utvecklingsteorier

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

lp
Posts: 161
Joined: 09 Dec 2004, 22:43
Location: Västerås

Post by lp »

Fredrikk wrote: För mig är det tidsåtgången (Har jag uttryckt ett par gånger) och brist på motivation att gå.. Att spela ett par partier är inte "motiverande" när man kan göra samma sak på KGS..
Är då klubbarnas roll helt överspelad?
Finns det inget som skulle locka dig till klubben, om du skulle drömma fritt?

mvh
Leif
Leif P
Fredrikk
Posts: 49
Joined: 20 Mar 2005, 12:39
Location: Solna

Post by Fredrikk »

lp wrote:
Fredrikk wrote: För mig är det tidsåtgången (Har jag uttryckt ett par gånger) och brist på motivation att gå.. Att spela ett par partier är inte "motiverande" när man kan göra samma sak på KGS..
Är då klubbarnas roll helt överspelad?
Finns det inget som skulle locka dig till klubben, om du skulle drömma fritt?

mvh
Leif
Om jag skulle drömma fritt skulle det vara antingen mycket starkare spelare men det viktigaste skulle nog vara folk i min ålder som jag fick bra kontakt med socialt.. (Dvs folk jag skulle kunna tänka mig umgås med som en vanlig kompis, där inte Go är det enda som binder oss till ett "gemensamt" intresse..)
Kawe
Posts: 151
Joined: 07 May 2004, 12:50
Location: Stockholm
Contact:

Post by Kawe »

lp wrote:
Fredrikk wrote: För mig är det tidsåtgången (Har jag uttryckt ett par gånger) och brist på motivation att gå.. Att spela ett par partier är inte "motiverande" när man kan göra samma sak på KGS..
Är då klubbarnas roll helt överspelad?
Finns det inget som skulle locka dig till klubben, om du skulle drömma fritt?

mvh
Leif
Jag tror att föreläsningar skulle vara uppskattat. Man kan ju ha genomgångar på nätet med men en person som talar och gör olika kropprörelser gör bättre intryck. Helt enkelt att få tillgång till starkare spelare vore en ganska bra morot tycker jag. Finns en hel drös med såna på nätet men de vill oftast bara spela blixt-partier.

Finns det inga genomgångar/föreläsningar så stannar man nog max ett parti eller så på klubben och för de flesta som bor långt bort så verkar det onödigt att spela ett enstaka parti tror jag.

Nu menar jag ju inte att jag automatiskt skulle dyka upp ifall det här ovanstående gjordes. Men klubbarna behöver något mer utöver att spela vanliga partier.
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Post by weiland »

En teori som inte nämnts är att det skett en attitydsförändring till go. Jag upplever det som att de allra flesta av de nya spelare som kommer till är väldigt tävlings- och rankingintresserade. Väldigt mycket av godiskussionen de senaste åren har handlat om rankingsystemet och uttagning till VM. Det kan i sin tur ha lett till att dessa frågor blivit ännu viktigare för sveriges gospelare. När jag började spela (vilket var 1999 tror jag) upplevde jag det som att de flesta spelade go för att det är roligt. Folk ville självklart utvecklas men det fanns ganska gott om personer som inte blev starka så fort. Det spelades även mycket mindre på nätet då och det var väldigt få som tog lektioner i go så vitt jag vet. Sedan dess har nivån höjts avsevärt i Sverige men det är tveksamt ifall intresset ökat lika mycket. Ganska många gamla eldsjälar har ju försvunnit, inte bara starka spelare utan spelare som älskar att spela go för att det är så spännande.

Jag är medveten om att detta är en ganska romantisk teori. :-) Men kanske är det så att vi tappat lite av klubbsammanhållningen och den sociala aspekten och istället låtit fokus hamna på tävlande och ranking. Det finns ju flera saker som kan ha lett till detta. Ett ökat antal spelare (p.g.a. Hikaru) som blev starka fort (på grund av internet) och som var tävlingsinriktade (på grund av lektioner, internet och senare ranking- och VM-diskussionerna) och som saknade bas i någon viss klubb (på grund av internet) ledde till rankingproppar och svagare klubbkänsla vilket ledde till ytterligare fokus på ranking och tävlingar.

Det tråkiga med den här teorin är att den inte erbjuder så mycket uppslag för förbättring. Ha trevligt på klubbarna! Sluta stressa efter segrar och njut av det vackra spelet go! Lätt att säga men det ändrar inte mycket. Tycker dock luciablixten verkar varit en kul grej där det sociala betonades framför tävlingselementet. Mer sådant tror jag på. Att stärka klubben som enhet borde också vara bra, t.ex. med klubbmästerskap och klubbaktiviteter samt med tävlingar mellan klubbar.


