Folder om go och övrigt material på svenska?

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Post by mohsart »

Jag kan ju blanda mig i detta också, jag ska ju alltid in och kladda lite i alla trådar...

Jag har älskat serier sen jag var liten, eller snarare fortsatt att gilla serier och har väl 9-10 hyllmeter seriealbum hemma, dock väldigt lite manga.

I västerländska serier har man sedan länge jobbat väldigt specifikt med det man är bäst på, man har en författare och en tecknare, Alan More (aktuell i.o.m. filmatiseringen av hans "V for vendetta") och Neil Gaiman (berömd för bl.a. "Sandman") är två exempel på författare till verk där tecknarna ofta knappt ens nämns, i fall som serien "Preacher" har författaren, Garth Ennis och tecknaren, Steve Dillon ungefär samma status.
Tiden då Herge, Carl Barks m.fl. hade sina ateljeer (iofs fullsmockade med medhjälpare) och ensamma stod för både ideer, manus och tecknande är sedan länge över.
Mellan dessa ytterligheter ligger gamla barndomsminnen som t.ex. Fantomen då det i.o.f.s. var en författare och en tecknare, men då tecknaren hade statusen.

Det där blev lite långt, men det är för att förklara vad som hänt inom serivärlden med kreatörernas status, den har "vandrat" från tecknaren till författaren. Eller uttryckt på annat sätt, man har fattat att det krävs folk som kan skriva för att det ska bli en bra story.

Ok, i Manga är det ofta så att tecknaren också skriver manuset och jag tror att det riskerar att bli sämre kvalitet.
Det behöver inte bli det, Stan Sakais Usagi Yojimbo är t.ex. helt lysande.

I alla fall så har ju Hikaru no Go en tecknare, Takeshi Obata och en författare, Yumi Hotta precis som (de flesta) västerländska serier och jag tror att det är ett skäl till att den har såpass hög kvalitet.
Beroende på hur man definierar Manga har jag sett få eller inga Mangor som når upp i dess konstnärliga kvalitet och även om jag anser att de övriga här nämnda verken är bättre än Hikaru no Go så är den nästan i samma klass.

hobbytecknaren

/Mats
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Post by A-lan »

mohsart wrote:Det där blev lite långt, men det är för att förklara vad som hänt inom serivärlden med kreatörernas status, den har "vandrat" från tecknaren till författaren. Eller uttryckt på annat sätt, man har fattat att det krävs folk som kan skriva för att det ska bli en bra story.
Bara för att författare och tecknare är densamma, betyder det inte att båda jobben inte utförs väl. Ta Berserk t. ex
Tecknare och författare är densamma, men både tecknande och manus är av bra kvalitet. (sen finns det många mangor som har lite slarvig eller simpel tecknarstil, men som ändå är bra, tecknarstilsmässigt)
Ok, i Manga är det ofta så att tecknaren också skriver manuset och jag tror att det riskerar att bli sämre kvalitet.
Å andra sidan kan man att författaren har en bättre ..."koppling"(?) till sina karaktärer och sånt, varav det är bäst om författare och tecknare är densamma.
Daiin
Posts: 82
Joined: 19 Apr 2006, 10:58
Location: Norrköping (7k?)

Post by Daiin »

Jo, men jag står bara för min egen åsikt och ingen annans.

När jag lade manga och anime brevid varandra syftade jag till de manga som gjorts till anime. Om du läser lite nogrannare ser du också att det inte står 'all anime'. Självklart finns det mästerverk inom anime! Jag började titta på anime innan jag läste manga. ^.^

Jag svarade helt enkelt på henrics post, så det var inte meningen att trampa på någons tår. Om jag gjorde det ber jag om ursäkt.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

mohsart wrote: I västerländska serier har man sedan länge jobbat väldigt specifikt med det man är bäst på, man har en författare och en tecknare,
(...)
Ok, i Manga är det ofta så att tecknaren också skriver manuset och jag tror att det riskerar att bli sämre kvalitet.
Det behöver inte bli det, Stan Sakais Usagi Yojimbo är t.ex. helt lysande.
(...)
även om jag anser att de övriga här nämnda verken är bättre än Hikaru no Go så är den nästan i samma klass.
hmm... jag är nog ingen seriekännare, allra minst av amerikanska serier, men jag tycker inte det där känns som någon självklar slutsats alls.

