Student-EM 2007 (publicitet)

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Student-EM 2007 (publicitet)

Post by pel »

Vi borde bli bättre på att verkligen anstränga oss för att synas.
Att lite halvhjärtat ringa en tidning verkar inte riktigt fungera med tanke på det magra resultat vi hittils nå't (de senaste artiklar jag sett/hört talas om är fixade av Stiassny och av taxibolaget som sponsrade Kerstin och Charlie inför par-VM och på intet sätt förbundet och dess medlemmars förtjänst).

Så jag tycker att vi borde ta och ta tag i det här på lite mer allvar så att vi lär oss hur man gör. Ett bra tillfälle som kommer nu snart är Student-EM. Det är en någorlunda stor internationell tävling med hyfsat bra spelare på en central plats i Sverige.

Istället för att försöka göra allt själv så tycker jag att det vore roligare om vi är några som hjälps åt för att försöka attrahera lite press-glans.

Vi behöver nog jobba på en press-release och leta efter student-press, främst i Stockholm. Jag är lite dålig på den biten, men jag kan i alla fall hjälpa till med Uppsala (vi får tvångsansluta någon stark spelare så att de blir extra intresserade ;-)).

Sedan är väl frågan när man ska börja terrorisera pressen med informationen. Det finns mycket att diskutera och fundera på.
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Re: Student-EM 2007 (publicitet)

Post by mohsart »

pel wrote:[...]
(de senaste artiklar jag sett/hört talas om är fixade av Stiassny och av taxibolaget som sponsrade Kerstin och Charlie inför par-VM och på intet sätt förbundet och dess medlemmars förtjänst).
[...]
Inte för att vara petig, men nog kan man säga att det lite är Kerstins och Charlies förtjänst i.o.m. att de fixade sponsringen?

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Jag tänkte lite på det - men publiceringen var ju faktiskt en bieffekt av att de fixade sponsring. De fixade inte själva publiceringen, det gjorde taxi-bolaget.

Det är ändå förra årets bästa mediainsats :)
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Post by mohsart »

Du har givetvis helt rätt, vilket jag är medveten om.

En lyckad sponsring hänger säkert intimt samman med mediepublicering, vilket än mer pressar det faktum att vi borde synas mer i media. Då blir det säkert lättare att få sponsring. Och sen är det inte omöjligt att det blir lättare att få medieutrymme, varpå cirkusen rullar på... :-)

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Haha.. precis! :)
Det är lite jobbigt att komma ur lerpölen vi sitter i nu bara..
Daiin
Posts: 82
Joined: 19 Apr 2006, 10:58
Location: Norrköping (7k?)

Post by Daiin »

Jag ska göra mitt bästa att göra reklam för Go när jag jobbar. ^.^ Jag får ju kontakt med både tv, radio och tidningar med jämna mellanrum och stöter på väldigt många Japanintresserade ungdomar. ^.^

Men helt klart behöver vi få igång något. Vad sägs om att tipsa tidningar och TV om EM 2008 också?
lp
Posts: 161
Joined: 09 Dec 2004, 22:43
Location: Västerås

Post by lp »

Det är naturligtvis toppen att tipsa alla du kan, Daiin.

Mvh
Leif
Leif P
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

pel wrote:Jag tänkte lite på det - men publiceringen var ju faktiskt en bieffekt av att de fixade sponsring. De fixade inte själva publiceringen, det gjorde taxi-bolaget.

Det är ändå förra årets bästa mediainsats :)
Bara som en fotnot: det lär ha varit en artikel i Katrineholmsposten(?) om SM i Kjesäter, tack vare att Per Lindar (vicerektor på Kjesäter) kontaktade dem. En journalist och en fotograf kom dit, jag pratade lite med dem, de verkade pålästa till och med. Tyvärr har jag inte lyckats lokalisera artikeln sedan, fast jag t.o.m. ringt tidningen (jag kanske inte angav rätt datum tänkte jag sedan). Per själv pratade om artikeln nån gång men har den inte kvar tydligen.

Jag vet att det har varit åtskilliga artiklar i lokalpress genom åren, men vi har varit slappa med att arkivera sånt och långt i efterhand är det inte så lätt att hitta (man måste vända sig till respektive tidning eller till Kungliga Biblioteket, och man måste nog vet att artikeln alls existerar och ungefär när den publicerats). I princip tycker jag att vi bör ha bättre koll på sånt där, särskilt nu inför EM. Om nån har gamla artiklar sparade, så scanna gärna in dem och skicka t.ex. till mig, så ska jag arkivera dem.

mvh
H.

P.S. Jag håller med pel mfl om att ESGC är ett utmärkt tillfälle att söka både sponsring och publicitet. Marcus Weiland är inne på det också. ESGC är bra övning på alla sätt inför EGC2008 också. Så kör bara, alla som vill och kan!
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Hur är det med copyright på dylika artiklar/notiser?
Kan det vara möjligt att få tillstånd av tidningar att ha en kopia hos oss?

I så fall så är jag nog också intresserad av en kopia.
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Söka

Post by boywing »

henric wrote:Tyvärr har jag inte lyckats lokalisera artikeln sedan, fast jag t.o.m. ringt tidningen...

Jag vet att det har varit åtskilliga artiklar i lokalpress genom åren... och långt i efterhand är det inte så lätt att hitta (man måste vända sig till respektive tidning eller till Kungliga Biblioteket, och man måste nog vet att artikeln alls existerar och ungefär när den publicerats).
Jag tycker vi ska byta namn på det här spelet till WeiQi.
Hopplöst att söka på "go". :twisted:
Boywing [4k?]
Go for Life
Post Reply