

Själv tillhör jag definitivt den andra kategorin av spelare. Hade inte erfarna spelare piskat mig hade jag nog tappat intresset snabbt. Däremot är det mycket viktigt att de visar vad man gör för fel och visar alternativ för en. De får gärna låta en ta tillbaka drag oxå om man verkligen gjort bort sig såklart.
Ja, det där är nog riktigt.
Jag minns också att det var intressant att bli slagen tämligen lätt
med 9 stenar på 19x19 av erfarna spelare, när man ännu var
nybörjare men i alla fall ansåg sig rätt påläst. Den erfarenheten
visar ju att go är ett spel med många hemligheter.

Men de flesta tycks vara överens om att i alla fall barn brukar
ha stort behov av att få vinna i början. Man skulle tycka att
det från inlärningssynpunkt borde vara idealiskt att förlora
och vinna ungefär 50% vardera, då får man ju se exempel
både på vad som lyckas och vad som inte lyckas, men barn
tycks ofta behöva vinna betydligt mer än så för att hålla sig
vid gott mod. Hursomhelst tror jag att man lär sig mest på att gå igenom sina partier och få diskutera dem med en starkare spelare.

mvh
h.
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Re: Go på jobbet

Post by boywing »

De första partierna bör man diskutera sig igenom och låta nybörjaren få ett par tips om bra drag som han sedan får välja från.
Sedan kan man berätta högt vad man tänker innan man gör nästa drag. Berätta om nybörjaren kan fånga dina stenar och hur.
Ge så bra tips att nybörjaren kan vinna över dig. Spela ganska enkla drag. Låt han/hon vinna första partiet.

Gör likadant i några partier där du låter nybörjaren vinna minst 50% av gångerna.
De partier du väljer att vinna så försök att vinna med bara ett par poäng.

Det är bäst att börja med litet 9x9-bräde och ge nybörjaren 5 stenar hcp.
När jag lärde mina systersöner så började jag på 7x7 med 6 stenar bara för att vara säker på att de vann.
De kan nu spela 9x9 och nästa steg är att försöka få dem att spela på KGS.

På tidigare tal om go på jobbet så är tyvärr SEB-klubben vilande.
De aktiva spelare som fanns har tyvärr lämnat företaget för nya utmaningar.
Jag har funderat på att göra en ny satsning men det kan vara svårt att lyckas igen.

Men jag uppmuntrar övriga gospelare i Sverige att prova samma sak jag beskrev tidigare i tråden. :)
Boywing [4k?]
Go for Life
Post Reply