Körsbärsblommans Dag i Kungsträdgården

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Körsbärsblommans Dag i Kungsträdgården

Post by A-lan »

Det var Hanami i kungstädgården igår. För det sjunde året i rad tydligen.
(vad det är för nåt förklaras av nästa stycke)

...och vi i Mangakai hade ingen aning om det förens nu...
Det här året var vi iaf där och gjorde som japaner gör när de japanska körsbärsträden blommar, vilket de gör under en rätt kort period)
Vi la ut nåt att sitta på vid passande plats vid träden och hade... ja picknick kan man väl säga.

Men för att komma till varför jag nämner detta här:
Jag tänkte sen att Stockholms Go-klubb borde vart där och haft ett tält eller nåt, likt östasiatiska museet, etnografiska museet och Kenshou (kyudo-förening) som även hade en uppvisning.
Det vore riktigt kul om man placerar sig så att det kan falla blomblad på brädena ibland. Det är snyggt, stör inte spelet, och känns väldigt japanskt på nåt sätt.
Fast några personer fick ju veta lite om Go, då jag hade med mig ett par 13x13-bräden som jag spelade på med några kompisar och det var några som frågade vad det var för nåt :)

För all del skulle det nog inte att dra lika mycket publik som Kyudo-uppvisningen (det var en hel del faktisk ...och det var en imponerande uppvisning), men det skulle ändå vara väldigt bra PR.
...och man kan väl inte säga nej till ett tillfälle att vara vid japanska körsbärsträd när de blommar så vackert?
DJ
Posts: 144
Joined: 13 May 2004, 08:37
Contact:

Post by DJ »

Bra idé!
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Post by weiland »

En klasskamrat till mig (på japanska fjärde terminen) som är intresserad av go såg att ni spelade, han kom nämligen fram till mig idag och sa att han sett go spelas på riktigt för första gången. Så lite PR-effekt verkar det ha haft. Ska försöka få iväg honom till klubben så snart jag kan.
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Post by A-lan »

weiland wrote:Så lite PR-effekt verkar det ha haft.
Ja litegrann. Ett par trevliga äldre damer frågade om vad vi spelade, varav jag förstås förklarade spelet (reglerna och även lite historia) och pratade även om lite andra saker. De var riktigt trevligt sällskap.
Tydligen var det även med en äldre herre, som jag tyvärr inte såg pga att jag hade ryggen till honom, men han sa att det jag sa var intressant, när de sen gick.
Sen så förklarade jag en del till en kompis till en kompis som råkade träffa oss där.
Vi satt dock inte så jättesynligt. Inte med allt folk omkring oss iaf.

Fast har man Stockholm Go-klubb med officiellt, så skulle det nog bli ännu bättre PR. Man skulle kunna ha några bräden för att folk ska kunna pröva, och ha några som förklarar och håller koll på allt.
...och några som spelar så klart. De senare får gärna vara lite här och där.

Jag har föriövrigt fått en större lust att dra med mig Go-bräden :)
Post Reply