Sorry för att jag uttrycker mig så rörigt. Detta blev inte alls så strukturerat som det var tänkt. Förhoppningsvis blir det bättre när jag är tillbaks i Sverige igen och får prata och läsa svenska varje dag. :-)
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Post by weiland »

Nu har jag läst lite i andra trådar också och ser att en del liknande tankegångar framförts där.
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Post by Carl Johan »

Ganska intressant tråd tycker jag, särskilt idén med ett "socialt kitt" i klubbarna tror jag har mycket substans.

När jag var i Stockholm var det ofta 30 deltagare på klubben, men det var kanske just det året som det var så väl. Det stämmer förstås att många inte visade sig igen sen.

I Lund hade vi också en period med "stora" klubbträffar, och två regelbundna träffar i veckan. Bra lokal, och bra sammanhållning inom klubben var nog viktiga faktorer. Men nu är både jag och DJ som varit drivande sen han började upptagna med annat. Daniel, Tomas och Oskar har kanske inte tillräckligt med tid. Även vad gäller organisatörer är den kritiska massan viktig, det är inte så roligt att vara ensam organisatör, och behöva kämpa för att andra ska göra något. Nu verkar det tyvärr vara ganska ont om folk i klubben igen, och svårt att hålla regelbundna träffar ens en gång i veckan.

Jag har sett exempel på liknande fenomen här. Jag spelar lite frisbee - ursprungligen en helt västerländsk sport, och en amerikan i 50-årsåldern som har spelat sedan 30 år har dragit igång en klubb av kinesiska studenter här. Han är en riktigt eldsjäl, kommer varje gång och ställer gärna upp och lär ut varje gång. Det är klart att en sådan person gör mycket skillnad. Men sådana eldsjälar spenderar också mycket tid, och om ingen annan tar något ansvar så börjar de flesta efter ett tag att fråga sig vad de får tillbaka för arbetet de gör. I en idealiserad tillvaro finns kanske bara tillfredsställelsen av att ha lärt ut och gjort andra mer positiva till den sport man brinner för, men i verkligheten är det sällan så enkelt.

För de starka spelarna kan man ju också kanske säga att det som återstår är just den sociala biten - för vissa är den mycket viktigt tror jag, såsom för de flesta eldsjälar Henric har nämnt i Stockholm, men för många nya spelare som ännu inte har knutit något nätverk och försöker att förbättra sig så saknar ju klubben en viktig funktion så fort man har blivit en av de starkare spelarna i klubben.


PS. Är roligt att höra att arbetet med Tenuki var uppskattat, det fanns en tid då jag var i Sverige men kände att jag inte hade tillräckligt med balans och tid i mitt eget liv för att hålla på med det, men nu när andra diskuterar det så är det inte omöjligt att jag försöker ta mig lite tid och hjälpa till igen.
Kawe
Posts: 151
Joined: 07 May 2004, 12:50
Location: Stockholm
Contact:

Post by Kawe »

En god idé vore ju om alla go-pedagoger/-experter satte sig ner och satte ihop en bra introduktion till Go på svenska. Som man kanske kan ha på Goförbundets hemsida. Det finns visserligen en del sidor som täcker nybörjardelen men inte riktigt hur man kommer vidare och framförallt inte på svenska. Att bli stark snabbt i början gör nog att man vill fortsätta.

Kan ju vara kul om det finns något som man kan skriva ut och ge till folk också. En lättare variant helt enkelt.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

http://playgo.to/interactive/swedish/

Den behöver nog en del kärlek i och för sig.
Men det är en bra introduktion.
Kawe
Posts: 151
Joined: 07 May 2004, 12:50
Location: Stockholm
Contact:

Post by Kawe »

pel wrote:http://playgo.to/interactive/swedish/

Den behöver nog en del kärlek i och för sig.
Men det är en bra introduktion.
mja, jag är tvivlande. personligen tyckte jag ju att sidan var rätt bra. men prövade att ge den sidan till ett antal personer jag känner som gillar brädspel och det gick inte riktigt hem. även om de lyckades traggla sig igenom sidan så var det inte precis så att de fastnade för spelet.

Visserligen har jag inte lyckats få någon att börja spela på något annat sätt heller så det kanske inte är så representativt :p

Men jag tror det största problemet är att det är väldigt svårt att visa spelet. Får man se på brädet och när man lägger stenarna på brädet så är det något som faktiskt fångar ens intresse mer än ett fult litet virtuellt bräde på en datorskärm. Det ser ju inte speciellt attraktivt ut på något sätt tycker jag. För övrigt tycker jag det är lättare att förklara i verkligheten eftersom att man har kroppsspråk m.m. Men det är ju inte riktigt så att jag har mitt tjocka gobräde i väskan...

En annan grej är ju att det är ganska svårt att ha i skolor. Vi hade schackbräden i min skola och det försvann ALLTID schackfigurer här och var. Tänk er bara gostenar... skulle ju vara borta första dagen.
Post Reply