Go på pubben

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
gojunky
Posts: 14
Joined: 12 Jul 2005, 11:15
Location: Skellefteå

Go på pubben

Post by gojunky »

Vi brukade ta med oss bräden till pubben och sitta där en par timmar och spela och ta en ("en" som i fler än 1) guinness. Det brukade bli uppmärksammat och folk kom till klubben efteråt.

Nytta och nöje Image
Lose your first 50 games as fast as you can.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Jo, vi har gjort liknande saker här i uppsala - men det har inte resulterat i några nya spelare för min del... men man får väl vara ihärdig ;)
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Post by sestir »

På Kåren i Lule tar de 36,- för Guinness så det får nog bli juice i fortsättningen. =P

Synd att bartendern är för feg för att spela. =))
jimPe
Posts: 1
Joined: 08 Dec 2005, 19:18
Location: Göteborg
Contact:

Göteborgare som inte kan gå på GGK

Post by jimPe »

Göteborgare som inte kan gå på GGKs speltider brukar jag dra ihop emellanåt på caféer som Gogol (fd Krasnapolsky), Hagabions Café och Cello.

Vi har haft Hjälp av Urban Nilsson (spelar med GGK) emellanåt för att kravla oss upp från nybörjarnivån. Vi är la en 8 pers iallfall som säger oss gilla spelet, men få av oss har egna bräden och vi spelar bara när jag eller Urban drar ihop något.

Jag har försökt locka ungdomar genom att lura dem att börja titta på Hikaru No Go (det funkade på min familj och sonen till kocken på min lunschrestaurang) och jag har skrivit till Sveriges Television och pratat varmt om serien och att den skulle passa utmärkt för en svensk publik. jag har dock inte fått något svar.

En förhoppning jag har haft är att lyckas övertyga någon caféägare att köpa in några hyfsat fina bräden och skylta att det går att spela Go hos dem, men ingen av caféägarna har kunnat tillräckligt om go för att gå med på det. Det bör ju finnas någon omkring som kan hjälpa till om man ska lära sig spela. Jag hade själv en otroligt lång startsträcka (försökte spela ca 5 år med missuppfattade regler. "Lärde mig" från boken All Världens Spel) innan jag tillslut började förstå vad Go gick ut på.

Jag har också pushat litegrand på intranätet för min spelförening G&B, men har inte själv lyckats spela ofta nog för att kunna dra med andra. Vi har dock en intern rankning på intranätet, fast av en generaliserad typ, baserad på Sveriges Luffarschacksförbunds rankningssystem. Jag försökte dra igång en turnering för nybörjare där i våras, men det stöp på planeringssvårigheter.
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Post by weiland »

Jag lärde mig också från den boken en gång i tiden och lyckades heller inget vidare med att genomföra några partier förr än jag fick tag på andra regler.
Post Reply