Vad anser du t.ex. om de många svenska serietecknare som varit framgångsrika säg de senaste 20 åren? Det är väl nästan undantagslöst samma tecknare som "författare". Jag tycker att väldigt många är bra och bild och story verkar ofta harmoniera fint.

Hergé som du nämner var väl antagligen en av de mest framgångsrika serieskaparna av alla?

Annars känner jag bäst till franska och italienska serier. Många serieskapare där verkar ha börjat med att göra helt egna saker för att senare sammarbeta, säg Tardi och Bilal. En italiensk evighetsserie som jag alltid köper något av i Italien (den heter Dylan Dog) har en helt osannolikt lång lista av tecknare och författare genom åren, men den har ändå rätt mycket kontinuitet både i berättelser och bilder; det är förstås mest i bilderna som man märker att kvaliteten sjunker med somliga tecknare.

Jag har inte sett att det skulle spela nån roll generellt om det är en eller två eller fler som skapar en serie, och om det är nån skillnad skulle jag antagligen mer gissa på att det blir bättre resultat med en skapare. Det är ofta lite svårt att hålla isär litterärt och bildmässigt uttryck, skulle jag säga.

Hikaru tycker jag mycket om, både manga och anime, men eftersom jag knappt har sett några andra manga kan jag inget om hur Hikaru förhåller sig till genren i allmänhet. Det är glädjande att höra att den står sig bra även rent mangamässigt. Gomässigt och vad gäller faktainnehåll är ju Hikaru suverän!

mvh
h.
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Post by A-lan »

Daiin wrote:så det var inte meningen att trampa på någons tår. Om jag gjorde det ber jag om ursäkt.
Nejdå. Jag vart inte upprörd eller nåt sånt. Jag ville bara korigera vissa saker.
(hatar den här biten med textkommunikation: missuppfattningarna)

henric: Javisst! Hikaru no Go är bland mina absoluta favoriter (mangan, inte animen), där ovannämnda Berserk föresten också är med (fast jag rekommenderar inte berserk till vem som helst. Den är väldigt blodig och, framförallt, mörk)
Daiin
Posts: 82
Joined: 19 Apr 2006, 10:58
Location: Norrköping (7k?)

Post by Daiin »

Nejdå. Jag vart inte upprörd eller nåt sånt. Jag ville bara korigera vissa saker.
(hatar den här biten med textkommunikation: missuppfattningarna)
Vilken tur. *sigh* Jag blev lite orolig där. Men angående att korrigera - vi kan alla bara säga vår egen åsikt, våra egna funderingar kring ämnet. Några klara rätt eller fel är svåra att sätta fingret på, inte sant?
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Post by mohsart »

Henric: Jag skrev ett megalångt svar men det blev bara för off topic...
Jag tänkte bara summera lite.
Numera upplever jag att de flesta i väst betraktar serier lite som t.ex. film.
Man har en manusförfattare, en ljussättare, en producent o.s.v.
I några fall skriver en skådespelare manus, men oftast inte.

/Mats
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Post by A-lan »

Daiin wrote:Men angående att korrigera - vi kan alla bara säga vår egen åsikt, våra egna funderingar kring ämnet. Några klara rätt eller fel är svåra att sätta fingret på, inte sant?
Nja...
De saker jag nämnde, var väl ändå områden där man kan tala om rätt och fel.
Nja, utom det sista, då det ju inte direkt gjorts nån statistisk undersökning på, om folk tycker mer om mangan eller animen ;)
Daiin
Posts: 82
Joined: 19 Apr 2006, 10:58
Location: Norrköping (7k?)

Post by Daiin »

^.^

Men åter till ämnet... En folder för Go-spelande. Ska jag göra några bilder och lägga upp dem? Har gjort några skisser, men de är lite för Hikaru no Go-inspirerade. ^.^;; *skratt*
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Daiin wrote:^.^

Men åter till ämnet... En folder för Go-spelande. Ska jag göra några bilder och lägga upp dem? Har gjort några skisser, men de är lite för Hikaru no Go-inspirerade. ^.^;; *skratt*
Det var ju ett flott erbjudande som säkert ingen tackar nej till. Ifall det blir nån folder eller liknande. Det kommer nog att bli stort behov av illustrationer i samband med EM i Sverige 2008 också.

mvh
h.
Post Reply