321go.org

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
henrikku
Posts: 35
Joined: 10 Sep 2005, 21:25
Location: Frövi

321go.org

Post by henrikku »

Via gobase.org fick jag nys om 321Go.org, en relativt nystartad webbplats för nybörjare i go. Webbplatsen är skapad av holländare och därmed ursprungligen skriven på holländska, men stora delar finns numer översatt till engelska. Tjänster som erbjuds dem som vill lära sig mer om go är bl.a. en mycket grundlig webbaserad introduktionskurs i spelet, med tillhörande övningar/problem, en frågelåda och nyheter & tips. Det finns också en koppling till PandaNet där man avser starta upp en server avsedd för webbplatsens medlemmar. Utöver detta finns tre spännande funktioner som även starkare gospelare säkert kan ha nytta av: 1. Analysrummet, där spelsekvenser diskuteras. 2. Coachrummet, där man kan ta del av lektioner ledda av starka gospelare. 3. Demonstrationsspel, där man kan ta del av kommenterade partier.

Jag tycker det här verkar vara en riktigt lovande satsning, och en webbplats som har potential att kunna bli den som man först rekommenderar nybörjare att uppsöka. Med tanke på det ökande intresset för go här i landet just nu, och ett kommande EGC i Leksand nästa år, så tror jag att behovet av en sådan här webbplats är extra stort och ett viktigt hjälpmedel för att kunna sprida go.

Ett steg för att kunna göra den här resursen än mer attraktiv här i Sverige vore ju att försöka få webbplatsen översatt till svenska, och i ett senare skede organisera en grupp med svenska gospelare som kan finnas till hands för att svara på frågor, analysera partier och sekvenser, ha lektioner osv.

Finns det fler än jag själv som tycker den här webbplatsen och möjligheterna den ger att sprida go här i Sverige verkar spännande? Låt höra era åsikter så vi kan få igång en diskussion om det här!

/ Henrik
henrikku
Posts: 35
Joined: 10 Sep 2005, 21:25
Location: Frövi

321Go.org

Post by henrikku »

Efter att ha varit i kontakt med en av upphovsmännen till 321Go.org, Jan van der Steen, har jag börjat arbeta med en översättning av webbplatsen och dess innehåll till svenska. Detta eftersom jag tycker den är föredömligt uppbyggd med en potential att bli en introduktionsplats för nybörjare såväl som en nyttig resurs för mer erfarna spelare. Dessutom har jag själv gått igenom mycket av kursmaterialet med tillhörande övningar som finns on-line och därmed blivit en starkare spelare.

Situationen nu är alltså att arbete med en översättning av webbplatsen till svenska pågår, men där fler frivilliga krafter är välkomna att bidra så att det här snabbare kan bli en attraktiv webbplats för svenska gospelare. Om någon är intresserad av att hjälpa till med översättningsarbetet och/eller att fördjupa sig i handhavande av de delar av webbplatsen som rör analyser av partier, lärarledda lektioner etc. så är det bara att höra av sig till mig!

/ Henrik
booru
Posts: 202
Joined: 03 Oct 2007, 13:27
Location: Stockholm

Post by booru »

Bra idé! Hur går det med översättandet?
henrikku
Posts: 35
Joined: 10 Sep 2005, 21:25
Location: Frövi

Post by henrikku »

booru wrote:Bra idé! Hur går det med översättandet?
Tack bra, men kanske lite trögt, eftersom jag än så länge är själv och arbetar med det när det finns tid över. Någon officiell svensk version av webbplatsen finns ännu inte publicerad. Det mesta av gränssnittet är dock översatt, och nu håller jag på med kursmaterialet. Om du är intresserad av att hjälpa till är det bara att du hör av dig!

/ Henrik
Post Reply