Go i skolor

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
Kawe
Posts: 151
Joined: 07 May 2004, 12:50
Location: Stockholm
Contact:

Go i skolor

Post by Kawe »

Jag tycker att folk har hängt upp sig en hel del på det där med föredrag och informationsblas. Varför inte helt enkelt ta och sätta sig ner i en skola och se vilka som är intresserade? Nu tänker jag mig mest på gymnasier och grundskolor.

Idén är något jag har tänkt på ganska länge och jag förstår inte varför folk inte har gjort något än. Det kanske är en dålig idé men det är väl lika bra att ta upp så får jag se.

Det hela går helt enkelt ut på att några engagerade kontaktar en skola och ber om att få sätta sig där och visa upp Go. Jag tror inte att det är så svårt att få tillåtelse. Sen KOMMER det att titta förbi ungdomar som undrar vad det är och antagligen vill lära sig. "Ungdomar" ÄR nyfikna och gillar att lära sig saker hur mycket än de låtsas som att de inte gör det :) "ååh.. vad skolan är tråkig"

Förstås så kan det här genomföras på ganska många sätt. Men ja.. det viktigaste är att man får med sig bräden och stenar ut till skolorna så de får testa på. Sen kommer antagligen ingen av dem att ha råd att köpa ett bräde. Men man kan alltid peka dem till lokala go-klubbar och viktigast av allt, Internet. Antagligen vore det fördelaktigt om de som åker till skolorna har tänkt igenom det hela.. så de kan lära ut och ja.. göra spelet intressant. Som de flesta vet så är det INGA ämnen i skolan roliga förrän man får en bra lärare :)

Men jag tror ivarjefall att det är viktigt att "fiska" efter nya spelare på ungdomsnivå. Jag tror att det kan vara bra att ha med unga spelare som är bra... typ.. Boo eller något :) För jag tror att det kan vara bra att visa att även yngre kan slå de äldre.. det är en väääldigt stor morot tycker jag :)

Om man får ihop ett gäng personer som är villiga så skulle jag nog kunna tänka mig att göra det här någon gång faktiskt.

EDIT: Just ja.. en bra sak med att sprida till yngre är att de har en tendens att sprida det vidare. Dessutom är de uppväxta med Internet och sånt..
bluesmurf
Posts: 104
Joined: 07 May 2004, 14:45

Post by bluesmurf »

Den äldre spelaren kan ju lägga sig, chansen att någon skulle upptäcka det är nog minimal. :)

Vet dock inte hur enkelt det är att få folk intresserade, har försökt få mina medgymnasister intresserade av go ända sedan jag först kom i kontakt med spelet. Hade med mig bräde och stenar en dag men genererade inte mycket intresse.

Det bästa vore väl ifall man kunde informera en hel grupp som sedan fick spela mot varandra, detta då jag upptäckt att när nybörjaren förlorar sitt första parti (med stort handi) har det inte särskilt positiv effekt.
-fel +rätt
Kawe
Posts: 151
Joined: 07 May 2004, 12:50
Location: Stockholm
Contact:

Post by Kawe »

Jag vet inte riktigt om man kan se det så. Själva syftet är väl att visa att spelet finns. Jag menar.. det kanske inte passar alla och ja.. ge dem ett val och låt dem välja :)

Sen bara för att folk inte börjar spela direkt så betyder det inte att de inte kommer att spela senare i livet. Till exempel så blev jag visad Go för första gången i mitt liv... ja.. av min kusin och jag kommer inte ens ihåg när det var. Men det var säkert minst fyra år innan jag började spela själv.

I gymnasiet försökte jag själv att lära mina klasskamrater. En del blev intresserade och lärde sig faktiskt reglerna och prövade att spela. Hade sedan mitt bräde i skåpet och vi spelade ju lite då och då på långa lunchraster. Däremot spelar de inte aktivt just nu.. men jag ser det inte som ett misslyckande. De var villiga att lära sig.. de prövade och sen bestämde de sig för om det var bra. Jag tycker inte att man ska ha som mål att ha ALLA ska spela Go.. för det håller helt enkelt inte.

