Folder om go och övrigt material på svenska?

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Folder om go och övrigt material på svenska?

Post by Carl Johan »

Jag har skrivit en introduktionsfolder, med reglerna på svenska och lite information kring go i Sverige. Den får plats på en dubbelvikt A4-sida. Jag kommer inte att sprida den förrän jag tycker att den har nått en mer slutgiltig form.

Mitt mål var främst att presentera lättförståeliga regler på ett koncist sätt. Men sen kan man fundera på om det är bättre med en introduktion på kanske 16 sidor i stället för bara en dubbelvikt sida, så att de som läser den får lite kött på benen.

Vad gäller att trycka foldrar är det en svår balansgång, mellan något snyggt i färg och något billigt i svart-vitt. Men jag tror också att en folder i färg är tillräckligt mycket attraktivare för att det ska vara värt att göra.

Mitt mål är på kort sikt att dels producera något som jag kan skicka med till nybörjare när de köper bräde. På längre sikt har jag funderingar på att skriva en kortare bok om go på svenska. Men, efter att ha hört mig för låter det svårt att få något sådant publicerat i Sverige av ett "riktigt" förlag, man måste i så fall trycka upp själv och sälja, och då får det inte riktigt samma effekt.


Är det någon som vill hjälpa till att illustrera den med några roliga bilder som anknyter till go, eller har några idéer om hur man ska gå till väga för att göra det?

Vad kostar det att trycka en folder, på kanske 16 sidor i A5, (4 dubbelvikta och häftade A4) där fram-och-baksida gärna ska vara i fullfärg?
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Post by mohsart »

Jag kan försöka rita något om du har idéer (är tyvärr idélös själv) och om du tror att min tecknarstil passar...
DJ
Posts: 144
Joined: 13 May 2004, 08:37
Contact:

Post by DJ »

En kompis till mig är grymt duktig på att rita anime/manga (och färgläggning av dessa). Och han spelar Go lite då och då till och med. :P
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Post by Carl Johan »

Jag tror det roligaste är bilder i serieteckningsstil. Personligen tycker jag bäst om söta/gulliga figurer.

En rolig introduktion till go är http://www.garrisonmedia.com/wwgo.html och jag är ute efter något liknande i form av bilder. Men tyvärr är det mesta materialet på den sidan helt fel. Jag tror dock att skrivet material behöver mer text än denna typ av animation, och mindre bilder, så det handlar mer om att ha 2-3 karaktärer av serieteckningsstil som kan vara med i korta dialoger, eller för att förklara koncept.

mohsart och Daniel, jag är fortfarande intresserad av att hitta någon som kan hjälpa mig rita bra bilder *kan tyvärr inte rita alls själv*.
memark
Posts: 102
Joined: 12 May 2004, 07:43
Location: Göteborgs goklubb
Contact:

Post by memark »

Jag korrläser gärna samt kommenterar upplägg och innehåll.
/Magnus Erik Markling, 5k
misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

Hmm... jag hade gjort ett PDF-häfte med Go-regler och dylikt. Iofs var det enbart för en skoluppgift och taget från våran egen hemsida. Men den finns tillgängligt under "spelet" på våran hemsida.

http://www.go.glory.eu.org/spelet.html

Om ni vill ha original Adobe InDesign dokumentet så säg till. Säg till myao eller något för jag kan vara lite svår att nå. Finns mest på MSN nu förtiden.
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Post by Carl Johan »

Jag tycker det är ett jättebra initiativ, men för min del uppfattar jag det inte som färdigt. Vad häftet har som är väldigt positivt är en entusiasm kring spelet, fina bilder och en del intressant information kring spelet. Dessutom tycker jag om layouten.

Men entusiasmen går ibland lite för långt såtillvida att en del detaljer som en nybörjare inte behöver/vill veta presenteras tillsammans med den viktiga informationen, och därmed förvirrar läsaren. Språket är också lite svårläst på sina stället.

Det finns också en del intressanta saker om spelets historia, och en fin bild på första sidan, som jag funderar på att ta med bland det material jag själv håller på att skriva.
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Post by mohsart »

Carl Johan wrote:Jag tror det roligaste är bilder i serieteckningsstil. Personligen tycker jag bäst om söta/gulliga figurer.

En rolig introduktion till go är http://www.garrisonmedia.com/wwgo.html och jag är ute efter något liknande i form av bilder.
Så naivistiskt cartoony kan jag inte rita. "serieteckningsstil" var ett kul ord, antar att du avser typ Kalle Anka och Bamse snarare än tex Fantomen och Modesty Blaise :)
misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

mohsart wrote:
Carl Johan wrote:Jag tror det roligaste är bilder i serieteckningsstil. Personligen tycker jag bäst om söta/gulliga figurer.

En rolig introduktion till go är http://www.garrisonmedia.com/wwgo.html och jag är ute efter något liknande i form av bilder.
Så naivistiskt cartoony kan jag inte rita. "serieteckningsstil" var ett kul ord, antar att du avser typ Kalle Anka och Bamse snarare än tex Fantomen och Modesty Blaise :)
Om man tar sig en titt ser det mer ut som ett hafsigt verk med paint med ett försök att få southpark-liknande figurer.




Sen när det gäller nybörjare, det är väl valfritt om man vill "dalta" med dom antar jag, men det är alla regler som finns och i dess helhet som beskrivs däri. Så vad som är "viktigt" får väl var och en som lär ut bestämma. Jag vet själv att jag vill gärna veta ALLA regler när jag lär mig något nytt. Inte för att lära mig något och bilda en uppfattning för att sen hipp-som-happ få en ny regel på mig som säger att så får man inte göra. Men men.
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
Challe
Posts: 164
Joined: 07 May 2004, 14:24
Location: Farnham, England

Post by Challe »

Varför inte komma med teckande strippar ur "Almost Sente" eller något sånt. Eller är det helt svenskt som gäller?
Awaiting Challe...
Post Reply