Anmälda per land kontra EGC 2007

Diskussioner kring EM 2008 i Sverige
Locked
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Anmälda per land kontra EGC 2007

Post by mohsart »

Code: Select all

Country                 Players Persons  Villach 07
Germany                 124     154      169
Japan                   96      115      74
Netherlands             58      65       62
Sweden                  47      71       8
Finland                 35      36       30
Lithuania               23      25       49
France                  18      22       26
Russia                  14      17       22
United Kingdom          12      17       22
Romania                 11      13       16
Czech Republic          9       10       27
Poland                  8       13       16
Serbia                  7       7        4
Austria                 7       8        60
Denmark                 6       6        9
Ireland                 5       5        6
Israel                  5       5        1
Belgium                 5       5        8
Norway                  4       4        1
Slovenia                4       4        3
Switzerland             4       4        6
Spain                   3       3        4
Taiwan                  2       5        -
Turkey                  2       2        2
China                   2       2        4
Italy                   2       2        15
Slovakia                1       1        10
Luxembourg              1       1        3
Australia               1       1        -
South Korea             1       6        12
Hungary                 1       1        23
Canada                  1       1        -
Bulgaria                1       1        1
Bosnia and Herzegovina  1       1        5
Thailand                0       1        -
United States           0       2        7
-                               -        20
Cyprus                          -        12
Ukraine                         -        5
Croatia (Hrvatska)              -        4
Azerbaijan                      -        3
Portugal                        -        1
Morocco                         -        1
-                               -        1
Kommentarer:
Jag misstänker att de 20 utan nationalitet är organisatörer och den ensamme utan nationalitet kan kanske vara nåt land de inte hade med.

Att Österrike och Sverige verkar ha bytt plats är naturligt, då det är landet som organiserar :)

I Slovakien prioriterar de starkare spelarna Mind Sports i Kina; deras förbund sponsrar resan tom, så enligt uppgift kommer det inga fler därifrån.

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
Stepwise
Posts: 34
Joined: 29 Nov 2006, 13:10
Location: Lund/Kalmar

Post by Stepwise »

Får jag fråga vad Japan, Taiwan, China, Australia, South, Korea, Canada, Thailand, United States och Morocco gör i EM?

Jag antar att EM står för Europa mästerskapen. ( ? )
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Post by boywing »

De är inte med i EM.
De är med på allt annat under kongressen.
Altså alla andra turneringar och det runt omkring.
Men europeiska mästare kan de inte bli.

EGC = European Go Congress
Boywing [4k?]
Go for Life
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Post by A-lan »

Stepwise wrote:Får jag fråga vad Japan, Taiwan, China, Australia, South, Korea, Canada, Thailand, United States och Morocco gör i EM?

Jag antar att EM står för Europa mästerskapen. ( ? )
Jag tyckte först också att det var lite skumt.
Så vitt jag har förstått, så är det såhär det ligger till:

De är med i European Championship (där de, om de vinner, blir "Open Champion", varav den bästa från europa, blir "European Champion"), men de kan dock inte vara med i European Masters (dvs, det som, tekniskt sett, egentligen är EM), vilket är en turnering som är svårare att komma med i (man måste, i stort sett, ha visat sig vara bland de bästa i Europa).

De två turneringar (och gissningsvis årsmöte för Europeiska GoFörbundet?) är de sakerna som alltid sker under European Go Congress, tillsammans med flera andra (vilka exakt varierar) aktiviteter.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Europeiska gokongressen är öppen för alla nationaliteter, det har den varit från början, tror jag. Alla sidoturneringar är helt utan begränsningar för icke-europeer.

När det gäller huvudturneringen, alltså Europamästerskapet, så är det också en öppen turnering. Den som vinner kalla Open European Champion. Bäst placerade europé blir European Champion. Supertoppgruppen, den högsta MacMahongruppen i huvudturneringen kommer att bestå väsentligen av de högst rankade 32 spelarna som är villiga att spela alla 10 ronderna, dock med den begränsningen att högst 8 utomeuropeer får vara med i supertoppgruppen. Dessutom blir det troligen penningpriser för de bäst placerade europeerna, vid sidan om priserna för de bäst placerade i turneringen.

European Masters är slopat.

En del av de europeiska toppspelarna är missnöjda med den hårda konkurrensen från utomeuropeer i EM, och också med att de inte får möta andra europeiska toppspelare i toppstriden. Därför har det diskuterats de senaste två åren att ändra systemet på något sätt. Ett förslag är att helt enkelt ta bort EM-titeln från de årliga kongressturneringarna och ha en EM-turnering bara för europeer separat (i praktiken betyder det att låta Ing Cup bli EM). Ett annat förslag har varit att hålla ett separat EM bara för europeer under kongressen. Ytterligare förslag har varit att mixtra mer eller mindre med MM-turneringen under EM så att man får en delturnering bara för europeer under de sista N ronderna, med knock-out om EM-titeln. Svenska Goförbundet föreslog en sån variant förra året, men beslutet sköts upp. Alla lösningar, inklusive status quo har sina fördelar och nackdelar, så det är ingen trivial sak att välja system.

mvh
henric
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Anmälda per land kontra EGC 2007

Post by henric »

mohsart wrote: Kommentarer:
Jag misstänker att de 20 utan nationalitet är organisatörer och den ensamme utan nationalitet kan kanske vara nåt land de inte hade med.

Att Österrike och Sverige verkar ha bytt plats är naturligt, då det är landet som organiserar :)

I Slovakien prioriterar de starkare spelarna Mind Sports i Kina; deras förbund sponsrar resan tom, så enligt uppgift kommer det inga fler därifrån.

/Mats
Bra att du satt ihop denna lista Mats, jag har också tittat på den sortens jämförelser då och då. Det är intressant att vi har kört om Villach när det gäller flera länder, mest iögonenfallande förstås för Japan.
Det är 92 dagar kvar innan EM startar, så vi kan få ett hundratal deltagare eller mer till ännu. Vi borde väl få bler danskar än Villach t.ex.?

Att det kan bli konkurrens med WMSG är ju sant och lite dåligt för oss.
Vi kan bara hoppas att det inte blir några stora effekter av det, och än så länge finns det ju inget som tyder på något stort tapp för oss. Men WMSG är säkert en av de grejer som kan bromsa upp EM-anmälningarna under de kvarvarande månaderna, kanske i värsta fall ge en del återbud också, så det är något vi måste tänka på när det gäller budgetmarginalerna.

mvh
h.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Anmälda per land kontra EGC 2007

Post by henric »

mohsart wrote: Kommentarer:
Jag misstänker att de 20 utan nationalitet är organisatörer och den ensamme utan nationalitet kan kanske vara nåt land de inte hade med.

Att Österrike och Sverige verkar ha bytt plats är naturligt, då det är landet som organiserar :)

I Slovakien prioriterar de starkare spelarna Mind Sports i Kina; deras förbund sponsrar resan tom, så enligt uppgift kommer det inga fler därifrån.

/Mats
Det har droppat in flera fransmän de sista dagarna. I dagsläget ligger vi före Villach när det gäller deltagare från Japan, Holland, Sverige, Finland, Frankrike, Serbien, Israel, Norge, Slovenien, Taiwan, Australien och Kanada.

Det borde väl vara goda chanser att gå om snart även för UK, RU, PL, DE med flera länder.

Nyhetsbrev nr 4 har skickats ut till de registrerade nu:
http://egc2008.eu/en/congress/newsletter.php?id=7 .


mvh
henric
Locked