Sen beror det som sagt väldigt mkt på lärare och hur man gör när man lär ut. En stor anledning till att jag inte började spela när min kusin visade mig det var för att han vann över mig brutalt.. jag fick spela på ett 19x19 direkt.. hur kul är det liksom? :) Ja.. på den tiden tänkte jag nog "schack är bättre" :).. men se så fel jag hade.

Helt enkelt så.. visa i skolorna! Jag menar.. de flesta lär väl sig att spela schack i skolan vad jag vet... men hur många är det spelar aktivt efteråt? Inte speciellt många skulle jag tro. Eller ja.. strunta i det där med skolan.. hur många som har lärt sig att spela schack någon gång spelar det aktivt nu?

Vad jag har förstått så är det spridning av Go som gäller... så att man typ kan fråga någon på stan typ. ."spelar du Go?" utan att man får något undrande svar som "vad är det?". De aktiva spelarna dyker nog upp efterhand.. tror inte man kan koncentrera sig på att bara fiska efter aktiva spelare. Personligen tycker jag det är mer långsiktigt att försöka öka den allmänna kunskapen om Go hos befolkningen.
memark
Posts: 102
Joined: 12 May 2004, 07:43
Location: Göteborgs goklubb
Contact:

Post by memark »

Kawe wrote:Vad jag har förstått så är det spridning av Go som gäller... så att man typ kan fråga någon på stan typ. ."spelar du Go?" utan att man får något undrande svar som "vad är det?". De aktiva spelarna dyker nog upp efterhand.. tror inte man kan koncentrera sig på att bara fiska efter aktiva spelare. Personligen tycker jag det är mer långsiktigt att försöka öka den allmänna kunskapen om Go hos befolkningen.
Word!
/Magnus Erik Markling, 5k
bluesmurf
Posts: 104
Joined: 07 May 2004, 14:45

Post by bluesmurf »

Kawe wrote:
/.../

Vad jag har förstått så är det spridning av Go som gäller... så att man typ kan fråga någon på stan typ. ."spelar du Go?" utan att man får något undrande svar som "vad är det?". De aktiva spelarna dyker nog upp efterhand.. tror inte man kan koncentrera sig på att bara fiska efter aktiva spelare. Personligen tycker jag det är mer långsiktigt att försöka öka den allmänna kunskapen om Go hos befolkningen.
Jag har mycket svårt att tänka mig att det någonsin kommer att nå det stadiet, men det är självklart ett bra mål. Dock anser jag, och här känner jag mig mer än relativt tillförsiktig om sundheten i min åsikt, att vägen mot detta målet går via publicitet i tidningar och tv. För att nå dit krävs fler aktiva utövare, helt enkelt en större målgrupp. Även om jag vet vad schack är och kan avnjuta ett parti med synnerligen oregelbundna intervaller så inte tillhör jag den målgrupp som t.ex. Göteborgs Posten riktar sig åt när det har med schackpartier i utgåvan.

Inga andra än aktiva utövare kan anses vara intresserade av Go relaterade nyheter.
-fel +rätt
Challe
Posts: 164
Joined: 07 May 2004, 14:24
Location: Farnham, England

Post by Challe »

Finns det någon Gobroschyr/affisch på Engelska? För jag skulle gärna vilja sätta upp lite affischer eller något likande på min skola, för tydligen finns det ett visst intresse för Go där.
Awaiting Challe...
bluesmurf
Posts: 104
Joined: 07 May 2004, 14:45

Post by bluesmurf »

Minns jag väldigt fel när jag säger att Carl Johan tog fram några på svenska?
-fel +rätt
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Post by Carl Johan »

Vi har just tryckt affischer till vår klubb på svenska. Tyvärr är filen jag använde för att generera de väldigt stor, och bildfilerna finns just nu inte online, men fanns tidigare.

Men de är snygga :)
Mcgreag
Posts: 101
Joined: 12 May 2004, 08:02
Location: Falun

Post by Mcgreag »

Challe wrote:Finns det någon Gobroschyr/affisch på Engelska? För jag skulle gärna vilja sätta upp lite affischer eller något likande på min skola, för tydligen finns det ett visst intresse för Go där.
Ta en titt här
Post Reply